Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men HUR höjer man bjälkarna?
Hittar ingen information alls om tillvägagångsättet.
Vi har 220 i vårt stall och möjligheten att höja 100cm utan problem.
Bara kunnat läsa att man ex 1: sätt nya bjälkar för att sedan ta bort de gamla (men hur sätter man upp dem?)
ex 2: Höjer varannan befintlig bjälke och sedan restrerande (hur gör man?)
Någon som vet eller har bilder?
Har väldigt mycket med luftvolymer att göra. Inget konstigt alls, och inte alls bara byråkrati. Det handlar om hästarnas välfärd. Det går inte få tillräckligt bra luft om rummet är för litet. Hästar är känsliga djur, de tål inte dålig luft.
Det är lägsta punkt som gäller tyvärr och det är bjälkarna i ditt fall.Hur blir det då om jag plockar bort innertaket men har balkarna kvar(för dom är ju bärande)? Är det okej då? Lägsta punkten är ju fortfarande balkarna som är 210(som min c-ponny knappast kan slå huvudet i) men luften kan ju cirkulera 5 meter upp.
Då blir ju luften bra och hästen kan inte slå i huvudet.
Jag har inget bra svar på det tyvärr. Inte annat än att jag tycker (observera tycker) Att de som gör kontrollerna ( och i vissa fall förprövningar för ombyggnationer) skulle ges större möjligheter att använda sig av bedömningen "mindre avvikelse". Oftast blir det tyvärr tvärnit uppifrån (ansvarig chef, jordbruksverk etc.) om man föreslår det som inspektör/förprövare oavsett om det är ett stall byggt för shettisar eller c-ponnys. På sätt och vis kan jag förstå det eftersom det är ganska vanligt att man trycker in en och annan stor häst i stall med väldigt låg takhöjd med förhoppningen att ingen kommer på en (jag har själv upplevt stall med takhöjder på 2 meter där man hållit 170-cm-hästar. Det är j****gt lågt kan jag säga, och som du säger så blir luftutbytet uruselt då också eftersom en stor häst kräver mer luft/högre ventilationskapacitet än en liten). Då tappar man helt tanken med lagen som förebyggande regelverk. Men med ett stall för c-ponnys som har boxar för max c-ponnys borde man ju kunna tillämpa mindre avvikelse avseende takhöjd kan man tycka...Och det är ju helt galet tycker jag!! Min c-ponny kan inte slå i huvudet och luftcirkulationen blir kanon. Vad är problemet?