Sv: Tågarp!

Dottern blev trea i debutanten med dunderklumpen som gick sin allra första fälttävlan. Han var jätteduktig.
Slutade på sina dressyrpoäng 52,5 :laugh:
Hur gick det för eran...den skulle väl också gå där men jag hade ingen koll

Vad roligt! Grattis :laugh:

Jo, våran gick. Deras första fälttävlan tilsammans! Dressyrstraff ca 57 tror jag, felfri i hoppningen och felfri på hinder i terrängen men ingen av oss stannade kvar för att se resultat och tid. Hon låg på 20e plats inför terrängen och det var väl inte så mkt problem i terrängen att det är risk på placering men det skulle ju ändå vara kul att veta slutresultatet. :angel:
Och ryttaren vill ju veta hur hon låg till i tiden inför nästa helg.

Det var faktiskt mycket tidsfel (tror jag):confused:
Det var ju prisutdelning så det måste ju finnas resultat :crazy: men vi såg aldrig några.
Vill gärna se hur det såg ut över lag.
Borde inte vara så svårt att få upp resultaten lite snabbare.
Var dock en trevlig tävling.
Fina banor.
Lite segt bara att gå upp kl 04.00(typ tidig start) och sen vänta på prisutdelning vid halv 6 på kvällen.

Ja, de får gärna lägga ut resultaten :angel:

Jo, långa dagar blir det... Men får man placering är det iaf lite tröst att ha väntat. Jag vet inte hur många gånger vi har väntat i timmar på prisutdelning och hamnat första eller andra utanför :angel:

Jag tyckte också att det var väldigt treviga banor! Lagom inbjudande Debutant och en Lätt som bjöd på en hel del svårigheter, men ändå gav möjlighet att välja enklare alternativ om ekipaget inte var så rutinerat. :idea:

Jag var nere och fotade i söndags och fick en del bra bilder (men många kassa) om någon vill se.
I lätt klass stod vi nedanför trappan och blev förvånad öer hur många som hade problem där. Det är alltid lättare att stå på marken och vara kaxig än att verkligen rida där. :eek:

Kan nog tycka att svårighetsgraden i Lätt klass var något för hög med tanke på att 14 ekipage av 39 startande inte tog sig runt i terrängen...

Tuff bana med 23 hinder. Med en del riktiga luring vägar. Snudd på 1* faktiskt.

I övrigt en mycket trevlig tävlingsplats med välskött organisation. Kommer gärna tillbaka nästa år.

Spännande att se resultatet. Flera rutinerade hästar som inte tog sej runt felfritt i terrängen.
Vad var det för hinder som ställde till det?

I övrigt en mycket trevlig tävlingsplats med välskött organisation. Kommer gärna tillbaka nästa år.

Måste vara trevligt som arrangör att äntligen få det att fungera. :laugh: Att få lov att analysera varför det fungerade nu men inte tidigare? Vad spelar in?

MIn häst som gick sin första Lätt fick problem med just trappan.
Egentligen så svarade hon inte på skänkeln på de första 5 hindrena på banhoppningen och inte heller i terrängen. Antingen var hon helt enkelt litet trött eller så brunstar hon.

Jag tycker ändå att hon gjort en topp-insats med fina 51.8 straff i dressyren och felfri banhoppning och bara ett stopp i terrängen. Hon är ju mycket grön.

Många hade faktiskt problem med trappan...sen var det väl inhoppet bortom vattnet där det blev lite problem för en del..

En trappa borde ju inte ställa till problem i lätt klass :angel:
Men det kan ju vara mer som sol, skugga etc. :laugh:

Vår dam, letar funktionärer i skogen...:angel: Hon hittade några att titta på vid vattenhindret när hon skulle ner för trappan (hindret före vattnet) så hon totalt släppte fokus... Gjorde något liknande i Mantorp. :mad:

Ska ut och bygga Felixgubbar att sätta ut på strategiska platser...:devil:

Trappan var det som sagt ganska mkt fel på, och en linje i slutet av banan med ett smalt hinder som skulle hoppas ner på en stig med ganska brant nedförslutning från fältet in i skogen och efter backen stod ett smalt hinder till.

Även 2 andra linjer, en med två hus som stod snett efter varandra med knepig distans, 3 korta eller 2 långa galoppsprång. Bl.a. Theodor fick fel där, om vi pratade rutinerade hästar. Dock fanns det möjlighet att gå tillbaka och hoppa hinderna var för sig eftersom det inte var en kombination, såg någon som gjorde det.

Även en linje spets och sedan en stock som stod snett och hade väldigt smal inflaggning, men även här fanns möjlighet att lägga en volt och även ett alternativt hinder till spetsen.

En svår Lätt med snudd på 1* ja om man valde raka vägen överallt. De svårare hinder man var tvungen att ta, smalhinderna och trappan, tycker iaf inte jag är för svåra för Lätt. Men det var ju nästan 3 år sedan vi var på storhästfälttävlan iofs.

Jag tror det var tio ekipage som inte alls brydde sig om att titta lite extra vid trappan, kanske var det funktionärerna som satt till vänster i trappan som var farliga och behövde kontrolleras?
Även smalhindret i slutet av banan var det oxå många som kontrollera lite extra innan de hoppade.

Bilder från Tågarp hittar ni på här

Jagh ar lagt ut alla bilder jag tog så det finns en del mindre bra foton

Tack för denna fina bildvisning!:bow: Är genast mycket lättare att förstå hur trappan kunde vara en svårighet. För det borde det ju inte ha varit i 100-klass men bevisligen när man ser hur många dåliga språng hästarna gör där så var det svårt. Vad det berodde på kan man ju tvista om.

MEN vad tänkte funktionärerna på när de satte sig så nära???:eek: Tänk om en häst skyggat åt vänster o hoppat rakt på dom? Snacka om icke säkerhets tänk....:crazy:

Tack snälla ! tre bilder på min fina häst !
Hon ser klart tveksam ut i trappan, men jag tycker att ryttaren är så duktig och tar det ett steg i taget ( ha ha så vitsigt i en trappa)

Jag undrar som Novali - att de bara VÅGADE sitta så nära, tänk om någon brutit ut åt vänster !

Jag lovar att det var nära en gång att de blivit nersprungna men som tur var valde hästen att i stället kasta sig åt höger än åt vänster.

Hade jag haft mer på fötterna så hade jag nog bett dem flytta sig för om jag såg rätt så satt de precis i riktning från hindret före så det gällde att ryttaren verkligen tänkte höger för att komma rakt i trappan. Men jag vet som sagt inte om det är så att de haft någon som sagt till var de skulle sitta.

Har man det normalt?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 429
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
792
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka