Tagit hand om problemhund

Grana

Trådstartare
Som några av er vet här så har jag nu haft en problemhund hos mig i 2 veckor. Har egentlige problem sen han varit valp, men ägarna har väl ändå velat försöka.
För nån månad sedan ringde ägaren till mig och var ledsen, för nu orkade de inte mer. Efter lite prat så erbjöd jag mig att ta hunden en tid så de fick känna på hur det var utan hund. Och jag skulle se om det gick göra något åt denna hund, och ev sen placera om den.
Det visade sig redan första veckan, att det var värre än jag trodde från början. Jag har sagt till ägaren hur hon ska göra mm ibland och hon har sagt det går inte. Hm, har jag tänkt, en "sketen" lite cocker ska väl inte vara så svårt. Men där fick jag tji, jag har aldrig träffat på en sån här hund.
Han är hur go som helst, när han vill. Men vill han inte så morrar han, och backar man inte inom kort, så biter han. och inte bara en gång, utan han går helt enkelt till "anfall". Det går inte ta tag i honom och säga han ska lägga av, då blir han helt galen och ger sig aldrig. Man kan heller inte gå fram och bara säga till honom, då morrar han. Skulle jag då gå emot honom för visa att jag backar inte, så kan det smälla och han hugger i fötterna hej vilt.
Detta är en liten del av vad som hänt här.
Har haft en teje här som testat honom lite, och hon anser precis som jag att han bör avlivas. Hade jag gjort detta testet på mina hundar, då hade de verkligen visat att de vill vara mig till lags, men inte denna hunden. Det bekom honom inte ett dugg, och var precis som vanligt när vi var klara. Svansen upp, sen gick han bara vidare och gjorde det han ville.

Ägaren förstår nu att detta går inte i längden. Hunden har bitit alla i familjen, morföräldrar mm. Så efter mycket prat i telefon, så förstår de att han borde få somna in.
Jag känner att det är jag som gjort detta. Hade jag inte erbjudit mig att ta hit hunden så hade den fått leva. Men hur länge skulle det gå innan den biter något riktigt illa :(
Men i morgon har jag fått en tid för avlivning. Och jag velar fortfarande. Men jag är inte villig att kämpa för den här hunden, jo om jag bara haft honom. Men jag ser att mina andra tycker det är jobbigt med hans utbrott.
Han är så himla go när han vill, är ju det som gör att man önskade att han kunde vara snällare.
Man man kan ju inte göra något annat, som han inte vill.

Ja, detta är så ledsamt, men i dag blir hans sista dag i livet :cry: Jag försöker tänka att han haft det kul dessa veckor, med kompisar, sprungit lös hela dagarna och fått gå i skogen och leka mm. Så har han varit så mysig...

Senast ändrad:
Sv: Tagit hand om problemhund

Åh din stackare! :(

Försök att inte tänka på att du fått rollen som bödeln, utan att du faktiskt hjälpt ägaren att inse att en sådan hund inte fungerar som han skall.

Det är lätt att vara tuff när man själv inte sitter i din situation, men försök att inte känna någon skuld.

Det finns så många dåliga hundar som "räddas" från avlivning att man ibland börjar undra om det inte mest är ett utslag av att vi själva tycker att beslutet är så fruktansvärt att ta. Det blir alltså ett "icke-beslut" som resulterar i att hundarna är kvar. Inte för att man faktiskt vill ha hunden.

Och sedan - det värsta - ingen hund är hemsk hela tiden. Hade de varit det så hade det varit lättare. :cry: Som du skriver, emellanåt är han hur go som helst, och det är väl det som gör det så fruktansvärt svårt...

Vet du, jag tycker inte jag brukar vara så "blödig", men nu kommer tårarna när jag läser ditt svar.

Jag vet jag inte är en bödel, och jag försöker se det positiva. Men hundjäkeln kunde väl vara knäpp jämt. Fast det är han ju egentligen, han är bara go på hans villkor. Vi kan sitta och mysa, sen försöker jag tex smygtitta i öronen, då morrar han direkt. Och jag vet att håller jag kvar, så morrar han mer och mer, sen hugger han.

Oj - jag ville inte att du skulle bli mer ledsen. :(

Men du ser ju själv, en titt i öronen skall en frisk hund klara av, eller hur?

Jag har själv lite av ett dilemma med vår hund, som du vet. han är inte riktigt pålitlig alla gånger och det är jättejobbigt, även om han ju ger sig - efter ett tag.

Några bett har du trots allt blivit. :crazy:

Ibland undrar jag om han inte skulle få det bättre hos någon annan.

Han har ju också kommit till dig för att ägarna inte orkar mer. Så det är ingen "slump" att han är hos dig. Det känns som det enda vettiga. Skulle han bo kvar i en familj där ingen kan visa kärlek och närhet till hunden? Tänk att inte få bli omklappad och gossad med... Nej. Det ska vara roligt att ha hund. Då mår alla bäst. Även hunden.

Jag blev nog bara lite ledsen för jag lite respons, eller vad sjutton heter det. Ja, att jag fick lite positivt svar. Så man inser man kanske ändå gör rätt val.

Din hund är trevlig, men jag förstår hur du menar. Han ger sig iallafall om han blir tillsagd.
Och funderar du på omplacering, så ska du inte ha ågren för det (se nu peppar jag dig). För han verkar vara lättplacerad och anpassar sig fort.

Precis, sen vågar man inte omplacera heller, även om det skulle vara hos någon som verkligen vill försöka. För tänk om de blir arga på honom och han får stryk. Hellre då avlivning.

Jag tycker du gör helt rätt med avlivning. Hunden har definitivt en kraftig lynnesstörning, sådana hundar är opålitliga och oftast farliga för omgivningen.

Jag kan oxå tala om att det är inte första gången jag hör talas om de symptomen på just cocker. Jag vet åtminstonne 5 familjer som fått ta bort sina cockrar p.g.a. lynnesstörningar.

Jag tror att det beror på att man avlat på "dåliga" individer bara för att cockern är så populär.

Nej. Skulle en omplacering hjälpa så skulle det märkts hemma hos dig. Jag är faktiskt övertygad om det. Men jag vet att det alltid alltid alltid känns lika förbenat svårt... :cry:

Va jobbigt du måste ha det...
Men jag tycker absolut inte att du ska känna någon skuld i det du gör elelr kommit fram till.
Han är ju farlig och kan inte må bra själv heller... Det kan ju inte vara lätt att hela tiden vara på sin vakt och hela tiden behöva försvara sig och inte kunna slappna av.

Jag tycker att det är rätt det du/ni gör, han kommer ju få det så himla mkt bättre, men det är jobbigt... det är det alltid :(

Jo, jag tror också detta är en lynnesstörning, ägaren har själv tänkt den tanken flera ggr. även om de inte är så bra på hund, så har de absolut inte gjort så mycket fel så hunden skulle blivit så här.
Och jag har precis som du hört att cockrar inte alltid är de små söta, som de ser ut att vara. Man smälter när man tittar de i ansiktet/ögonen.
Titta bara på Duvans användarbild, vilken going :-) Fast den är säkert go också.

Tycker man hör fler och fler cockrar med dåligt psyke.:crazy: (totalt ovetenskapligt, bara min uppfattning)

Har han undersökts för rage?

Stackars hund :(
Absolut en lynnesstörning, går tyvärr mycket i cockern efter dålig avel. Speciellt de helsvarta :crazy:

Förstår inte annars hur man kan få en cocker sådär redan som valp annars.

Hursomhelst. Bra att hunden ska avlivas, både för den själv och för ägarna.

Detta är en helsvart. Men jag trodde det mer var de röda, men nu har jag hört av flera som nämner de svarta.

Till karlsson. Nej, han är inte kollad för rage. Men de jag pratat med säger att det inte är riktigt så som han är. Men jag kan ju höra vad vet säger i morgon.
Har själv aldrig hört talas om rage förut.

Ok, jag vet inte mycket om sjukdomen utom att den förekommer hos cocker spaniel. Vad jag förstått handlar det om "anfall" som hunden får. Vet inte ens om det finns medicin som kan hjälpa..?

Bara en tanke, det kan vara värt att kolla upp ifall det finns hjälp att få mot sjukdomen. I annat fall låter det som om hunden borde få somna in som du säger...:crazy:

Jag tycker Du gör helt rätt. Det Du har berättat om honom, så mår han inte bra. Han mår garanterat inte själv bra av dessa utbrott han får heller.

Men som jag skrivit i pm:n, så tror jag inte att han har rage. Men något är det som inte fungerar som det ska. Jag tycker Du ska se det som så, att Du har fått en hund att må bättre de senaste 2 veckorna och att han från och med imorgon kan andas ut och må helt bra. Så känn Dig absolut inte illa till mods över denna avlivning.

En hund som får sådana utfall mår inte bra och mår bäst av att få somna in.

Du har gjort vad Du kan!

Kram på Dig!

Grana skrev:
Och jag har precis som du hört att cockrar inte alltid är de små söta, som de ser ut att vara. Man smälter när man tittar de i ansiktet/ögonen.
Titta bara på Duvans användarbild, vilken going :-) Fast den är säkert go också.

Jo, hon är otroligt go :d Den farligaste delen på den hunden är svansen - hård piska som går för jämnan:D

Grana: Du vet vad jag tycker - en hund som inte går att få att fungera i sin hemmiljö mår bättre av att få komma till hundhimlen. Och utan att ha träffat denna hund är min bästa gissning att han är en feg hund som har fått alldeles för lite stöd från början. Skärpan verkar också vara alldeles på tok för stor.

Jag sänder en tanke till dig idag. Det är definitivt inte ditt fel att han inte går att rädda.

Inlägg om hur det är idag och varför: Eftersom jag föder upp cocker är detta med temprament något som jag funderat mycket på. Jag har gett mig in på uppfödarbanan just för att jag är bekymrad över det håll cockern har gått åt. Jag vill kunna hitta bra cockrar även om 20-30 år, och då kan jag inte stilla tigandes sitta och se på när avelsmålen viker för mycket åt extriör på bekostnad av interiör. Cockern är en arbetande hund, och när man avlar på snygga hundar som inte klarar den psykiska pressen som jobb innebär är man ute på djupt vatten enligt mig.

Det avlas på "blyga" cockrar, och där börjar problemet tror jag. En cocker skall vara hämningslöst glad i allt och alla. Är den inte det ska den inte gå i avel, för då kan nästa steg bli en otroligt otrygg hund. Den "blyga" hunden fungerar förmodligen alldelens utmärkt, men en avkomma med ännu mindre framåtanda gör det inte - och alla avkommor blir inte lika bra eller bättre än sina föräldrar, en del blir sämre. Man måste ha marginaler som gör att alla får en extriör och en interiör som gör att de kan få ett långt och lyckligt liv med sina ägare även om de inte blev precis så bra som man önskade.

Vad det gäller tempramentsproblem hos röda, svarta etc. skulle jag vilja påstå att det har sin naturliga förklaring. På 80-talet seglade de röda hundarna med mycket behäng upp som flashiga hundar i utställningsringarna. De vann mycket - och avlades således även mycket på. Några väl använda hanar nedärvde inte det bästa tempramentet - men vad gjorde det, de vann ju i ringarna...?! Detta skördar vi frukten av nu. Rött är reccesivt vilket gör att även om problemet kanske började ordentligt där finns det samma anfäder även i svarta hundar. Brokigt klarade sig längre, men nu går även de bra i ringarna så problemen har kommit även dit. Så länge man behövde jaktmeriter för att bli utställningschampion hölls det i schack. Nu är championatet delat och de flesta utställningschampions har aldrig varit i närheten av något arbetsprov av något slag.

På plussidan ligger att rasklubben är medveten om problemet med att
det börjar bli lite för många med jobbigt temprament. Det jobbas för att få fler intresserade av att få sina hundar mentalbeskrivna, och det lobbas för workingtest där även den glade amatören kan hänga med. Poängteras bör också att de allra flesta cockrar är goa hundar som fungerar helt OK.

Mvh,
Duvan

Det där är något som jag diskuterat med en känd "hundperson" här i landet. Hon sa att hon träffat många dåliga Cockrar och skakade på huvudet. Pratade samtidigt med en annan kvinna som är mycket insatt i rasen (hon har f.ö. röda ;)) och hon sa också att man ska vara noga.

Så var det en i min klass som ville skaffa Cocker. För det finns ju ingen snällare och finare ras enligt dem. De är helt nybörjare och deras inställning är att uppfostrar man dem rätt så går allt så bra så. Ett typiskt par som kommer att köpa hund från vem som helst och inte bry sig ett smack om föräldrarna. De kommer att köpa allt med hull och hår.

Jag sa det åt dem att de ska kolla upp föäldrar och så att de är trevliga för att det kan finnas vissa med dåligt temperament även om det inte är majoriteten, men ändock.

Han blev skitsur och slutade typ prata med mig efter det (jag framställde det på ett snällt sätt också) Usch. Sådant blir jag bekymrad över. Det är det som gör att den marknanden överlever också. Nya valpköpare som inte vet... Detta gäller ju så klart alla raser, men jag har dessutom läst uttryckligen på rasklubbens hemsida att man ska kontrollera föräldrarnas mentalitet. Så helt ute och cyklade lkändes det inte alls som att jag var.

Du skrev så bra förklaring om cockrar och deras temperament. Får jag kopiera det och skicka det till ägarna?

Nu är det iallafall över. Och han är i hundhimlen. Jag bad att få lugnande som jag kunde ge honom själv i lugn och ro ("vätska" som jag smetade på tandköttet) Han morrade ju såklart, men det gick bra. Sen fick vi komma in och allt gick fort och fridfullt. Han somnade i min famn och jag grät en skvätt.
Han fick en kista, och när jag kom hem fick han sin kudde och filt och sina gosedjur. Nu ska han begravas här hemma hos oss.
Matte kommer nog tids nog och tittar var han ligger.

Känns ändå skönt, han mår nog bäst nu.

*kram* till dig, min vän.

Det är alltid så ledsamt, och kanske i synnerhet under så här tråkiga omständigheter. :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 528
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka