jag har två hästar, valacken är i full träning på vintern, han får vinterpäls som en björn vilket gör att han svettas och blir då sjö blöt och torkar aldrig, då jag inte tycker att det är nyttigt för honom så blir han helklipt och får då ha täcke på sig.
damen får inte mycket till vinter päls och fryser när det närmar sig noll grader, då spänner hon sig och får gätte ont i sin rygg, det sliper hon med täcke.
och vad det gäller när dom står ine så har vi hafft temperaturer på ca -10 ine i stallet större delen av vintern, och när dom står ine så har dom ju inte sama möjlighet att röra sig för att få upp värmen som dom har när dom går ute.
därmed inte sagt att dom har på sig täcke året runt, vi har hafft några fina vårdagar här med temperaturer på upp mot femton grader, dom har då fått gå nakna och passat på att gnuga in leran ordentligt
sen har vi ju de hästar som har problem med eksem,problem som dom oftast slipper om dom har eksem täcke på sig.
jag kan hålla med om att man inte ska täka hästen i onödan men nu är det så att alla av nu tidens hästar inte kan gå utan täcke i kalla klimat.