Täckesbekymmer

L

Leiri

Har en islandshäst model mindre fast inte den taniga typen som jag har problem med att hitta vintertäcke till. Har köpt och lämnat tillbaka flera då de har varit för djupa i bogen. Till sist hittade jag ett (Domani) som satt ok. Nu hänger det i bogen och jag behöver ha tag i ett nytt men kan inte hitta något. Någon som har tips på täcken som sitter bra?
Har funderat på Boetts vintertäcke då jag tycker det ser ut som det sitter bra, tycker bara det är lite väl dyrt. Någon som har provat?
Funderade även på JN täcke, men minsta storlek är 125 cm (det som är för stort är 125 cm). Men 125 behöver ju inte vara 125 har jag ju märkt...
Finns det inte täcken för mindre islänningar?? :confused:

Sv: Täckesbekymmer

Jag har ett vintertäcke till mitt sto som är 125, det är det enda 125 som passar - annars har hon 115 i allt.
Hon är 138 och väldigt klent byggd. Det är Thermo master om jag inte minns helt fel och köpt på Hööks.

Boetts är bra men som du skrev så kostar de tyvärr mkt

Har du provat täcken med hel eller halvhals? Jag tycker att de oftast sitter mkt bättre

Jag har ett vintertäcke till mitt sto som är 125, det är det enda 125 som passar - annars har hon 115 i allt.
Hon är 138 och väldigt klent byggd. Det är Thermo master om jag inte minns helt fel och köpt på Hööks.

Tänkte också skriva kolla hööks för deras täcken värkar ofta vara små i halsen och jag som har så tanig häst har köpt täcken där med för lite hals medans om jag går på granngården och köper domani (har ett vinteräcke därifrån som passar bra men i övrig) så häger täckena nere på bringan någonstans utan mölighet att ställa in mer. Inte för att snacka skit men tycker att de flästa granngårdens täcken har uselpassform och jag har alltid funderat på hur deras testhästar se ut, ni ska exemtäcket. halsen är så trång att jag inte kan dra det över huvudet på honom och när jag fixat det så visade det sig att bogen satt bra men magplattas främre spänne var på gränsen till för kort och bakre spännet för lång och spännen vi bakbenen hängde nere vid haserna, rygglängen var perfekt men svansskyddet gick inte att spänna :angel: näh men ärligt talat tips är att mäta halsen på hästen och sedan fara till hööks och mäta täcken tror det är bästa sättet. som du säger så är det så himla olika och 125 behöver långtifrån alla gånger vara 125

Jo men är Boett täcket så bra att det är värt dryga 2000 kr??? Tyckte det ser ut som det är bra passform, också tyckte jag det var smart att man kan lägga på täcket även när hästen är svettig.

Köpte regntäcke strl 115 på Hööks som var för stort i bogen, fick lämna tillbaka. Ylletäcke 115 som var för litet!!! Fleece med hals 115 passade fint, men gick sönder efter att blivit användt 2 ggr... :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Horseware. Deras Rhino wug är lite mindre i bogen, sitter perfekt på min nätta unghäst.

Hade jag haft stor plånbok hade jag nog köpt ett boett men de har jag inte så har ett fleecefodrat med hals från Haglunds som funktionsmässigt är kanon (har oklippt häst så har det bara när hon är svettig) och är bara karborren vid halsen som är slut annars efter tvätt såg det nytt ut efter ca 3år. De var deras första modell och passformen inte helt perfekt men duger bra. De ser helt annorlunda ut nu så vet inte hur de nya modellerna ä.

jag har ett boett-täcke, jättebra form en gång i tiden. Men nu behöver han en modell större.
Vad jag gillar det bäst är för att man kan ha det på svettiga hästar och efter 2 timmar är dom torra o varma.
Dyrt, nja kanske. Men jag har bara köpt ett vintertäcke i hela hans långa liv.

jag har ett boett-täcke, jättebra form en gång i tiden. Men nu behöver han en modell större.
Vad jag gillar det bäst är för att man kan ha det på svettiga hästar och efter 2 timmar är dom torra o varma.
Dyrt, nja kanske. Men jag har bara köpt ett vintertäcke i hela hans långa liv.

Jättebra form en gång i tiden?? Tappar det formen eller har ditt täcke många år på nacken? Hur är de annars i storlek?
Som sagt så ser det ut till att ha riktigt bra passform (stämmer det??) också tycker jag det är super smart att man kan lägga på det även när de är svettiga och släppa ut dem.

Torr efter 2 tim är min med det täcket jag har oxå och har för mig att det kosta mellan 5-600kr. Dock har de inte samma fina passform och kvalite som boetts men det funkar bra

Är det någon som har uppgifter på hur många gram fyllning boetts vintertäcke är? Står inget om det på deras hemsida. Om inte, hur många minusgrader på en helklippt häst klarar det?

Jättebra form en gång i tiden?? Tappar det formen eller har ditt täcke många år på nacken? Hur är de annars i storlek?
Som sagt så ser det ut till att ha riktigt bra passform (stämmer det??) också tycker jag det är super smart att man kan lägga på det även när de är svettiga och släppa ut dem.

nej nej det är min häst som inte passar till täcket:rofl:. Täcket är det inget fel på.
Pålle har gått upp en storlek , minst. Han har 145 på eksemtäcket. Men 135 på vintertäcket så det sitter som en korsett på honom.:cool:

Är det någon som har uppgifter på hur många gram fyllning boetts vintertäcke är? Står inget om det på deras hemsida. Om inte, hur många minusgrader på en helklippt häst klarar det?

Det är inte som andra täcken som man räknar i gram. Det är ett teddyfoder, typ Helly_Hansen som drar ut svetten och dunstar ut det. Svårt att förklara.

nej nej det är min häst som inte passar till täcket:rofl:. Täcket är det inget fel på.
Pålle har gått upp en storlek , minst. Han har 145 på eksemtäcket. Men 135 på vintertäcket så det sitter som en korsett på honom.:cool:

haha.. :D är det en stor häst eller små storlekar?

Boett :love: Har flera vintertäcken som samlar damm i hyllan, för Boett är det enda som används. Det är som skräddarsytt för hästen. Har inte träffat en enda häst som kan få de täckena att halka på sned eller strama i bogen hur våldsamt dom än rullar i snön :D Dessutom håller de sig fina år efter år/tvätt efter tvätt.
(Låter som värsta reklamfilmen nu....märks det att jag gillar täcket?? :angel:)

Boetts vintertäcken är värda varenda krona! Jag kommer aldrig att köpa något annat vintertäcke.

De håller hur länge som helst (mina två äldsta täcken är minst 6 år), trots att de sitter på hela nätter ibland (lösdrift) på hästar som går tillsammans med andra. De blir aldrig våtvärmande omslag, utan torkar samtidigt som hästen torkar.

Ett spänne har gått sönder en gång, då fick jag nya gratis från Boett...

Jag tog fram mitt idag för jag tyckte det var lite kallt efter ridturen, kunde knappt knäppa nedre spännet efter att jag dragit fram täcket så långt det gick med tanke på rumpan. Övre var inte till att tänka på. Får hitta på nåt smart med spännena.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: MJLee
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 425
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka