Håller med om att man nog måste tycka om nörderiet och förstå innebörden av detaljnötandet och också kunna finna lycka och nöjdhet över små delmål.
Jag fick en ponny som ung. Han var utdömd för lynnesfel, dålig ridexteriör, isländskorsning med 13 000 orena gångarter varav ingen var galopp. Han var farlig och jag okunnig. När jag sedan ramlade över bra tränare utvecklades mina stallkompisars dressyrhästar med bra exteriör/gång och villigt lynne massor. Vi utvecklades ju också mkt. Men vi startade på minus 300 och de på noll.
En sväng tappade jag suget. Jag var besviken på mig och häst. Jag visade inget och var noga med att berömma hästen etc. Ingen anade ngt utom min ena tränare. Hon sade åt mig att ta 3 dagar ledigt och fundera på vad som var viktigast för mig, just den hästen eller lättare avancera inom dressyr och tävlingssatsa. Och sedan se till att vara nöjd med beslutet och lämna tvivlen för hästens skull.
Hästen var viktigast för mig. Och jag släppte allt där och då. Och behöll honom tills han dog som 30-åring.
Mina tränare tyckte jag som person skulle satsa på svårklass och minst levad och tyckte också skolsprång kunde finnas med i målen. Men så klart inte på den hästen.
Men jag älskade hästen och vi hade KUL! Och mycket blod, svett och tårar..
Den hästens svårigheter har utvecklat mig enormt som ryttare. Alla år utbildande honom, tex ett år helt utan att försöka galoppera ens bara för att stärka honom när han hade så svårt för galopp, gav mig en massa kunskaper som gör att rida mer begåvad häst känns så himla enkelt. Man lär sig så mkt smådetaljer som man kan missa om man forcerar igenom på enklare sätt.
Och vilket pannben, envishet, förmåga till att hålla sig kall det gett.
Precis som tidigare lyfts i tråden så kräver topprestation oftast en himla massa jobb och en himla massa nötande.
Sen vill jag också lyfta vikten av en riktigt bra tränare. Jag hade inte kunnat ett skit om hästutbildning, inte kunnat jobba med det och inte ha ett system jag känner mig säker i utan outstanding tränare som både är extremt pedagogisk, tuff och ger mig delmål jag får känna mig duktig att klara under den långa vägen mot svårklass och mer.
Jag trodde aldrig jag skulle göra levad eller lära hästar ligga. Jag trodde jag skulle rida MSV C max. Men med bra tränare har vägen mot målet varit otroligt givande. Och om jag hade fastnat så hade jag nog testat annan tränare eller som du gör nu och försökt lägga in mer träning av ngt slag.