'Tål inte' Switch - vad sjutton använda istället?

Alexandra_W

Trådstartare
Switchade hästarna igår, idag har fullblodsstoet knottror överallt där jag hällde switch. Hoppas bara det inte blir värre än så av det =/

Men vad sjutton ska jag använda istället? =/

Sv: 'Tål inte' Switch - vad sjutton använda istället?

Endel hästar är överkänsliga mot Switch. Det är ju starkt bekämpningsmedel. Prova ett naturvänligt alternativ i stället. (det är inte så långtidsverkande men hästen mår ju bättre)

Föreslå gärna ett naturvänligt medel som fungerar mot fästingar då? Jag vet nämligen inget. Jag skulle gärna låta bli att använda Switch om jag hade hittat ett likvärdigt alternativ, alldeles utan att damen nu reagerat på det.

Det är alltså för fästingarna jag använder det (knotten äter lika glatt ändå..)

Nej mot fästingar har jag inget förslag. Mot flygfän finns många preparat och man kan lätt koka ihop själv (det gör jag alltid) men mot fästingar vet jag inte om det finns något annat. Hör med dem på apoteket. De säljer ju fästingmedel för hund och katt. Fast risken är nog att din häst inte tål det heller. Du får kanske plocka dem för hand. Är det väldigt fästingtätt där du bor eller? Här får katt och hund drösvis med fästingar varje år men hästen brukar få en eller två.

Plocka dem för hand är ju så att säga 'ett steg för sent'. Och jo, det är ordentligt med fästingar här, hästarna får ju dock inte lika mkt som hundarna och katterna, men de får mer än tillräckligt. 15 - 20 per säsong utan switch, 1 - 2 med switch.

Och jag har haft en med erlichios, så jag vill gärna så gott det går hindra de där uslingarna från att övht bita sig fast. Därför jag gärna skulle vilja hitta ett alternativ till switch.

Insekterna, de fungerar bara täcke + lösdrift eller stall dagtid mot =/

Men kolla med apoteket, lantmännen osv. De måste ju veta om det finns något som biter på fästingarna och kanske inte är riktigt så starkt. Om det är så mycket fästingar och du har fått en häst smittad så förstår jag att du vill avvärja risken igen.

Vad är det du "kokar ihop själv", skulle vara kul att höra då jag nyss gjort ett eget "kok".

fanns något "fästingband" på my one att sätta på benen. skulle visst funka som "fästinghalsband" gör på hund och katt. vi har tänkt pröva det i kombination med switch, för här har vi plockat 10-15 fästingar per häst och dag redan nu trots att dom är "switchade" :crazy:

vet du om flusa funkar mot fästingar ?

Ang. fästingband så fick min hund ett för fem dagar sedan, har inte hittát en enda på honom sedan dess, innan så plockade jag flera varje dag.
Det är den "skonsamma sorten", luktar citron och mint, inhandlad på djuraffär.
Borde väl fungera på häst också, man kan ju koppla ihop flera.
Mitt kostade 75:-, till stor hund.

jo, fast my one säljer sådana band till häst. enligt min vännina skulle dom kosta 200 kr för 4 band, skulle vara som ett reflexband som man skulle sätta ovanför kotan. jag tänker åka och inhandla det i veckan, och hoppas på att det "hjälper upp det"

normalt sett brukar det hjälpa att switcha här, men i år är det för jäv**** :(

Ja Flusa hjälper mot fästingar. Men hälla Flusa på henne känns lite väl riskabelt..

Neemolja påstås hjälpa mot fästingar. Citronellaolja mot t.ex. knott.

Jag fördelar dosen över 3 da´r på den ena som är känslig.

Köpte Flusa förra året o testade en liten fläck o fick stark reaktion.

Fick ge det till en kobonde.

axel - vad får din känsliga för reaktioner? Och de uteblir alltså om du delar dosen?

Damen är fortfarande knottrig, och kliig på knottrorna. Men än sitter pälsen kvar, inga krustor eller liknande heller, så det är möjligt att det kanske skulle fungera i 'liten dos i taget'.

Knottrorna är bara där Switchen kom i kontakt med huden, dvs ingen 'generell' känslighet utan 'bara' där det varit kontakt, och inte över det område där det spridits sen. Stod faktiskt idag och funderade på om man kanske kunde spraya på det nästa gång och chansa på att det går? Då blir det inte så 'koncentrerat'. Samtidigt så tänk om reaktionen blir ännu större nästa gång liksom.. Är lite velig där om jag törs chansa igen eller ej. Jag VILL ju ha fästingskydd, men VILL INTE hon ska behöva få en ordentlig reaktion..

RB 86 kan du ju prova. Man får spraya några gånger i veckan men det är drygt och jättebra.

RB86 är det enda som valacken någonsin reagerat på, så det vågar jag inte alls prova på den här damen. Sen har det startkarens med, och dessutom tyvärr ganska dålig effekt på 'våra' flygfän. Men tack ändå för tipset. (Fast jag märkte inte någon effekt alls på fästingar heller av det, ska det verkligen hjälpa mot det?)

Insekterna hanteras med täcke, huva, BromsBroms och stall/lösdrift. Det är just fästingarna jag vill åt med switchen (det har som sagt noll effekt på knotten)

Han svullnar lite, men det försvinner till dagen efter.
Har försökt att spruta på det, men det hamnar då inte på djupet o sprids, utan skakas av.
Om man häller på hela dosen så rinner det gärna ner till svansroten o då blir de skitirriterade- båda 2

Han har haft Erlichias o det vill vi inte vara med om igen.
Jag undviker sadelstaden iom att jag rider dem.

Noavan tål inte heller Switch utan får stora hårlösa vätskande parter där det appliceras. Jag använder nu flystar (tror jag det heter) vit sprayflaska med blå spraydel till häst och vit flaska med grön spraydel till ko (samma innehåll men billigare till ko :idea: ). Novan har fått ett par fästingar sedan jag började använda detta, de har suttit långt nere på benen så de verkar undvika detta medel. Det står att det är för kortare betesgång men när man använt det några dagar så fungerar det bra dygnet runt tyvärr hjälper det inte mot broms i någon större utsträckning.

Då var det ju ingen bra ide. Min häst har inte haft några fästingar när vi haft det, men det kan bero på att vi hade relativt fästingfria hagar i det stallet. Ska prova det i år igen, får se om det hjälper mot den miljard fästingar hon får varje dag på det här betet.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 794
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: lirco11
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 939
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka