Kan bara svara för mig själv. Jag var av samma åsikt som dig ända fram tills i November -03. Då fick jag hem en ny häst, går på lösdrift men det ska inte behövas täcke för den skull. Men denna häst byggde bo i ligghallen, gick ut för att äta och sedan in igen, han stod alltid där inne oavsett vilken tid jag kom. Enl. förra ägaren var han mycket under taket óch bodde i stora höbalen.
Upptäckte också att han hade ont i ryggen trots sin ringa ålder 3 år
. Han fick massage och en dag linimentmassage, efter denna genomgång så fick han ta på sig ett täcke när han gick ut. Dagen därpå när jag kom så stod han mitt i hagen
och var gladare än normalt.
Löjligt tyckte jag men jag var ju tvungen att prova, några dagar med täcke, han blev gladare och gladare ryggen bättre och bättre, efter en vecka åkte täcket av, han flyttade åter in i ligghallen och han blev spänd igen.
Nu räckte det inte med ett normalt vintertäcke utan han fick ett svindyrt megatjockt täcke och sedan var han ute.
Nu när det är plusgrader går han med ett normalt vintertäcke på sig och ju varmare det är desto mjukare och oöm har han blivit.
Han kommer troligen gå med detta täcke länge ännu och jag med min kraftfulla Nordis skall få förklara för många varför en sådan häst går med vintertäcke i plusgrader.
Visst, jag tycker det är pinsamt med min inte allför långt borta inställning gällande täcke, men nu är det som det är och jag hoppas att han kan ta sig så han slipper ha det nästa år. Han visade tydligt att efter första gången i sitt liv ha sett och fått på sig ett täcke att det var det som han behövde för att må bättre och han hatar att bli skitig. Han har rullat sig en gång på fem månader och då var det torrt i backen.
PS. han är kollad och frisk, bara fruktansvärt känslig Ds.
Alla har inte en anledning och täckar just av lathet eller att de tror att hästen fryser, men det finns hästar som trivs i täcke och andra som blir påtvingade detta.
MVH/