Täljstenskamin

Plattan är till för att kunna elda koks i kaminen, vid all vedeldning så ska den bort och veden ska ligga på rastret eftersom primärluften ska kunna komma in underifrån. Jämför funktionen hos en vedspis.


McG - som tom. byggt kaminer av specialmått där inget färdigköpt passat.
Inte enligt tillverkaren av min kamin... Plattan ska ligga där, annars eldar man för fåglarna istället, det blir för bra drag. ;)
 
*Någon har varit inne och ändrat i mitt inlägg,,,,,, mutter!* :rage:

3457890-daily-life-gifs-09-eyes-glass-over.gif


:laugh:
 
Jag frågade sotaren senast han var här och han konstatera att det inte var något problem så länge jag hade tillräckligt bra drag, alltså låter jag den vara!
Inte enligt tillverkaren av min kamin... Plattan ska ligga där, annars eldar man för fåglarna istället, det blir för bra drag.

Jamendåså! Eftersom min kamin funkar utmärkt med platta, så kör jag på det. Det viktiga är att det blir varmt och att man inte eldar för kråkorna. Jag får ta omaket med tömningen. :up:
 
Vi har en täljstenskamin modell gigantisk och den har ett roster/raster/galler där askan kan trilla ner i lådan som står under. Draget kan vi justera genom en spak som reglerar syretillförseln via luckan in till asklådan!
 
Vi har en täljstenskamin modell gigantisk och den har ett roster/raster/galler där askan kan trilla ner i lådan som står under. Draget kan vi justera genom en spak som reglerar syretillförseln via luckan in till asklådan!
Min spak reglerar bara draget, har ingen koppling till plattan/gallret.
Hm... rostret, menar jag. Låter konstigt i bestämd form - säger man så? @MacGyver?
 
Men vad ÄR det för fabrikat och modell på kaminen? Kom vi fram till det?
Nej databasen scannas fortfarande och hittills har det inte kommit fram nåt bevis på att någon sett något liknande,,,,,någonsin! :eek:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
17 835
Senast: Pilot
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
517
Senast: tott
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
543
Hemmet Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor. Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta...
2
Svar
26
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp