Tagen för snatteri

B

Bustrollet

Känner mig otroligt låg idag.

Igår blev sonen hemskjutsad av polisen :eek: Han hade blivit tagen för snatteri i vår matbutik.

Vad han tagit? En chokladbit för 7 kr......

Känner mig totalt misslyckad som mamma :crazy: Har pratat med han, han vet att det var fel, kunde inte säga varför han gjorde det. Gängtryck? Blir bara så ledsen.

Någon annan som varit med om samma sak? Hur har ni hanterat situationen? Både med barnet (=yngre tonåring) och er själva?

Sv: Tagen för snatteri

Spontant - utan att ha råkat ut för det själv - är att jag inte skulle blivit ledsen så att barnet märkte det.

Snarare väldigt, väldigt ARG. Markerat oerhört tydligt att det han gjorde inte var acceptabelt. Inte att HAN var oacceptabel, utan att snatteriet inte är OK - alls.

Barn älskar man oavsett vad de gör. Men deras handlngar kan vara helt totalt fel.

Jag har ofta diskuterat sådana här saker med en god vän. Hon har lika kort stubin som jag, men är oerhört mycket mer klartänkt.

En av de saker vi talat om är skolk. Hon har ett företag som tagit emot prao. En gång var det en paroelev som inte dök upp mer än första dagen och att föräldrarna inte verkade bry sig. Hon sa att om hon fått veta att hennes barn skolkat så skulle hon stängt firman i någon vecka, suttit med barnet på bussen, följt med till skolan/praoplatsen och suttit och tittat på barnet hela dagen och följt med i bussen hem. Vilket hon också omsorgsfullt meddelat sina barn...

I hennes - och min - värld så sköter man sig. Punkt. Och föräldrar älskar sina barn. Reservationslöst.

Tanten - med kort stubin

Jag har inte varit med om samma sak - mina egna barn är för små ännu.
Men en spontan reaktion är att det kanske var jättebra att din son blev ertappad NU med en chokladbit för 7 kr i stället för att han blir ertappad om tre år med en betydligt dyrare pryl i fickan. Ta det för vad det är och låt det bli en läxa för honom, förhoppningsvis har han lärt sig något av det redan nu och kan hålla fingrarna i styr i framtiden.

Jag förstår att du är upprörd men..

Han kan antagligen inte förklara då det var en stundens ingivelse, ett sätt att testa om det går/gick.
Jag var på en föreläsning om barn & ungdomar för några år sedan, det var mycket vanligare än vad föräldrarna tror att barn/ungdomar testar att snatta.
Det var någon anonym undersökning de hade gjort på en skola och många hade snattat..just bara för att prova.
Jag vill minnas att när de frågade om de skulle snatta igen så hade majoriteten svarat att det skulle de inte.

På sätt och vis är det ju bra att han åkte fast för nu vet han att det inte bara är att "gå in och ta" utan man faktiskt åker fast.

Markera tydligt och visa att du är arg, att det är oacceptabelt och ge ett straff som känns för honom.

Min stora snattade en gång en brosch hos sin dagmamma. Den var inte värd många kronor men jag visade att jag inte tyckte det var okej, förklarade varför och vi åkte till dagmamma på stört. Där fick barnet lämna den tillbaka och be om ursäkt.
Dagmamma var klok. Förstod och berömde barnet för att det ändå var duktigt som gjorde rätt för sig.

Denna läxa satt i. Jag hoppas den din son råkat ut för kommer att sitta i för din honom.

Vad gäller skolk och liknande vet mina barn att jag jag kommer sätta handboja på dom och sitta med dem på varenda lektion tills de lär sig att till skolan går man.
(Sen att de inte vet att jag kan ta obegränsat med semester är en annan femma, men de kan gott få tro det).

Jag har även förespråkat ärlighet. Vilket betyder att jag blir skogstokig om de ljuger eller undanhåller information. Kommer de hem och berättar att de gjort något tokigt så stöttar jag dem och hjälper dem att ställa tillrätta istället för att skälla.
Givetvis så pratar vi igenom saker vilka de gjort, som är mindre bra. Och vad det kan få för följder. Men föredrar guida dem till att göra rätt än att skälla, annars vågar de inte berätta förräns de sitter riktigt i soppan.

Det gäller att lära sig bita ihop och inte skälla huvudlöst när de soppat sig. Det är den svåraste biten.

//Waern

Japp, jag har varit där.....

Samma sak här med, polisen skjutsade hem och sen fick barnet bege sig tillbaka till affären för samtal med chefen vilket resulterade i att det bidde besöksförbud på nämnda affär.....

Det räckte, de tjuvaktiga tendenserna tog hastigt slut.

Det ÄR inte hela världen, inte en gång, ungar måste också få lära av sina misstag, var istället glad för att försöket misslyckades, de som klarar sig undan är de som ligger risigt till!

Snudd på alla ungar begår olagliga handlingar, de testar gränser och lär sig av vad som händer (förhoppningsvis!!).

Jag skulle ta ett samtal med barnet och sen se om ni blir erbjudna medling (det ska ni bli) och blir ni det inte så skulle jag personligen kontakta affären och se till att barnet får ett samtal med chefen där och får betala till baka det på något vis. Han kan kanske hjälpa till en dag eller två med att fronta varor eller sortera frukt?

Misslyckad behöver du inte känna dig, undersökningar visar att nästan alla barn/tonåringar begår någon slags mindre brottslighet vid något tillfälle.

Ja. Han har inte åkt fast men berättade här hemma att de är ett gång från klassen(mer än hälften) som baxade (nytt ord för mig) dagligen i den enda lilla ICA som finns i byn där skolan ligger. jag tog fram klasskortet och redde ut vilka som var med och fixade ett möte med skolan.

På ICA visste de redan detta för de hade ett stort svinn och vissa produkter som Listerine tog slut innan de sålt någon. De hade valt att blunda för de ville inte stöta sig med föräldrarna eftersom det är de som handlar där.

Det slutade med att polisen och Ica ägaren kom till skolan och nu är det vad jag vet löst.

Jag blev chockad men inte arg eller ledsen och visst det var lite jobb kring det med föräldrar som tror de har änglar där hemma men det blev bra!

Och sonen fick mycket beröm även av kompisar för många ville sluta men kunde inte.

Prata med barnet,red ut det hela och gå vidare.

Jag testade den där när jag var mindre (12-13). Första gången gick det bra, andra gången gick det bra. Tredje gången kom affärsinnehavaren på mig. Det handlade dock om en chokladkaka på 4-6:-
Jag gjorde det bara för att testa och är enormt glad för att jag blev på kommen. Han som har affären ringde dock aldrig mamma utan jag lovade dyrt och heligt att aldrig göra om något sådant igen.

Tackvare att han kom på mig så slutade det :)
Hade han inte kommit på mig vet jag inte vart det hade slutat.

Blir man på kommen blir man skrämd och kommer nästan garanterat inte att göra om det igen.

Herregud undra hur hemskt det måste svida att dricka eländet med tanke på hur man känner sig efter att ha gurglat med det.

Ja jag sa samma sak men de små liven som drack,sonen ville inte utan körde på öl/red bull istället ..suck... trodde att eftersom det sved så blev man riktigt full.En bajsade på sig i hångelrummet...

De flesta ungdomar testar på att snatta. Det hör med till att avpröva gränsar och reflekterar inte på föräldrarna, så de behöver gå omvägar för inte att träffa på handlaren i fråga. Fast lite pinsamt är det. Jag blev tagen i att snatta (ett fiskblink) som barn och tyckte inte det var lika roligt som snattandet. Handlaren var juste nog bara att hota med att meddela mina föräldrar, men jag sökte spänning i tillvaron på andra sätt efter den upplevelsen. Det blev galopphästar.

frågan är om det var en "engångshändelse" eller något som går på rutin?

Jag vet att många av mina kompisar berättat att de som yngre En gång snattat för att det avr spännande.
Varav de som blev påkomna aldrig mer gjorde det och det var en mkt dålig erfarenhet för dom. De som inte blev påkomna och bara gjorde det en gång hade mkt dåligt samvete.

Var han ute efter lite spänning kansk?

jag tycker inte du ska må dåligt och känna dig misslyckad.
En gång är ingen gång två gånger är en vana.
Prata om det, och försök förstå varandra.

Ja jag sa samma sak men de små liven som drack,sonen ville inte utan körde på öl/red bull istället ..suck... trodde att eftersom det sved så blev man riktigt full.En bajsade på sig i hångelrummet...

:D Det borde väl ha haft en viss brottsförebyggande effekt för de andra...

Du ska inte känna dig misslyckad! Det är oerhört vanligt att ungdomar testar gränser på det viset, och söker spänning. Naturligtvis är det inte okej, men jag tycker inte du ska klandra dig själv. När jag var yngre (12 år) snattade jag och en kompis Vademecum munspray :rofl: ett par gånger, men sedan insåg vi att det var både fånigt och inte så spännande längre. Jag tror det är jättebra om sin son får be om ursäkt och på något sätt gottgöra för det han gjort. Antingen genom att betala tillbaka, ller kanske tom. hjälpa till lite i affären. Jag är ganska övertygad om att om du visar att detta inte är okej (utan att rasa ut över honom, vilket du säkert inte gör), så kommer det inte att upprepas. Skammen att bli tagen av polisen är med största sannolikhet nog för att stävja detta.

Hej!
Mitt namn är Sally och jag har snattat.

I mina tonår ska tilläggas.

Det är en period där sådant händer, i mitt fall bl a trissade vi varandra i kompisgänget.

Jag slutade ändå med snatterier eftersom att jag mådde så pass dåligt av det, utan nån annan intervention.

Jag blev inte upptäckt av nån affärsinnehavare, däremot såg en annan kund mig en gång och läxade upp mig.

Håller med dem som råder dig till ett allvarligt samtal där du reder ut med honom hur hans förståelse är för det han gjort och vilka konsekveser det ger för honom och alla inblandae. I övrigt tror jag han lärt sin läxa.

Men alla har väl snattat någon gång?!

Jag har snattat en silverpenna i varje fall, och säkert något tuggummi också. Är synnerligen välartad medborgare idag! ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 838
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: Lyan
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar