Tagen för snatteri

Sv: Tagen för snatteri

Jag var visserligen lite yngre - blev ertappad med att sno tegelstenar fran en jarnhandel nar jag var en sa dar sa 6-7 ar. Vi lanade en hammare av pappa sa vi kunde hacka sonder dem eftersom vi skulle anvanda dem som krita sa att vi kunde rita pa marken nar vi hoppade hage. Vi hade ingen aning om att tegelstenarna kostade pengar, de lag ju bara dar pa baksidan av affaren… Inte hjalpte det som ursakt sa foraldrarna drog med oss in i affaren for att be om forlatelse, vilket var oerhort pinsamt da,och vi fick betala for tegelstenarna med var veckopeng. Det tog anda till jag var langt upp i tonaren innan jag gick in i den affaren igen och efter det har jag inte stulit nagonting av nagon :crazy:.

Jag tror nog att det dar med att be om ursakt ar det som gor susen for de flesta.

Jag är inte förälder men jag har själv snattat en gång!

Mina föräldrar har uppfostrat mig, det var inte på något sätt deras fel.
För min del vart det grupptryck, min barndomskompis och även klasskompis hade blivit populär och pysslade med detta. Jag var med henne i en bokaffär och tog en liten adressbok (:crazy::angel:).
Jag ångrade mig djupt och berättade för mina föräldrar.

Det gick dock värre för kompisen.
Hon fastnade i detta och snattade mer och mer och mer och mer.
Hennes mamma kom en dag på hennes gömma för tusentals kronor..

Jag tror iaf inte du behöver känna dig skyldig.
Jag har uppfattat det som att de flesta barn/ungdomar provar någon gång!

Nej.

Jag har inte ens pallat äpplen.

Jag har snott en yxa när jag var en 8-9 år, men det var krigsbyte.

( Vi hade en koja vid ån nära vår gård jag och min bror...sedan kom större barn och rev vår koja och högg sönder en massa av bräderna den var byggd med....( med en yxa) de högg sönder trän också.

Sedan kom bonden och skällde ut OSS för att vi huggit i träden med en yxa. Men det hade vi ju inte. Så vi spejade ett antal kilometer uppströms och nerströms för att se om vi kunde hitta spår....

Vi hittade en koja långt bort också längs ån.Där låg en del saker som tagits från vår koja PLUS en vass YXA. Så vi tog helt enkelt tillbaka våra saker samt medförde yxan som krigsbyte. Yxan gömde vi sedan där ingen snorunge skulle hitta den igen.....nämligen i vår egen gårds verktygsförråd... och när morsan hittade en yxa hon inte kände igen spelade vi ovetande. Och föreslog att kanske bonden lagt yxan där på vinden eller nåt....

/KT

Du bör inte känna dig värdelös endast för att din son åkte fast, snarare tacksam över det.
Om han hade varit duktigare på det hade risken funnits att han blev djupare indragen i det.
Jag har varit där.
Det började med något oskyldigt, som en läsk eller så, men jag fastnade.
Deet blev dyrare och dyrare föremål.
Innan det tod slut hade jag avancerade metoder för att lura larmsensorerna och distrahera affärsbiträden.
Jag har i efterhand räknat ut att jag besatt föremål för flera tusentals kronor.

Nu i efterhand är jag extremt lycklig att jag åkte fast med en läsk och lite godis, inte en märkeskappa från NK för 6000.
Men mötet med polisen och förhöret fick mig att inse hur jävla korkat det jag gjorde var och slutade för gott.

Grattis att han fick åka hem med polisen och snattat för 7 kronor. Det kan bli en riktigt bra läxa! Bättre 7 kronor än 7000 kronor!

Polisen gör ju så här för att riktigt avskräcka, inte för att det var ett hemskt brott. Det ska kännas och "brottet" är så lindrigt att det knappats försöljer honom resten av livet ;) Däremot kan upplevselsen få honom att inte börja med sådant :)

Jag har en klar bild av den gången min 5 år yngre syster tog tuggummi under tiden i högstadiet. Hon blev ertappad och eftersom personalen kände mina föräldrar, fick mamma snopet åka upp för att reda ut händelsen. Min syster skämdes, mamma med och min yngre syster grät på hemvägen och kunde absolut inte förklara varför. Fickpengar och extraarbete hade hon. Minnet hur det var att ertappas var nog att låta bli att stjäla på nytt.

Själv har jag aldrig vågat sno något. Däremot ertappades jag och en vän efter att vi skrutit om hur vi bytt prislappar på en godispåse och på så vis fått den billigare. Min mor släpade med mig upp till butiken och där fick jag skamset be om ursäkt till kassörskan (och ja, det var kö!) för min snålhet och snällt betala med mina pengar vad varan egentligen skulle kosta. En bitter, men säkerligen en lärorik upplevelse. *brrr*

Min egen instinkt säger att det kan vara "farligt" och ge den lite "harmlösa bilden" av att det skulle "höra till" att snatta till uppväxten - som jag ibland upplever att många gör. Det är fel och olagligt och absolut oacceptabelt. Sedan kan vi som förälder sätta oss in i att det ibland blir så här, men att det alltid leder till diskussion.

Du är inte en dålig mamma! Du funderar och analyserar vad som har skett, eller hur?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 838
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: Lyan
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV