Taktfel, vanligt eller?

G

Gauti

Nu har jag funderat och funderat... Vissa dagar går min häst fint i tölten, vissa dagar är det pass respektive travtaktigt och det är svårt att få till ren takt :(

Är det vanligt med taktfel nu som då? Tycker vissa bara rider runt i sin fina tölt och att det bara är min häst som går orent :cry:

Sv: Taktfel, vanligt eller?

det ÄR svårt på många hästar att få dem att gå rent. Då är dressyren det underbaraste, bästa osv:p;)

Sedan kanske u kan ta och gå en kurs för en dressyrinstruktör? Det gör jag och tölten har blivit avsevärt bättre. Jag har fått bättre sits, hästen är mer samlad osv.

det ÄR svårt på många hästar att få dem att gå rent. Då är dressyren det underbaraste, bästa osv:p;)

Sedan kanske u kan ta och gå en kurs för en dressyrinstruktör? Det gör jag och tölten har blivit avsevärt bättre. Jag har fått bättre sits, hästen är mer samlad osv.

Det är faktiskt något jag funderat över, då jag inte hittat nån bra islandstränare dit jag ska flytta. Fick tips om en bra dressyr tränare som kunde lite av varje och tänkte kontakta henne.
Vill att hästen ska använda bakdelen mer och bära sig själv, dessutom bli mjuk och smidig utan att spänna sig och bli stel osv.
Då är kanske en dressyrtränare vad jag behöver då alltså? Behöver ju inte vara en som håller på med isisar, det är ju samma principer i dressyren med samling, bärighet osv :p

Min islänning hade väääääldigt travtaktig tölt och även fyrtaktig trav förut.

I stora drag (det har varit en lång väg) har jag tränat med boots BAK för att få renare tölt. Och sen verkligen satt henne på rumpan! Nu är hon en klocka i tölten.

I traven var det volt,volt,volt som har hjälpt. och givetvis lösgjordhet.

Jupps;) Du kanske bör åka lite längre till en isistränare några ggr om året för att träna tölten. Ska du sen träna pass bör du även här åka till isistränare. Men dressyrtränare är en superbra bas. Känner en som börjar med att "lära" hästarna skritt,trav o galopp, piaff och sedan tölt. Piaffen bara för att den är så otroligt samlande:) Och hänner hästar är verkligen jätteduktiga på att bära sig själva:)

Har PRECIS samma problem som du, ena dagen går han i en jätte flott och taktren tölt och andra dagen går han i passtakt. Blir så frustrerad då jag vet att han kan gå fint men väljer att inte göra det:cry:

Har precis samma problem som du ! , vissa dagar travtakt andra dagar inte.
Har jag travat mycket dagen innan blir det bara ännu värre ! :cool:

Får man flika in en fråga?
Jag undrar om det kan ha med spänningar att göra?
Har fått höra att hästen går i grisepass lättare om den är spänd.

Får man flika in en fråga?
Jag undrar om det kan ha med spänningar att göra?
Har fått höra att hästen går i grisepass lättare om den är spänd.

Det tror jag alldeles säkert på. Min häst blir ofta spänd och stel. Han är en stor islandshäst 145cm, överbyggd bak, lång rygg, stort huvud :rofl: Så det är VÄLDIGT mycket häst att rida ihop osv. Svårt att få han mjuk & smidig då han är så överbyggd, blir väldigt jobbigt för han att arbeta med baken osv :(
Därför tror jag att jag behöver träna mer dressyr, men det var såååå längesen jag gjorde det på ridskolan och hästen har aldrig blivit lärd så mycket dressyr eftersom han kommer ifrån Island, men vi gör så gott vi kan.

Det sägs även att när man börjar träna mer med samling & form, så kan det tillkomma eventuella taktfel ett tag, stämmer det?! Det är inte vana att arbeta på så vis och därför hittar dom inte balansen riktigt... Men vad vet jag?! Vet inte om det stämmer, men låter vettigt i alla fall :)

Har precis samma problem som du ! , vissa dagar travtakt andra dagar inte.
Har jag travat mycket dagen innan blir det bara ännu värre ! :cool:

En tränare jag brukar rida för sa att jag inte bör trava så mycket med min häst, utan endast töltträna. Då brukar traven bli finare så småningom också sa hon. Han blir lätt framtung då man travar och det vill man ju inte ha i tölten. Så nu blir det mest töltträning... Men då kommer passtakten in istället :smirk:

Har PRECIS samma problem som du, ena dagen går han i en jätte flott och taktren tölt och andra dagen går han i passtakt. Blir så frustrerad då jag vet att han kan gå fint men väljer att inte göra det:cry:

Ja, men precis. Och då kan man ju undra vad detta beror på!? Känner du nån skillnad på din häst dessa dagar han går olika? Jag kan tycka att min kan gå bättre då han har lite vilja framåt. Är inte världens piggaste häst direkt. Dessutom går han bättre när han är mjuk osv. Men denna passtakt... Oh, vad jag är less på den :( Nån som vet hur man tränar bort denna??

