Takt, taktlös, otakt?

Gilette

Trådstartare
Har alla hästar en "takt"?
Hur ser en taktlös trav ut?
När hästen travar i otakt är det när den typ ökar och minskar hela tiden - typ travar taktmässigt för att sedan rusa iväg, och sedan återgå till att trava taktmässigt?
Kan man räkna takten på ngt bra sätt medan man rider för att få in en bra takt?

Sv: Takt, taktlös, otakt?

Alla hästar har ju så klart en takt, även fast den alltid inte är ren för den gångarten man vill att det ska vara. Trav ex är ju en 2 taktig gångart. En häst som har taktfel i traven kan ex ha 4 taktig trav. Då är det alltså förskjutningar, så det blir fler moment. Hästen sätter ex vis ner bakhovarna lite före i marken än framhovarna. Då är travtakten bruten, och hästen har inte längre en ren 2 takt utan går mer mot en 4 takt.

haha, är usel på att förklara, samt att det börjar bli sent då jag inte har sovit så mycket inatt..kanske kan förklara lite bättre imorrn:D

Med takt menar man att alla steg är lika långa och ta lika lång tid ("tidsmässig och rumslig regelbundenhet").

okej! tror jag förstod lite iaf!
Min tränare säger att jag måste hitta takten i traven. Hur gör man det?

Precis som alla människor har en grundton (de flesta har ju sett såsom i himmelen :D)

så har alla hästar en grundtakt - men bara om de är i balans

Jag tycker att när hästen tappar sin balans så tappar den också takten. Det är ju dörför det är poäng på alla övergångar, det är i övergångarna balansen sätts på prov.

Takt är ju frekvens = antal steg per minut, steglängden kan ju variera när man ökar och minskar, men antal steg per minut är ju densamma.

jag personligen tycker inte du skall räkna. Jag tycker att ridning sker med högra hjärnhalvan, eftersom en så stor del av ridning handla om att känna / lyssna.
Försök hellre tänka musikaliskt, se det som en dans och KÄNN rytmen.

Den som ökar och minskar har inte hittat sin grundtakt = balans

okej! Tack för den utmärkta förklaringen! :)
Jag tänkte mer om man kunde räkna typ 1,2,1,2 eller ngt för att få in själva taktkänslan eller ngt?

Jag förstår men men 1.2 kommer från vänster hjärnhalva.
Tänk hellre
dan, dan, dan, dan,
eller bom, bom, bom, bom

Något mer abstrakt

*KL*
Jag måste berätta en sak.
Jag hade en väldigt musikalisk märr.

På en tävling hade man musik på framridningen, jättetrevligt.
MEN...
Takten i den musiken var för långsam för hur jag ville rida, men hästen gick i musikens takt o gick INTE att rubba.:devil:

Kommer inte ihåg hur det gick inne på banan, men tror att det var anna musik där o lite lägre volym.

Okej! Tack för tipset!
Men visst har alla hästar olika takt beroende på steglängden?
En ponny/häst (med små korta ponnysteg) har väl en "snabbare" takt än en stor häst eller ponny med stora gångarter??
Jag kände iaf en väldig taktskillnad när jag red en ponny häromdagen med små korta, snabba ponnysteg i jämförelse med min som har större steg.
När jag red ponnyn med korta steg kändes det som om det gick jätte fort och det var svårt att hitta en takt. :crazy:

Visst var det så att din tränare tycker att du rider på lite för fort?

Det svåra är ju att programmera om sig när man varit "fel-programmerad". Men får man bara in känslan 1 gång så blir det så mkt lättare sen. Mitt tips är därför att nästa gång du tränar be din tränare till en början att enbart fokusera på att du hittar rätt takt. Och när hon väl tycker det så ska du bara sätta dig ner och känna efter. Sudda bort alla andra tankar på form etc. Bara koncentrera dig på att känna hur det känns när det är "rätt" takt.

Skulle du fortfarande tycka det är svårt så får du ta mp3-spelaren till hjälp! Be din tränare hjälpa dig hitta en låt vars takt överensstämmer med den som din tränare tycker är bra. Sen är det bara att lyssna på den om och om igen under dina egna pass tills du har programmert om dig!

Saigon skrev:
Visst var det så att din tränare tycker att du rider på lite för fort?

Det svåra är ju att programmera om sig när man varit "fel-programmerad". Men får man bara in känslan 1 gång så blir det så mkt lättare sen. Mitt tips är därför att nästa gång du tränar be din tränare till en början att enbart fokusera på att du hittar rätt takt. Och när hon väl tycker det så ska du bara sätta dig ner och känna efter. Sudda bort alla andra tankar på form etc. Bara koncentrera dig på att känna hur det känns när det är "rätt" takt.

Skulle du fortfarande tycka det är svårt så får du ta mp3-spelaren till hjälp! Be din tränare hjälpa dig hitta en låt vars takt överensstämmer med den som din tränare tycker är bra. Sen är det bara att lyssna på den om och om igen under dina egna pass tills du har programmert om dig!
Det där var ju en superduperbra idée!!:banana:

Ja precis! jag rider ofta för fort, låter hästen springa och har svårt att hitta en jämn takt. Men det är lite bättre nu iaf.
Vilket bra tips med Mp3-spelaren! Tack :p

*kapar tråden*

Jag har hört av måånga att min häst är "väldigt" taktmässig.

Frågor:
Hur pass bra är det att ha en häst med (jättebra) takt?
Hur kan vi använda den, och hur viktigt är det med en taktmässig häst?
När i utbildningen ställs "takten på prov"? (när börjar det bli viktigt med att ha en häst med bra takt för vidareutb)
Kan den begränsa ngt, hur utvecklar man takten, och hur kommer det sig att hästar har bättre/sämre takt.
Har min häst en bra grundbalans, eller är han troligen född med bra takt? (iom att han är ung och relativt "oförstörd")

många frågor.... :angel:

Jag tror att om man nu kan spela in en snutt med lägre takt, snabbare och sen lägre kan vara bra och se om man kan påverka hästen.
Jag tror att en medfödd taktkänsla hos hästen är bra, men då har vi det där med om man bara åker med.
Refererar återigen till P o P som tycker att man ska variera den, taktn alltså.

Susan skrev:
Min häst funkar skitbra till Macarena :D
:o

:rofl: :D :bow:

Jag är impad av att folk kan hitta låtar som funkar perfekt till deras hästar, jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. :crazy:

Först måste jag påminna dig om att säga att jag blivit snyggare!!!!!!

Spånar lite...

En häst som har en jättebra takt anser jag ha en jättebra balans.
Det måste till viss del beror på exteriör...

Är hästen taktmässig av naturen så har den ju lättare att klara omformningar och riktningsändringar.

Jag har köpt unghästar med bra balans, de vänder på en femöring och de byter galopp som de vill, utan att ändra en min

takten/balansen sätt väl på prov i alla övergångar

jag kan bara tänka mig att takten är ett hinder om den är en mekanisk bensprattlartakt som inte går genom ryggen.

takten blri bättre ju starkare hästen blir i att bära sig bakifrån och forfarande arbeta över ryggen.

Anledningen att man skall rida hästen långsamt är att ju längre hästen balanserar på ett ben desto mer anstränger det muskelns , på så vis blr iden starakre och starkare och kan på så viss orka gå i en korrekt passage så småningom

Många häster förstår mekaniken i piaff intuitivt, men eftersom de inte har tränat styrkan så att de orkar balansera bakifrån och över rygen så lyfter de bra benen upp och ned, (det är inte längre trav) och då orkar de heller inte i övergången till passage.

Mina funderingar

Senast ändrad:

Det värsta är att jag tycker att de rider så extremt djävla illa

Jag läste artikeln i ridsport om deras klinik och då fnissade ag för det stod att ; man skall inte ( ung. precis allt som de gör :crazy)
Rent konkret - för mycket handridning och för dålig sits för min smak, båda två spjärnar i stigbygeln så de blockerar ryggen.

Jag har bild på en av dem, och man kan ju säga att tån är en halvmeter före rumpan så personen DRAR sig upp i tygeln när han rider lätt - inte mycket till balans :smirk:

Hur motiverar de taktändringen?

jag vet att Kyra vilel att hennes elever skull göra det på globen men jag såg inte så stora skillander.

SUS

Du har gått från fult troll till vacker på nolltid... var är hemligheten?? Extreme Makeover? :rofl: Är det din Warsteiner avkomma eller ngn ny?

spånar vidare.. min häst är inte så bred, så e.g borde han ha rätt dålig balans "sidled" men är ganska så svår att flytta sidvärtes med vikthjälp.. kan det ha med att han ev har bra balans (=bra takt) eller så kanske det till stor del berodde på alla hans låsningar genom kroppen, har inte testat än, utan jobbar fortfarande på att han ska forma om sig från hög a la frieser med sänkt rygg och underhalsen "Hubert", till att välva sig genom kroppen och gå i ett luuuugnt tempo. Ställer inga e.g krav på honom, flyttar inte, inga skolor.. gör det från marken än så länge. Måste få lite "mukkler" i ryggen först.

När jag tränar sidvärtsrörelser för hand så vill han gärna sätta ned hovarna bredvid varandra och inte så jättegärna saxa benen... men vi tränar vidare ;)

Mekaniskt bensprattel som inte går genom ryggen.. hmm... ska fundera vidare

Royal Olymp om jag får be :D

(Rohdiamant:d - florestan:d ) - Trakener

(warsteinerhästen e död:cry: )

Klura på du ;)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
897
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka