Taktfel är väldigt vanligt. Min häst blir också oren mellan varven. Ofta har de ett trivseltempo där de "alltid" går rent oavsett hur starka de är, och sedan kan det bli orent om de inte är så starka när man försöker rida i andra tempon än det hästen väljer själv.
Taktefel kan också bero på att ryttaren "åker" för mycket och glömmer bort att rida.
Kanske därför det går bättre på lektion?
Det mesta brukar rätta till sig när hästen är lösgjord och stark nog för det tempo som krävs. Det är mycket jobbigare att gå riktigt långsamt och samlat än man kanske tror. Min blir ofta passtaktig när han blir trött i kort tölt och börjar styva sig eller rolla. Och om jag försöker öka när han inte orkar blir det lätt travtaktigt, eller rollningar. Båda delarna har blivit mycket bättre sedan han blivit starkare och har bättre kondis.
Om hästen grisepassade mycket skulle jag prova att jobba mer med traven och galoppen ett tag så att hästen fick röra sig på ett annat sätt än i tölt& pass. Om den är väldigt framtung och lite seg så kan det vara bra att jobba med mycket tempoväxlingar i olika gångarter och vara noga med att hästen skall vara alert och reagera direkt istället för att som det lätt blir att man som ryttare rycks med i segheten och blir lite segare själv i sina hjälper. Försök att vara lite entusiastisk och rid energiskt så borde hästen komma igång lite mer. Det är väldigt mycket enklare att rida en häst som tänker framåt så att den kommer upp från framdelen än en som går och drömmer och släpar benen efter sig. (Nu vet jag inte om just din häst är sån).
Nu läste jag att din tränare inte rekommenderade dig att trava så mycket, men det brukar vara bra annars att variera med tycker jag när tölten krånglar, i synnerhet på stora starka passtaktiga hästar. Och att galoppera mycket. Blir han framtung i tölten också? Eller är det framför allt i traven? Samma sak med grundgångarterna, om du stärker dem kommer tölten att bli bättre.
Hursomhelst, glöm inte bort att driva ordentligt så att hästen får med sig bakbenen och inte bara blir längre och längre i tölten. Det kan också hjälpa mot div. taktproblem att man förbereder hästen ordentligt inann man töltar iväg, genom att tillexempel börja tölten ur en öppna. Öppna är en jättebra övning för att få hästen att trampa under sig bättre, man kan liksom"driva in ett bakben i taget" om man växlar sida. Om hästen börjar rolla på tex höger fram så kan det hjälpa att driva in höger bak och ställa lite åt höger för att bryta det.