Jupps;) Du kanske bör åka lite längre till en isistränare några ggr om året för att träna tölten. Ska du sen träna pass bör du även här åka till isistränare. Men dressyrtränare är en superbra bas. Känner en som börjar med att "lära" hästarna skritt,trav o galopp, piaff och sedan tölt. Piaffen bara för att den är så otroligt samlande:) Och hänner hästar är verkligen jätteduktiga på att bära sig själva:)

Jo, det är klart. Tränar ibland för en tränare nu, men då går han alltid bra och i ren takt :angel: Fattar inte vad det beror på. Men antar att det är för att nån står och kollar och kan säga precis vad man ska göra :) Gäller ju att göra allting rätt också och det är inte alltid så enkelt när man inte vet vad felet beror på. :rofl:

Ja, men precis. Och då kan man ju undra vad detta beror på!? Känner du nån skillnad på din häst dessa dagar han går olika? Jag kan tycka att min kan gå bättre då han har lite vilja framåt. Är inte världens piggaste häst direkt. Dessutom går han bättre när han är mjuk osv. Men denna passtakt... Oh, vad jag är less på den :( Nån som vet hur man tränar bort denna??

Taktfel är väldigt vanligt. Min häst blir också oren mellan varven. Ofta har de ett trivseltempo där de "alltid" går rent oavsett hur starka de är, och sedan kan det bli orent om de inte är så starka när man försöker rida i andra tempon än det hästen väljer själv.

Taktefel kan också bero på att ryttaren "åker" för mycket och glömmer bort att rida. :) Kanske därför det går bättre på lektion?

Det mesta brukar rätta till sig när hästen är lösgjord och stark nog för det tempo som krävs. Det är mycket jobbigare att gå riktigt långsamt och samlat än man kanske tror. Min blir ofta passtaktig när han blir trött i kort tölt och börjar styva sig eller rolla. Och om jag försöker öka när han inte orkar blir det lätt travtaktigt, eller rollningar. Båda delarna har blivit mycket bättre sedan han blivit starkare och har bättre kondis.

Om hästen grisepassade mycket skulle jag prova att jobba mer med traven och galoppen ett tag så att hästen fick röra sig på ett annat sätt än i tölt& pass. Om den är väldigt framtung och lite seg så kan det vara bra att jobba med mycket tempoväxlingar i olika gångarter och vara noga med att hästen skall vara alert och reagera direkt istället för att som det lätt blir att man som ryttare rycks med i segheten och blir lite segare själv i sina hjälper. Försök att vara lite entusiastisk och rid energiskt så borde hästen komma igång lite mer. Det är väldigt mycket enklare att rida en häst som tänker framåt så att den kommer upp från framdelen än en som går och drömmer och släpar benen efter sig. (Nu vet jag inte om just din häst är sån).

Nu läste jag att din tränare inte rekommenderade dig att trava så mycket, men det brukar vara bra annars att variera med tycker jag när tölten krånglar, i synnerhet på stora starka passtaktiga hästar. Och att galoppera mycket. Blir han framtung i tölten också? Eller är det framför allt i traven? Samma sak med grundgångarterna, om du stärker dem kommer tölten att bli bättre.

Hursomhelst, glöm inte bort att driva ordentligt så att hästen får med sig bakbenen och inte bara blir längre och längre i tölten. Det kan också hjälpa mot div. taktproblem att man förbereder hästen ordentligt inann man töltar iväg, genom att tillexempel börja tölten ur en öppna. Öppna är en jättebra övning för att få hästen att trampa under sig bättre, man kan liksom"driva in ett bakben i taget" om man växlar sida. Om hästen börjar rolla på tex höger fram så kan det hjälpa att driva in höger bak och ställa lite åt höger för att bryta det.

Taktfel kan ju ha en rad olika orsaker; förutom stelhet eller en skada hos hästen så kan man ju fråga sig om häst och ryttares kommunikation funkar: svarar hästen på hjälper och inverkningar eller påverkar/ stör jag som ryttare hästen så det faktiskt inte blir bättre än så här?

De flesta islandshästar är ju väldigt känsliga och då inte minst för vikten. Har vi som ryttare så pass bra balans och god koordination så att vi kan klara våran del av ekvationen som ska resultera i ett bra ekipage?

Kan hästen utföra det vi ber om - är det klockrent att den inte bara svarar utan förstår vad vi menar med våra hjälper? Vill den svara, och svarar den direkt?

För att öka samling (och aktion) så är det ju egentligen rätt mycket som redan ska finnas på plats - från ridväg till tempo.

Taktfel är väldigt vanligt. Min häst blir också oren mellan varven. Ofta har de ett trivseltempo där de "alltid" går rent oavsett hur starka de är, och sedan kan det bli orent om de inte är så starka när man försöker rida i andra tempon än det hästen väljer själv.

Taktefel kan också bero på att ryttaren "åker" för mycket och glömmer bort att rida. :) Kanske därför det går bättre på lektion?

Det mesta brukar rätta till sig när hästen är lösgjord och stark nog för det tempo som krävs. Det är mycket jobbigare att gå riktigt långsamt och samlat än man kanske tror. Min blir ofta passtaktig när han blir trött i kort tölt och börjar styva sig eller rolla. Och om jag försöker öka när han inte orkar blir det lätt travtaktigt, eller rollningar. Båda delarna har blivit mycket bättre sedan han blivit starkare och har bättre kondis.

Om hästen grisepassade mycket skulle jag prova att jobba mer med traven och galoppen ett tag så att hästen fick röra sig på ett annat sätt än i tölt& pass. Om den är väldigt framtung och lite seg så kan det vara bra att jobba med mycket tempoväxlingar i olika gångarter och vara noga med att hästen skall vara alert och reagera direkt istället för att som det lätt blir att man som ryttare rycks med i segheten och blir lite segare själv i sina hjälper. Försök att vara lite entusiastisk och rid energiskt så borde hästen komma igång lite mer. Det är väldigt mycket enklare att rida en häst som tänker framåt så att den kommer upp från framdelen än en som går och drömmer och släpar benen efter sig. (Nu vet jag inte om just din häst är sån).

Nu läste jag att din tränare inte rekommenderade dig att trava så mycket, men det brukar vara bra annars att variera med tycker jag när tölten krånglar, i synnerhet på stora starka passtaktiga hästar. Och att galoppera mycket. Blir han framtung i tölten också? Eller är det framför allt i traven? Samma sak med grundgångarterna, om du stärker dem kommer tölten att bli bättre.

Hursomhelst, glöm inte bort att driva ordentligt så att hästen får med sig bakbenen och inte bara blir längre och längre i tölten. Det kan också hjälpa mot div. taktproblem att man förbereder hästen ordentligt inann man töltar iväg, genom att tillexempel börja tölten ur en öppna. Öppna är en jättebra övning för att få hästen att trampa under sig bättre, man kan liksom"driva in ett bakben i taget" om man växlar sida. Om hästen börjar rolla på tex höger fram så kan det hjälpa att driva in höger bak och ställa lite åt höger för att bryta det.

Ja, du har nog rätt i att det är därför de kan gå lättare på lektion :o Då är det ju alltid nåt dom säger till en om som man kanske glömmer när man är ute och rider själv.

Jag rider mycket kortare turer nu, förut red jag 1 timme varje gång men nu försöker jag hålla mig till 35min men i snabbt tempo hela tiden och mycket variation. Tränar mycket på att han ska stanna EXAKT då jag vill det och även sätta igång exakt då jag vill det, så att han blir lite mer känslig och lyhörd.
Tränar också mycket intervaller, tölt-halt-rygga och så iväg igen på en gång osv. Det tycker jag hjälper med att få med baken och även på att få han att lyssna mer och vara med i det jag vill, istället för att gå och "sova". Även "en hands stopp" osv så han blir mjuk i sidorna.
Brukar träna mycket serpentiner, volter, öppna, skänkelvikning osv då jag rider på ridplan, men även ute på vägarna osv.
Det är ju då han är seg osv han går sämst och släpar benen. Så försöker få han gladare och piggare nu genom att ha roligt med han och göra olika saker hela tiden, så att det händer nåt hela tiden.

Han brukar bli framtung i tölten också, men han har väldigt svårt att få med sig baken då han är så överbyggd, så det är mycket att arbeta ihop. Men när väl baken är med så går det fint :)
Har du nåt tips på hur man stärker respektive gångart på ett bra sätt?

Taktfel kan ju ha en rad olika orsaker; förutom stelhet eller en skada hos hästen så kan man ju fråga sig om häst och ryttares kommunikation funkar: svarar hästen på hjälper och inverkningar eller påverkar/ stör jag som ryttare hästen så det faktiskt inte blir bättre än så här?

De flesta islandshästar är ju väldigt känsliga och då inte minst för vikten. Har vi som ryttare så pass bra balans och god koordination så att vi kan klara våran del av ekvationen som ska resultera i ett bra ekipage?

Kan hästen utföra det vi ber om - är det klockrent att den inte bara svarar utan förstår vad vi menar med våra hjälper? Vill den svara, och svarar den direkt?

För att öka samling (och aktion) så är det ju egentligen rätt mycket som redan ska finnas på plats - från ridväg till tempo.

Ja, det är ju väldigt mycket som ska stämma, så är det ju. Min häst är väl kanske inte världens känsligaste häst direkt... Försöker dock få han att bli mer känslig, han ska lyssna på vad jag vill och det jag vill ska utföras på en gång, tex halt eller en igångsättning. Han är heller inte så jätte pigg, utan medel pigg skulle jag väl vilja säga. dock skulle jag önska att viljan fanns där lite mer och att han skulle tänka lite mer framåt. Nåt tips på att få han mer pigg & alert?
Han är ju bara en familjehäst, men tölten har alltid funnits där klockren :) det är nu när jag börjat kräva lite mer av han, så som samling osv som han tappat lite av den fina takten. Men det kanske är så ett tag när dom inte är van att gå i den samlingen eller formen dom inte är vana vid?!

Jag har också en häst som är olika från dag till dag. Han kan också vara helt olika under ridturerna. Som idag gick han i ren j'vla grisepass (vilket han inte gjort på länge nu):crazy:

Har börjar analysera mig själv mer och märker mer och mer vad jag gör för fel, för oftast beror det ju på ryttaren själv. Sen tror jag att det är lätt att kräva för mycket av hästen. Om den gått bra några gånger så vill man ju självklart att den ska fortsätta gå så bra, men det kommer alltid motgångar. Motgångarna blir bara kortare och kortare perioder och det är inte säkert att man faller tillbaka helt till 0.

Om din häst känns väldigt passaktig eller travaktig en period så skulle jag backa tillbaka ett steg och börja där ifrån igen, dels kan det ju vara något som inte fungerar där eller så kan det vara bra att bara ha en lugnare period som man tränar på saker som ni båda kan:)

Jag har också en häst som är olika från dag till dag. Han kan också vara helt olika under ridturerna. Som idag gick han i ren j'vla grisepass (vilket han inte gjort på länge nu):crazy:

Har börjar analysera mig själv mer och märker mer och mer vad jag gör för fel, för oftast beror det ju på ryttaren själv. Sen tror jag att det är lätt att kräva för mycket av hästen. Om den gått bra några gånger så vill man ju självklart att den ska fortsätta gå så bra, men det kommer alltid motgångar. Motgångarna blir bara kortare och kortare perioder och det är inte säkert att man faller tillbaka helt till 0.

Om din häst känns väldigt passaktig eller travaktig en period så skulle jag backa tillbaka ett steg och börja där ifrån igen, dels kan det ju vara något som inte fungerar där eller så kan det vara bra att bara ha en lugnare period som man tränar på saker som ni båda kan:)

Ja det har du nog rätt i :) Man kräver nog lite för mycket ibland och då blir min häst lätt stel och spänd och förstår inte alltid vad det är man vill :) Det gick ju så bra dagen före och då tror man ju att det ska gå lika bra dagen efter, men så är inte alltid fallet. Man får börja om många ggr tycker jag och gå tillbaka i utbildningen även.
Ska börja koncentrera mig på dag till dag istället och inte tänka på hur han var dagen före. Kan ju bero på mycket det där, hästarna kan ju också ha en dålig dag precis som ju även jag kan ha ibland ;) Det spelar ju mycket roll i vad hästen presterar osv.

Pigg, alert och arbetsvillig är ju det första jag skulle fokusera på. Varierade pass, både från marken och uppsuttet t ex. Att rida längre turer och fokusera på kondis, kortare turer och jobba hårdare lite race och inte minst att jobba på olika sätt. Eventuellt löshoppning?!

Du får ju också styrka genom galopparbete på volter i olika storlekar, flacka serpentiner (några steg förvänd "tillbaka" och kanske en ökning på en långsida. Dessutom vet hästen aldrig vad ni tänker hitta på, och blir mera vaken. Funkar givetvis också både i trav och tölt också. Variera tempo, samling och övningar så att det aldrig blir "samma sak" - det kräver dessutom mera av oss som ryttare också ;)

För att öka känsligheten så är det mycket av ovanstående, men också som du är inne på genom att DIREKT kräva svar. Longering med halter och varvbyten och gångartsväxlingar är också bra.

Gällande form så blir det vajsing om man tar i för mycket, skall hästen gå i en för den för samlad variant är det lätt att det blir negativa spänningar i stället. Visst måste man träna för att bli bättre, men man kan göra det de lättare och bättre dagarna.

Sen så får du inte glömma att vara glad med din häst. Vi har haft år av motgångar, men min rackare har alltid varit positiv och man får vara glad åt det lilla. Dessutom hade han mig på ryggen, och det var en klar nackdel i början ... :o :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 061
Senast: TantAgda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 426
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar