Jag fick höra av en man i plus 60 årsåldern att han håller på med bodybalance passen inom Les mils och på så sätt har fått mycket mer kontroll över sin kropp. På ett sätt som han aldrig i sitt liv har haft tidigare. Kan vara ett tips.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Feldenkrais och/eller Alexanderteknik, några få sessioner kan göra enorm skillnad.Hur bar du dig åt för att hitta kroppen? Just bristen på kroppskontroll var det som gjorde att jag inte kom vidare i min ridning.
Ibland så måste man acceptera att man för att gå vidare i en sak måste träna på en annan sak.Det låter som jag får ge nånslags yoga ett försök? Finns det yoga som fokuserar bara på kroppen utan en massa annat flum och meditation/mindfullnes?
Det låter som jag får ge nånslags yoga ett försök? Finns det yoga som fokuserar bara på kroppen utan en massa annat flum och meditation/mindfullnes?
Yoga kan jag tänka mig att prova, men jag totalvägrar mindfullness eller meditation.Ibland så måste man acceptera att man för att gå vidare i en sak måste träna på en annan sak.
Jag tycker LYT yoga och Ashtanga är mer fysiska former av yoga.Det låter som jag får ge nånslags yoga ett försök? Finns det yoga som fokuserar bara på kroppen utan en massa annat flum och meditation/mindfullnes?
Då kanske inte yoga är det bästa. Men testa dig fram tycker jag! Om du inte gillar yoga finns det ju balett, pilates, klättring etc som också nämnts i trådenYoga kan jag tänka mig att prova, men jag totalvägrar mindfullness eller meditation.
Japp, klättringen har jag planerat att återuppta!Då kanske inte yoga är det bästa. Men testa dig fram tycker jag! Om du inte gillar yoga finns det ju balett, pilates, klättring etc som också nämnts i tråden
Fast den mentala träningen är väl viktig för dykare?Yoga kan jag tänka mig att prova, men jag totalvägrar mindfullness eller meditation.
Ja, fast mindfullness och meditation är definitivt inte min kopp te. Tvärtom. Mindfullness har faktiskt fått en del kritik för att det inte är mirakelmedlet många tror, en del personer reagerar negativt på det. Och jag är en av dem.Fast den mentala träningen är väl viktig för dykare?
Vet inte varför du tar upp mindfulness (har ju inte med yoga att göra, yoga är urgammalt och "mindfulness" är en ny metod).Ja, fast mindfullness och meditation är definitivt inte min kopp te. Tvärtom. Mindfullness har faktiskt fått en del kritik för att det inte är mirakelmedlet många tror, en del personer reagerar negativt på det. Och jag är en av dem.
Jag har läst mig till i vissa grupper att en del stressade dykare tyckt att det hjälpt dem få ned luftförbrukningen, men jag har en riktigt hyfsad luftförbrukning, lägre än det genomsnitt man brukar räkna på och är inte stressad.
I mitt fall så är det muskelminne, balans och handgrepp som behöver övas.
Jo, men jag tror ändå att du tänker för mycket och gör en för stor grej av det.Alltså de grottor jag vill in i kräver grottcertifikat?
Jo, men jag tror ändå att du tänker för mycket och gör en för stor grej av det.
Men det är väl en stor grej att klara ett sådant dykcertifikat? Är väl inte något konstigt med att TS ber om råd kring hur hen kan komma vidare i sin träning när det gäller något som är väldigt utmanande både fysiskt och psykiskt. Jag tror snarare att du nedvärderar insatsen som krävs.
Jo, men jag tror ändå att du tänker för mycket och gör en för stor grej av det.
Det blir ju lite OT, men blir glad att se någon annan dela dessa värderingar.Yoga kan jag tänka mig att prova, men jag totalvägrar mindfullness eller meditation.
Om vi släpper dykspåret.Grejen är att det nog är lite olika slags dykning vi pratar om.
Den dykning jag vill göra, som är målet ÄR svår dykning och det ställs höga krav för att man ska nå kursmålen.
Jag dyker ju ibland med folk som sysslar med den slags dykningen, och har en instuktör så jag har bra hum om vad som krävs (utöver att jag läst kursplaner ect)
Jag har varit med på flera slutprov på den kursen jag försöker klara och ser ju vad folk
inkluderat jag kuggar på.
Jag förstår att du är uppmuntrande, och övertänkande är jag bra på. men fakta är att når jag inte upp till kurskritetierna får jag inte det passet som gör att jag kan gå vidare till första grottkursen.
Nu vill jag inte övertala dig till mindfulness, men något som hjälpt mig med just muskelminne är kroppsmedvetenhet, som ju gränsar lite till mindfulness. Att sluta ögonen och känna igenom kroppen i rörelse/position är väldigt hjälpsamt tycker jag, utan att för den delen lägga på meditationsblaha på det hela Det kanske är något?Ja, fast mindfullness och meditation är definitivt inte min kopp te. Tvärtom. Mindfullness har faktiskt fått en del kritik för att det inte är mirakelmedlet många tror, en del personer reagerar negativt på det. Och jag är en av dem.
Jag har läst mig till i vissa grupper att en del stressade dykare tyckt att det hjälpt dem få ned luftförbrukningen, men jag har en riktigt hyfsad luftförbrukning, lägre än det genomsnitt man brukar räkna på och är inte stressad.
I mitt fall så är det muskelminne, balans och handgrepp som behöver övas.
redcord? Slingträning? Jag vet inte ens vad det är?@escodobe Jag antog att det hade med dykning att göra, och för mig låter det som att det i stor utsträckning har med proprioceptionen att göra (som flera är inne på). Ibland måste man träna massor på annat för att bli bra på något särskilt. Yoga är nog utmärkt, men det finns även massor av specifik neuromuskelär träning som du kan ha nytta av, t.ex. redcord eller annan slingträning.