Täckesproblem..

Sv: Täckesproblem..

Nu när solen ligger på och det är flera plusgrader åker min häst ut utan täcke. Hon bara älskar att få dyka ner och rulla runt på backen. Sen står hon där och bara njuter!

Alexandra_W skrev:
Knapplån

Om du fasar över täckena och de står i solen där det kan bli 30 grader varmt även nu kan du ju tänka dig hur varmt det blir..

Jag släpper ut otäckat på morgonen, det är minus fem på mornarna här. Men de har rejält med mat. Sen mot kvällen lägger jag på täcke.

Om du vill kan du ju ha ett ofodrat regntäcke som andas hela dagen, men jag lovar att hästens trivs bättre utan.

JJag tar alltid av täckena 'rak av' när det är sådant här väder med dagssol, även på helklippta hästar (men de ska ha mat i hagen) och inte ens helklippta fryslortsvalacken har nånsin frusit.

Faktum är att även mina helklippta brukar få gå utan på vintern när det är vindstilla, sol och MINUS fem. Ingen har frusit om de bara haft mat.

Här blir det absolut inte 30 grader på dagen utan max kanske 15 grader i solen. Skulle det bli så varmt som 30 grader så är det självklart att jag inte har täcke på henne.
Sen så är det ett par minus på morgonen och hästarna får inte mat förrän vid 12 i hagen...så de har ingen mat att värma sig med på morgonen alls. Och de får bara ett par kilo då vid 12 och sen får de mat igen när de kommer in vid halv 6.

Jodå, hon är oklippt...
Men hon har nyligen haft ryggproblem och för någon månad sen gick hon t o m med fleecetäcke under sitt tjocka vintertäcke på order från kiropraktor, då hon absolut inte fick bli kall.
Tror att det inte är någon fara nu...men vill ju inte heller att hon ska bli sämre igen..Självklart ska det tjocka vintertäcket av men frågan är om jag vågar skippa täcke helt.

Alexandra_W skrev:
Vad har ni för temperatur hos er egentligen nu? *nyfiken*

Jag har en herre med kääänslig rygg (så känslig att han täckas även vid ihållande sommarregn) som dessutom är fruuusen. Hans rygg pajar ur helt om han står och fryser.
Sen har jag en unghäst med muskeltrassel som varit brutalt ÖVERTÄCKAD hela vintern och som också har order om att inte bli kall om bakdelen.

Men båda går otäckade och gonar sig i solen. Vi har ungefär 5-10 grader i skuggan här dagtid, och 20 - 30 grader i solen.
Jag har faktiskt i dag tagir av dom täckena. vi har haft ca. 0grader i skuggan men det har börjat bli varmare nu..
Största anledningen till att dom får ha täckena är att dom har fått gå ut när det varit ca. -5grader och molningt så det har varit lite väl kallt.. Men nu har solen börjat värma dirket från morgon så till nästa vecka går nog mina också utan täcket från morgon :D

Jag tog av täcket på hästen för nån vecka sen när våren exploderade här hemma. Han njuter av vårsolen och rullar sig i mysig lera. Har köpt ett övergångstäcke så om det blir regnigt och kallt igen får han ha på sig det, eftersom han har varit täckt hela vintern. Men han verkar njuta av tillvaron så han får vara naken nu!

Mount Never Rest skrev:
Jag har faktiskt i dag tagir av dom täckena. vi har haft ca. 0grader i skuggan men det har börjat bli varmare nu..
Största anledningen till att dom får ha täckena är att dom har fått gå ut när det varit ca. -5grader och molningt så det har varit lite väl kallt.. Men nu har solen börjat värma dirket från morgon så till nästa vecka går nog mina också utan täcket från morgon :D

Jag är så brutal att de åker ut utan täcke redan från morgonen, vi har också ungefär fem minus på mornarna här. Men hellre lite kyligt ett par timmar på morgonen, än för varmt större delen av dagen.

Valacken har fått ofodrat regntäcke på sig nu förresten, fast ENBART pga leran. Han är rulloman, vi har äcklig upplandslera, jag har inga spolmöjligheter och herrn är gravt skavkänslig och ett litet gruskorn under sadeln på hans ömtåliga lilla rygg och det blir kinkigt (okej, lätt överdrift, det krävs nog FEM gruskorn ;)) Men det är nu idag jag börjat slänga på det mot leran.

Unghästen skulle aldrig dröööömma om att lägga sig och rulla i något så ÄCKLIGT som lera :love:

Dom som är oklippta har inga täcken alls nu, om det inte ösregnar.
Dom helklippta har lite tunnare vintertäcke på natten (kallstall).
Dom släpps ut vid 6-tiden med täcket på, och sedan går jag och klär av dom när det blir lite varmare. Sätter på täckena igen när solen inte värmer mer, och se´n tas dom in vid 21-tiden.
Detta fungerar ju eftersom jag är hemma på dagarna, hade jag inte varit det hade jag släppt ut dom utan täcke om det ska bli en solig dag, annars med ett lite tunnare vintertäcke på.

Jag har plockat hem vintertäckena från stallet nu och hängt fram ofodrade regntäcken. Senaste veckan har kusen varit naken hela tiden, och blir det regn får hon ha tunt regntäcke har jag tänkt mig.

Jag är inte speciellt pjoskig med min häst. Hela vintern har hon gått med 150-200 grams täcke, trots -15 grader och inte frusit. Trots att hon är stor och spinkig och har jättetunn päls. Hästar är utedjur, och även om jag själv fryser så klarar hon sig.

Ta av täcket.!
Men självklart inte om hästen är rakad då kan du väl sätta på ett tunnare utegångstäcke, men inte ett regntäcke eller innetäcke, då dom oftast inte andas utan stänger in luften. låt hästen njuta i solen nu när den äntligen är här. Pälsen mår bara jättebra av att få sol i sig, massor med fina vitaminer. :D Dom håller sig varma genom att äta.

Skönt att se att det i alla fall är några som tänker på att hästar faktiskt kan bli för varma också! Hästen är anpassad för ett betydligt tuffare klimat än oss människor och det går inte att jämföra med sig själv om det är kallt eller inte för hästen. En varm vårdag, som det har varit ganska många på senaste tiden, finns det INGEN häst som behöver täcke för att inte frysa! Hur bra hästen tål höga och låga temperaturer beror på flera saker, men även klippta hästar kan klara minusgrader utan att frysa och till och med uppleva temperaturen som behaglig. Temperaturer över +10 grader kan en klippt häst i tävlingskondition uppleva som för varma! Att "trappa ner" med täckesanvändandet är helt onödigt. Slår vädret om och det blir varmt måste täcket av för att inte hästen ska bli för varm.
Att ställa en häst i solen utan möjlighet att komma undan i skuggan (där det fö också är varmt) med ett tjockt täcke (el flera) på är för mig farligt nära djurplågeri... Detta ser jag dagligen trots att det, som andra noterat, kan bli över 20-30 grader i solen... Jag lider verkligen med hästarna som bara står och hänger i hagen! Vid sådana temperaturer kan jag, som är en frusen människa, gå i bikini i solen. Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta på min häst ett täcke! Jag vet att många sätter på sina hästar täcken i största välmening, men om de bara tänkte efter lite så skulle de inse att de gör hästen en björntjänst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 464
Senast: Ainon
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
1 000
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka