Jag bryr mig egentligen inte om hur var och en gör med sin häst, för det måste man själv ta ansvar för.
Jag har inget täcke på min. Han går på löstdrift och är en fd travare. Jag håller med trådskaparen om att det finns en hysteri omkring täcken. Det är en lyckad PR-kupp från tillverkarnas sida. Ett täcke gör att hästen fryser mer, eftersom den sätter mindre vinterpäls och att den inte kan resa de skyddshår den har, för att täcket hindrar det. Det gör att den fryser om de delar av kroppen som inte är täckta. Sen när man ska ut och rida tar man av täcket och ger sig ut, gissa hur kallt det blir för hästen.
T.o.m araber med sin tunna hud, tål mycket mer än man tror. Ökennätterna är rejält kalla.
Det är vinden som är problemet, så ett vindskydd och tillgång till stråfoder (det håller en häst varm) är obligatoriskt. F.ö är det så att en häst som står och skakar, som en del skrivit här, gör det inte för att den fryser. Det är ett sätt att reglera värmen i kroppen.
Man ska komma ihåg att en häst har ett fantastiskt värmereglerande system i sig, som vi sätter krokben för med våra täcken.
Vi människor vill gärna krypa ner under ett varmt täcke när det känns kallt ute, men hästen är inte en människa. Den har helt andra önskemål än vi och helt andra fysiska förutsättningar än vi.
Men, jag håller också med om att trådskaparen hade kunnat föra fram sitt budskap med en lite trevligare ton...