Täckestorkar

millan71

Trådstartare
Hur gör ni för att torka era täcken? Lägg in bilder på era smarta lösningar. Min sadelkammare håller på att bli klar så jag behöver snabb hjälp. :bow:

Sv: Täckestorkar

Att torka täcken i sadelkammaren skulle jag inte vilja göra, det finns risk för att allt annat där blir fuktigt.

Nu bor jag tack-och-lov på egen gård, så jag tar in täckena i tvättstugan, som ligger vägg i vägg med pannrummet. De torkar över natten. Om de är riktigt genomvåta brukar jag sätta igång luftavfuktaren.

Immer

Min häst brukar inte ha täcke, men förr brukade jag ta hem täcket och hänga det i våran bastu över natten, så var det torrt morgornen därpå.

Vi har inget bra system just nu men ska hänga upp krokar i taket så att täckena kan hänga i sina bogspännen.

Jag köpte en elektrisk täckestork av märket Dryson med plats för två täcken.
Om täckena inte är helt dyngsura så räcker det med att hänga upp dom på hängarna utan att sätta på värmen, för att de ska torka över natten. (Sadelkammaren har element, men det står väldigt lågt) Om täckena blivit riktigt våta så sätter jag på värmaren och då brukar de vara hyfsat torra dagen efter.

Funkar bra om man har en liten sadelkammare där det inte finns så mycket plats att ha blöta täcken hängandes i dagar.

Pannrummet är hellt outstanding på att torka täcken. :D
Hängs upp i bogspännena runt en galge och dom torkar på en natt.

har krokar i taket där vi hänger täckena när dom är blöta. Ska sätta in bättre ventilation och nån typ av luftavfuktare för att hålla bort fukten från lädret men vi har inte riktigt hunnit med det än då hela stallet håller på att göras om.

Har en separat täckestork. Använder sedelhängare i metall att hänga upp täcket på. Iom. att täcket luftas även i upphängningsområdet så torkar det snabbt. Samt att sadelhängaren hänger såpass högt att täcket inte tar i golvet så att luften cirkulerar. Det gäller även att ha bra till och frånluft.

Håller med Immer om att det inte är så bra att torka täcken tillsammans med andra pinaler.

Kicki :)

Separat rum med avfuktare tycker jag är den bästa idén.

Att dela sadelkammare med blöta täcken är som att be om mögel på utrustningen...

Vi har ett rum avsett för detta ändamål. Det är en fläkt där inne med en timer till så det är bara att vrida på den ett par timmar så den är på över natten och sedan är täcket torrt till dagen därpå. Sedan har vi täckesgalgar som hängs upp i taket samt typ tvättlinor som man kan hänga schabrak och lite av varje på. Det fungerar bra.

Tyvärr har jag inte pannrum och att hänga dem i tvättstugan funkar inte då min sambo är allergisk och jag inte vill dra täckerna genom halva huset. Hmm, får nog investera både i en luftavfuktare och en värmefläkt. Har inget annat ställe att ha täckerna på för som det är nu hänger de i stallet och det funkar inte heller.

Är täckesgalgar det bästa alternativet eller har ni nån "hemmagjord" upphängning som är bättre och billigare?

När mina hästar kommer in med blöta täcken hänger jag dem i stallet i några timmar så att det värsta får droppa av och sen in i sadelkammaren där jag har en fläkt. Fläkt är bra för då blåser luften runt. Vet att det inte är bra att ta in blöta täcken där men har faktiskt aldrig haft problem med mögel. Håller ganska varmt där. Kanske ska köpa sådana där torrbollar och ställa in i alla fall.

Täckena hänger i bogspännena på spik som sitter på en bjälke.

Det blir exakt så jag ska göra. Fast ist för torrbollar så sätter jag in en avfuktare. Får köra så iår så får man se hur set ser ut till sommaren om det blir ett separat torkrum då. Just nu funkar det bra genom värmefläkt + avfuktare.

Jag hänger det på en krok i stallet :p
Det finns ett varmare rum man kan hänga det i men jag tycker det torkar betydligt saktare där (om det inte är - grader )
Jag har tillräckligt många täcken så det gör inget om det inte skulla torka till dagen efter.

Tyvärr har jag inte pannrum och att hänga dem i tvättstugan funkar inte då min sambo är allergisk och jag inte vill dra täckerna genom halva huset. Hmm, får nog investera både i en luftavfuktare och en värmefläkt. Har inget annat ställe att ha täckerna på för som det är nu hänger de i stallet och det funkar inte heller.

Är täckesgalgar det bästa alternativet eller har ni nån "hemmagjord" upphängning som är bättre och billigare?

Delvis KL

Jag tar in mina i huset och torkar dem.

Men i mitt förra stall, där hade jag ett rum jag torkade dem i. Var kanske 1.80 i takhöjd, och så satte jag krokar i taket. Hängde täckena i bensnöreringarna, och så de bildade en 'fyrkant'. Alltså hängde upp 4 st täcken. Sen ställde jag en värmefläkt i mitten.

Torkade alltid på ett kick utan minsta problem.

Att jag hängde dem i fyrkant var för att rummet var så stort så det skulle varit som att elda för kråkorna att bara hänga in täckena och ställa in en fläkt.

Jag låter täcket vara kvar på hästen där det torkar jättefort.

Jag har bra täcken och dom blir aldrig blöta på insidan. Men tar jag av dom tar det evigheter att få dom torra.

Jag gör som du..skulle det dock bli blött igenom bytare jag till ett annat täcke och hänger de blöta på tork i stallet. Tar ett tag innan det torkar men det gör inget då häste ju har ett annat täcke på sig.

Exakt!
Och om täcket är blött och jag måste ta av det (för ridning eller skötsel) så blir det snabbt blött på insidan. Då hänger jag det på tork och lägger på ett annat täcke.
Jag har ingen uppvärmd sadelkammare eller annat urymme att hänga täcken i och i stallet torkar det typ ALDRIG. :crazy:

Tur att jag har fyra olika bra och regntäta täcken! :)

Om inte täcket är blött på insidan får det ligga kvar på hästen nån timme och torka (stort billigt element som spänner upp täcket på ett bra sätt;)) Är det däremot blött på insidan åker det in i sadelkammaren och då ställer jag fram ett gammalt vädringsställ för de spänner också ut täckena rätt braom man knäpper bogspännet och drar ihop svansremringarna lite!!

Vissa har torkrum, just nu har jag ingen sadelkammare, allt är ett stall helt enkelt men på förra stället hade jag en varm sadelkammare & det var inga problem att låta täcken torka där, hade bra vantilation.
Hängde över dörrar, sadelhängare osv.
Men en bra lösning är att hänga täckena upp & ner i ringarna de har, på krokar:idea:
Om det varit bråttomt att få täcken torra har ajg tagit in dem i huset & hängt dem ovanför & framför eldkaminen.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 275
Senast: Krålus
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25