Tallinn/Budapest/Något annat?

Idas

Trådstartare
Jag och min sambo ska åka iväg 3 nätter till någon stad i Europa. Vi vill kunna flyga/bo billigt och äta gott och det ska helst finnas något att göra i stan.. :D

Har kikat på Tallinn och Budapest, främst Tallinn då det är relativt billigt att resa dit. Hur är staden?

Har ni några andra tips? :)

Jag var i Budapest en vecka i augusti.
Äta billigt, äta gott var bara förnamnet. Jag betalade typ 160:- för sju dagars kollektivtrafikåkande, där till och från flygplatsen ingick, inklusive en tretimmars båttur på Donau - och förutom båten så väntade jag aldrig mer än fem minuter på t-bana, trådbuss, eller vanlig buss.
Jag var i det stora varma-källor-badhuset i parken där gubbar sitter och spelar schack i vattnet, besökte Terror-museet som visade hur det ungerska folket hade det först under nazistisk, sedan kommunistisk ockupation, besökte inomhusmarknader, fascinerades av galna utsikter, etc etc etc.
Jag ska definitivt åka till Budapest igen. Kanske rent av i år.

Jag och min sambo ska åka iväg 3 nätter till någon stad i Europa. Vi vill kunna flyga/bo billigt och äta gott och det ska helst finnas något att göra i stan.. :D

Har kikat på Tallinn och Budapest, främst Tallinn då det är relativt billigt att resa dit. Hur är staden?

Jag hade valt Budapest framför Tallinn alla gånger! Tallinns gamla del är fin men för oss räckte det med en dag där. Maten var inte heller så himla rolig, men det beror säkert på vad en gillar och vart en äter.

Budapest däremot tyckte jag väldigt mycket om! Det finns så mycket att se (fast det känns inte ogörligt på en helg att se det en vill) och maten var så mycket bättre :)

Vi har även varit i Gdansk och Prag vilket är städer som jag tycker är ungefär likvärdiga att besöka, beroende då såklart på vad en vill se. Men de passar bra in på billig att bo/äta/ta sig dit sant att det finns mycket att se och göra.

Gdansk är ju såklart något mindre, men det går att göra utflykter u närområdet vilket för att en helg också blir lagom.

Prag är ju betydligt större och hör finns massor att göra! Jag tycker det är en svårare stad att få grepp om än Budapest så jag kände mig inte klar med stan efter en helg, men det var definitivt en stad värd att besöka (och får min sambo bestämma så kommer vi garanterat åka tillbaka :D)

Budapest är trevligt, och så rekommenderar jag även Krakow :)! Väldigt mysigt, otroligt god och billig mat och lite mindre och mer hanterbart än Budapest om man bara ska åka iväg ett par dagar.

Vilnius. Vackert och billigt som få. Annars Yerevan för den lite äventyrlige. Där är det billigt kan jag lova ;-) Och god mat!

Annars vad gäller Tallin, så tycker jag det är en fin och intressant stad och man behöver ju inte hänga i gamla stan i tre dygn heller. Har ni möjlighet, ta er ut på landsbygden, hyr en bil och åk till Otepää.:love:

Bara jag som tycker svarafunktionen hänger sig ibland?

Vilnius. Vackert och billigt som få. Annars Yerevan för den lite äventyrlige. Där är det billigt kan jag lova ;-) Och god mat!
Vilnius är jag nyfiken på! Har varit i Tallinn och Riga, men inbillar mig att Vilnius är mer grått? Eller det är kanske bara inbillning?

Vilnius är jag nyfiken på! Har varit i Tallinn och Riga, men inbillar mig att Vilnius är mer grått? Eller det är kanske bara inbillning?

Det är nog inbillning, jag har inte tänkt på det iallafall.
vilnius-old-town.jpg

301986_258883600815311_135424686494537_659146_1476867455_n.jpg

Om man slår upp ordet 'grå' i honungska akademins ordlista så finner man en bild på Riga. Vilnius var betydligt trevligare trevligare tycker jag.

Om ni bara ska vara i Tallinn (och inte göra som @Gabbi rekommenderar) hade jag avrått från det faktiskt. Det är väldigt lite i själva staden som är intressant att se, Gamla stan där är supervacker men du behöver inte många dagar för att uppleva den. Vi var där i tre dagar och det var väl mycket tyckte jag.

Jag råkar bo i Tallinn sedan två år tillbaka. Det är en hemskt fin stad, speciellt gamla stan. Det beror lite på vad ni vill göra och vad nu är intresserade av. Det finns ett stort fint museum som ni kan besöka om ni känner för det, finns många trevliga restauranger och det finns en hel del att se om man vågar sig ut från innerstan. Hade ni varit här lite tidigare hade jag kunnat rekommendera fina sandstränder som finns på gångavstånd från centrum, men det börjar bli lite väl kallt och ruggigt för sånt...

Av dina alternativ har jag bara varit i Tallinn och bara på motsvarande helgbesök. Det var några år sedan, trevligt och mysigt, god mat och besök på en del marknader men kanske inte så jag skulle planera att åka dit gång på gång.

Om ni gillar utmaningar och lite lagom spänning, så har jag förstått att konceptet Escape rooms eller mysterierum är hur stort som helst i Budapest, med många olika varianter att prova på. Jag verkligen älskar sådana där slutna rum som man ska krångla sig ur i datoriserad form, typ Logan's Mystery of time and space. Och vet att jag är tillräckligt barnslig och tävlingsinriktad för att jag sannolikt skulle tycka mycket om en sådan upplevelse live också. Och så verkar det vara en kul grej att göra tillsammans. Det tar bara en timme med ett rum, så är det helt misslyckat hinner man ju göra annat också.

Men vill ni annars ha mycket att se och göra, så säger jag Berlin. Inte så långt att resa, går att hitta både billiga resor och hyggligt billigt boende med lite planering.

Om man slår upp ordet 'grå' i honungska akademins ordlista så finner man en bild på Riga. Vilnius var betydligt trevligare trevligare tycker jag.
Tack för info! Jag var i Riga i somras och gillade staden jättemycket, inte alls särskilt grått. Nu blev jag sugen på Vilnius! :)

Om Yerevan? Absolut. Det var en kompis som ringde mig och frågade om jag med kort varsel ville hänga med på en bokresearchresa till Armenien, Georgien och östra Turkiet. Jag hakade givetvis på och vi flög till Yerevan. Som stad är det en lustig blandning av riktigt uråldrig landsbygd och dess traditioner och varor som tränger in hela vägen i huvudstaden, och en del sovjetiska kvarlevor. Hotellen var grå och lite halvtråkiga, men restaurangerna runt omkring små och pittoreska. Aldrig förr har jag kunnat säga; ta in en av varje på menyn, bara för att jag ville smaka. jag minns inte allt vi åt, men det var korn kokade i mjölk och ostbrickor och lokalt vin och mätta som plättar blev vi och allt kostade max en hundring per person. Lägg på en tia till så har ni taxi tillbaka till hotellet också. På marknaderna fanns det mandlar och valnötter och torkade frukter och stora korgar av torkade frukter med mandlarna instoppade och ja, återigen åt vi så att magen stod i fyra hörn.
Landsbygden fantastisk med gamla kyrkor, åkrar och fält, aprikosträd, vingårdar och över allting vakar Ararat precis på andra sidan gränsen.

Det låter spännande, @Gabbi. Jag "behöver" ett resmål som passar för 5-8 dagar med en kompis. Helst billigt och originellt. Med lite utflykter, borde Yerevan funka för den tiden? Jag ska verkligen kolla upp detta närmare! Tack för tipset!

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 539
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar