Täckesproblem..

whalan

Trådstartare
Min häst har gått med tjockt vintertäcke hela vintern och nu idag konstaterade jag att det var varmt ute..soligt och en hel del plusgrader (ingen aning om hur varmt) Vad byter man till efter vintertäcket?
Hur gör ni?
Hmm..funderar på fleecetäcke med regntäcke utan foder över men vet inte om det är det bästa alternativet.

/Whalan

Sv: Täckesproblem..

Slit av täcket!

Är det vindstilla, sol och plusgrader så sit av täcket och låt hästen gå au naturel. Den komemr inte frysa, jag lovar.

Om det är kyligt (kvällar t ex) och/eller blåser kall nordanvind så räcker det med ett tunt regntäcke. Dvs ett utan foder, så de skyddas mot vinden men slipper bli varma.

Fleece undviker jag i fällningstider, hästarna blir så kliiga.

Men blir det inte en konstig omställning för hästen om man går från ett tjockt vintertäcke till ingenting? Känns som man borde trappa ner på täcken precis som man tar tjockare och tjockare täcken inför vintern...

Hej!
Det här med täcken är alltid känsligt, alla har olika åsikter.
Min är följande:
Går din häst ute på dagen och det är soligt och vindstilla så kan de gå utan täcke. Förra veckan hade vi 5 grader i skuggan med 37 i solen, det säger sig självt att det är onödigt med täcke då. Men passa bara så att det inte blir skugga för då är det inte jättevermt. Mina hästar går i hage med både sol och skugga så de får ett täcke på sig, ett Rambo med foder. På så sätt kan de själva välja.
Jag går efter tumregeln att man ska "svettas in våren och frysa in hösten" Så även om mina hästar går ute så har de täcke på sig tills det är stadigt 15 grader på dagarna.
Lycka till!

Jo det är precis så jag har tänkt...men har du fortfarande på deras vintertäcke eller har du bytt till ett tunnare täcke? I så fall hur tjockt?

Det där är bara fjanteri, så länge inte hästarna är väldigt frusna så tycker jag att täcke är överskattat.
På ridskolan här går klippta hästar utan täcke hela vintern, dock fri tillgång på grovfoder och hästarna fryser inte.

Säger som Alexandra! Slit av täckena om det är varmt, vindstilla och soligt. Så har jag gjort med mina i alla år och inte har de mått dåligt av det!

Är det däremot blåsigt och regnigt skulle jag göra som du och lägga på ett tunnare täcke. Men naturligtvis varierar det från häst till häst. En del hästar är känsligare än andra. Tillgången på foder är också av vikt för om hästen fryser eller ej. Tycker dock att det är överdrivet när jag var i min kompis stall häromdagen. Det var sol och 10 grader varmt ute och hästen hade tjockt ylletäcke plus 300 g vintertäcke på......Men man gör ju som man vill.....

Min har också haft ett tjockt vintertäcke (nåja, halvtjockt :angel: ) med halvhals hela vintern.
Det är ett svenskt halvblod, ganska ädelt byggd med tunt skinn.

Honom har jag slitit av täcket och han har gått naken sedan förra helgen.
Han bara älskar det! :love:
Han har inte frusit ett dugg fast det var mulet och bara 3-4 grader en dag.

Tänk vad toppen att få rulla av sig all äcklig vinterpäls och få massa A & D vitaminer i pälsen. ;)

Hans päls har blivit jättefin, mindre stöv och mjäll. Hårfällningen har påskyndats och verkar äntligen vara på väg att ta slut. :)
Han verkar må bättre och det kliar sig inte alls nu som det gjorde tidigare av all gammal päls.

På natten har han dock ett ylletäcke på sig eftersom han står i kallstall och det fortfarande kryper ner på -5 på natten.

Mitt råd är att ha din häst naken vid sol eller bara regntäcket ute om du absolut känner att du vill ha ett regn och vindskydd.

våra har också fått vara nakenhästar nu när det varit soligt å vårigt... tom stallets helrakade pålle går utan täcke dagtid....
nätterna får dom iof täcken på sig... kallstall och där är dom ju så gott som tvugna att stå still... är ju inte mkt utrymme att röra sig på för att bli varm i en box, hur stor den än är....
min har nu (orakad iof, men inte världens tjockaste päls, varit hyfsat täckad i vinter) fått på sig ett ylletäcke med ofodrat regntäcke över.. regntäcket är mest för ifall det inte skulle vara fint väder dan efter (ej täckesservice egentligen)
tror nog gott och väl din kan gå helt utan i solen.. men kanske behöver nåt mot kvällen/natten... mycket beroende på hagar iof också...

Knapplån

Om du fasar över täckena och de står i solen där det kan bli 30 grader varmt även nu kan du ju tänka dig hur varmt det blir..

Jag släpper ut otäckat på morgonen, det är minus fem på mornarna här. Men de har rejält med mat. Sen mot kvällen lägger jag på täcke.

Om du vill kan du ju ha ett ofodrat regntäcke som andas hela dagen, men jag lovar att hästens trivs bättre utan.

JJag tar alltid av täckena 'rak av' när det är sådant här väder med dagssol, även på helklippta hästar (men de ska ha mat i hagen) och inte ens helklippta fryslortsvalacken har nånsin frusit.

Faktum är att även mina helklippta brukar få gå utan på vintern när det är vindstilla, sol och MINUS fem. Ingen har frusit om de bara haft mat.

whalan skrev:
Min häst har gått med tjockt vintertäcke hela vintern och nu idag konstaterade jag att det var varmt ute..soligt och en hel del plusgrader (ingen aning om hur varmt) Vad byter man till efter vintertäcket?
Hur gör ni?
Hmm..funderar på fleecetäcke med regntäcke utan foder över men vet inte om det är det bästa alternativet.

/Whalan
Jag har inte tagir av mina täckena ännu men jag har bytt till tunnare vintertäcken. Mina hästar har de tjockaste vintertäcken som går att köpa vintertid och står inne i varmstall nattetid. Så jag törs inte riskera korsförlaming på dom. För min ena är gammal och har börjat får dåligt i ryggen och den andra har ordinationer från massör att han absolut inte får bli kall på korset!

Visst dom ÄLSKAR att rulla sig och sola i vårsolen men deras ryggar tål inte det.... Det måste bli lite varmare först...

Men om hästen är helt frisk och inte har haft korsförlamning tidigare så blir den nog glad om den får gå utan täcke, kanske någon timme mitt på dagen om inte annat? För då är det ju varmt :D

Är den oklippt? Isf skulle jag ha den utan täcke sådanna här undrbara dagar.
Mina 2 är helklippta, dom har 100 gr täcke på sig.

Mount Never Rest skrev:
Jag har inte tagir av mina täckena ännu men jag har bytt till tunnare vintertäcken. Mina hästar har de tjockaste vintertäcken som går att köpa vintertid och står inne i varmstall nattetid. Så jag törs inte riskera korsförlaming på dom. För min ena är gammal och har börjat får dåligt i ryggen och den andra har ordinationer från massör att han absolut inte får bli kall på korset!

Visst dom ÄLSKAR att rulla sig och sola i vårsolen men deras ryggar tål inte det.... Det måste bli lite varmare först...

Men om hästen är helt frisk och inte har haft korsförlamning tidigare så blir den nog glad om den får gå utan täcke, kanske någon timme mitt på dagen om inte annat? För då är det ju varmt :D

Vad har ni för temperatur hos er egentligen nu? *nyfiken*

Jag har en herre med kääänslig rygg (så känslig att han täckas även vid ihållande sommarregn) som dessutom är fruuusen. Hans rygg pajar ur helt om han står och fryser.
Sen har jag en unghäst med muskeltrassel som varit brutalt ÖVERTÄCKAD hela vintern och som också har order om att inte bli kall om bakdelen.

Men båda går otäckade och gonar sig i solen. Vi har ungefär 5-10 grader i skuggan här dagtid, och 20 - 30 grader i solen.

Ta av täcket!
Min har gått utan nu i över en vecka och han stormtrivs. Han är oklippt och har haft tjockare vintertäcken. Gick med ett 100gr täcke några dagar när det var runt nollan men sen fick han gå utan helt. Även i stallet är han naken då det är 6 hästar som värmer upp därinne.

Min häst har också ordnination från ET att ha täcke vid kallt, blött och blåsigt väder, alltså vid nederbörd. De fryser inte om det är uppehåll och blåser utan det är kombinatione regn + blåst som gör att de blir kalla. Men nu vid detta väder, sol och plusgrader finns det ingen anledning att täcka.

Jag lägger p min ett lite tunnare ute täcke med ofodrad hals.Så nu när det är finnt väder har min pålle ett 300g täcke men har låtigt mit tjocka 420g täcke hänga kvar i stallet ifl att det blir en dålig dag..

Slit av hästen täcket för guds skull! Hästen behöver sol över hela kroppen för att må bra. De får sina vitaminer från solen. Har du täcke på så kommer inte solen åt hästens kropp.

Jag har ett svhlb som aldrig sätter en ordentlig vinterpäls. I år har han endast fått ha vintertäcke på sig om det har varit -15 grader och uppåt eller kraftig blåst och snö. Och då bor vi i Norrland, västerbotten.

Iaf så har han inte frysit då han inte har haft täcke på sig då det varit under -15 grader, alltså vid -10 osv. Tror inte att han skulle frysa vid minus 20 heller men då de endast får mat på vissa tider så går det åt så mkt energi för honom så han har fått täcke på sig för att inte förlora så mkt energi för att hålla kroppsvärmen.

Tänk på att hästar är djur som går ute dygnet runt året runt i vilt tillstånd, fast då finns de ju oftast i varmare breddgrader, men tänk ändå på detta och förmänskliga inte hästarna.... Jag talar av egen erfarenhet, tidigare så var jag mkt för det här med täcken ute och inne, men nu då jag har varit hemma hela dagarna så har jag inte varit så noga för jag har ju sett hur hästen har mått och han trivs MKT bättre utan täcke!!

Det är väl klart att du måste byta till ett BETYDLIGT tunnare täcke, om du inte tar av täcket helt.
går du med täckjacka i 15 graders väder bara för att du gjorde det i vintras eller?

Jag har ett fullblod som gått täckad hela vintern och är jaktklippt. sedan det blev på plus sidan även på nätterna (8 grader i stallet under natten) och ca 10-15 grader i solen ute på dagarna har han bara gått med regntäcke ute och stått utan inne på natten. funkar kanon han har då inte frusit.
om hästen blir för överhättad i för varma temperaturer pga för varma täcken kan den bli riktigt dålig och tillochmed sluta äta.

Fast Fladde, du har ju redan konstaterat att din häst är extra täckad pga ryggproblem/ordination av vet. 300g är annars mer än många hästar står i tillochmed på vintern. viktigt att påpeka om man rådgör i en tråd, alltså inget nedklank på dig, bara påpekan och förtydligande till trådskaparen....

Mina hästar har på sig sina regntäcken med fleecefoder nu. (de är väldigt tunna...
Detta är mest för att jag inte har möjlkighet att ta av på dagen..
på morgonen när dom går ut är det 5-7 minusgrader här & mitt på dagen +10 grader, sedan blir det ju svalare på kvällen.
Men det verkar då inte vara för varmt för dom på dagen ändå...
MVH

Man läser på hur hästar fungerar och inser att det är onödigt att hålla på att byta täcken. Jag har ett bra PM jag kan maila om nån är intresserad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 464
Senast: Ainon
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
1 000
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka