Utan vatten i tre veckor…

Åh, jag känner med dig, vi var utan vatten i två månader (!) när brunnen sinade 2017. Vi kunde få hem en kubiktank med vatten för att fylla hinkar till toa och disk. Kläder tvättade vi hos föräldrar och vänner, dusch på jobbet/gymmet/hos vänner. Åt mycket färdigmat eller sånt som krävde minimalt med disk.
Jag var beredd på det mesta när jag köpte huset då det använts som fritidsboende i 20 år.

Att vattnet skulle sina på direkten hade jag inte räknat med. Planen var att borra brunn till våren eftersom jag (i min enfald) trodde att vattnet vintertid inte skulle vara några problem (att det inte skulle räcka sommartid hade jag mer eller mindre räknat med).

Tvätta kläder gör jag på jobbet. Färdigmat tycker jag inte om. Har ingen spis, använder airfryen till all matlagning, så det blir inte jättemycket disk i alla fall…
 
Vi var utan vatten i somras. Kokade vatten i vattenkokare och duschade med vattenkanna. Hade hinkar med vatten i badrummet så vi kunde ”spola” toaletten.
 
Hur går dina tankar nu, ska du borra brunn? Mitt hus är nyinköpt (har varit fritidsboende innan). Eftersom det inte varit en torr sommar direkt ser jag inget annat allternativ än att borra brunn. Sen hoppas jag att banken håller med mig….
Vi hade andra problem även om det den här sommaren (var även utan vatten förra sommaren) började med att "reservbrunnen" sinande. Vi har nu fått till en fungerade pump i rätt brunn så förhoppningsvis ska det fungera. Men det är oerhört mycket extra jobb utan vatten. Vi har även 15 hästar men som tur st har de flesta varit i hagar med naturligt vatten eftersom det varit sommar, annars hade det varit tungt!
 
Tack för svar!
Toalett är inga problem (har mulltoa).
Jag har duschkabin och min plan är att ta hinkar med vatten och tvätta mig på så sätt (avloppet fungerar utmärkt).

Jag lagar all min mat i airfryer (har ingen spis), så det är bara de byttorna jag behöver diska. Djurens matskålar är enkla att diska.
Kanske titta på något sånt här för duschning...
Blanda lagom varmt vatten i en hink i kabinen och sen campingduschen... 🤔
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/campingdusch-2-lmin-2000034257
 
Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor.
Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta ett tag…

Tvätta kläder kan jag göra på jobbet. Dricksvatten tar jag också från jobbet. Jag kommer att få en tank för disk och tvätt som jag tappar ur allt eftersom.

Nu behöver jag era bästa tips hur man bäst tvättar sig med hink, diskar med så lite vatten som möjligt och överlag klarar sig utan rinnande vatten.
Diska utan rinnande vatten är inte så svårt. Diska i en balja med vatten och diskmedel, skölj i en balja med bara vatten.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 348
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: Albatross
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: svea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 368
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp