täcker försäkringen?? Hjälp!!

A

annapanna91

Jag har skrivit en tråd innan om min kompis häst som har puls... Nu har vi kollat upp hennes försäkring och hon är liv.försäkrad för 15.000 och Vet.försäkrad för 60.000.. hur ska man veta vad försäkringen täcker om man åker till klinik för hältutredning, Hur ska man veta hur mycke pengar kontat man ska ha med sig eller ej? Det är akut alltså!

Sv: täcker försäkringen?? Hjälp!!

Man ringer försäkringsbolaget alt. läser igenom avtalet man har med försäkringsbolaget.

En A1:a ex täcker det mesta. De flesta försäkringsbolag har direktreglering med kliniken så ni bara behöver betala självrisken på plats. Det förutsätter såklart dock att försäkringen täcker den aktuella skadan.

Ringer försäkringsbolaget och hör med dom. Sen har de flesta ställen direktreglering med bolaget så man slipper punga ut med allt.

Vad är det som är akut - hästens hälta eller vad som står i försäkringen?

Vad är det som är akut - hästens hälta eller vad som står i försäkringen?

vi har ringt försäkringsbolaget nu. Den täcker allt så de är löst.
men hästens puls i benet är värre idag:confused:
När jag kände på hennes ben så bultade det i hela kotan och de var ökad puls och man kände det jätte tydligt!! förstår inte vad som händer....:(

Det är väldigt lite en veterinär kan göra vid hembesök. En hältutredning går ju ut på att ställa en diagnos, något som är väldigt svårt när man inte har tillgång till en rejäl löparbana, röntgen, bedövningar etc.

Ofta får man bara rekommendationen att antingen vila hästen och se om det blir bättre eller söka sig till klinik. Det är bättre att åka direkt till klinik och spara pengarna som gårdsveterinären ändå kostar.

Det är väldigt lite en veterinär kan göra vid hembesök. En hältutredning går ju ut på att ställa en diagnos, något som är väldigt svårt när man inte har tillgång till en rejäl löparbana, röntgen, bedövningar etc.

Ofta får man bara rekommendationen att antingen vila hästen och se om det blir bättre eller söka sig till klinik. Det är bättre att åka direkt till klinik och spara pengarna som gårdsveterinären ändå kostar.

jo ja vet.. vi tänkter på de innan också. men de visade sig att vi måste ha ett intyg på böjprov och longering från vet om försäkringen ska gälla för hältutredning. så hon måste komma ändå.

Men då måste ju hästen vara FRISK. Det finns alltså reservationer på försäkringen, som måste hävas innan den täcker hältutredning.

Det kan ju inte göras när hästen är dålig

varför slösa pengarna på en hemmavet.? In på klinik med er och få en utredning där istället. hemmaveterinären kan inte göra så mycket mer än att konstatera att något är fel. Dyrt får ni betala för det, för något ni redan visste!

De flesta kliniker har direktreglering, du får på många ställen sedan en faktura hemskickad. Så kortfattat behöver ni inte betala något alls på kliniken direkt. Ring och fråga er klinik istället om ni är oroliga.

Något intyg behöver ni inte ha från distriktare för att åka in på klinik. Du får troligtvis papper på att den är sjuk när ni är på kliniken. Försäkringen täcker skador, vilket kliniken behandlar. Du behöver alltså inte skicka in något intyg innan klinikbesöket på att hästen är skadad till försäkringsbolaget. Vad har du fått det ifrån??

varför slösa pengarna på en hemmavet.? In på klinik med er och få en utredning där istället. hemmaveterinären kan inte göra så mycket mer än att konstatera att något är fel. Dyrt får ni betala för det, för något ni redan visste!

De flesta kliniker har direktreglering, du får på många ställen sedan en faktura hemskickad. Så kortfattat behöver ni inte betala något alls på kliniken direkt. Ring och fråga er klinik istället om ni är oroliga.

Något intyg behöver ni inte ha från distriktare för att åka in på klinik. Du får troligtvis papper på att den är sjuk när ni är på kliniken. Försäkringen täcker skador, vilket kliniken behandlar. Du behöver alltså inte skicka in något intyg innan klinikbesöket på att hästen är skadad till försäkringsbolaget. Vad har du fått det ifrån??

vi ringde försäkringsbolaget igår för att kolla vad försäkringen täcker. dom sa att försäkringen täcker för hälta men att hon har refferenser på de och att vi måste då ha ett intyg från våran hemmaVet som vi ska skicka in till försäkringsbolaget. då skulle de tydligen täcka sa dom. Men sedan så fick jag ju reda på att hästen måste ju va helt frisk om man ska få intyg, och de är garanterat inte den här hästen. Ska jag vara ärlig så har ägaren inga pengar att behandla hästen för om försäkringen inte täcker. så hon kan inte ta de på faktura heller.

då tycker inte jag att man ska ha häst om man inte har råd! Olyckligt för hästen att behöva gå runt skadad för att ägaren inte har råd att betala veterinärräkningen.

Vad är det hästen har reservation på? Benen över lag eller bara något specifikt?

Knapplån.

För att inte försäkringsbolaget ska krånga vid klinikbesök så krävs ofta en remiss av en gårdsveterinär som har varit ut och kollat på hästen och rekomenderat att hästen ska till klinik. eftersom man har en självrisk så förlorar man ändå inga pengar på att ta ut en gårdsveterinär eftersom man ändå hamnar över självrisk räkningen på klinik.

hon har resservationer på benen,tror hon har blivit behandlad för gaffelbandet eller nåt sånt.

Jag vet att man inte ska skaffa häst om man inte har råd. men min kompis delar hästen med sin mamma,de va därför hon över huvudtagen köpte hästen för de va sagt att hennes mamma skulle hjälpa henne med betalningar m.m men nu är de så att hennes mamma skiter i't. Så vi kan inte direkt göra nåt... eller i allafall inte jag.

Jag har aldrig i hela mitt hästaktiva liv (strax 30 år) behövt en remiss för klinikbesök. Vi åker alltid till klinik.

I det här fallet är det säkert reservationer som kräver besiktning för att hävas. Något som bara kan göras på frisk häst. Alltså moment 22.

Till TS: enligt Djurskyddslagen ska hästen ha den vård den behöver, så det är ett minimum att en veterinär tittar på hästen. Om denne vidareremitterar till klinik måste hästen dit. Har man inte råd att vårda hästen får man helt sonika ta bort den. Tråkig men sant. Kan vara bra att veta för din vän, att det faktiskt är lagkrav på att hästen ska få vård.

Har också varit i den sitsen men jag gav mig inte, visserligen inga reservationer på förs men ändå. Tjurig morsa som ansåg att hästen va frisk vilket han naturligtvis inte va. Men som sagt jag gav mig inte och visst fasen va han dålig stackaren och efter det så har dom aldrig nånsin gnällt när jag kör iväg mina hästar till kliniken. Jag hade helt ärligt inte gett mig ang veterinären, har man djur så gör man allt för dom.

ja. hennes mamma betalar inte ens mat till hästen. Hon säger såhär om inte min kompis har pengar "ja men då får hästen helt enkelt vänta till lönen kommer"
Och de är helt oaceptabelt så jag har betalat hennes mat. eller min mamma har de.
Hennes mamma står på kontraktet på hästen och använder de som ett hot om min kompis gnäller. typ "jag står faktiskt som ägare på hästen så om du inte slutar dumma dig så tar jag ifrån dig hästen.
Min kompis är fullt medveten om hur man ska sköta en häst. men hon kan inte avliva den eller nånting heller pga att hennes mamma står på kontraktet.
Men jag ska försöka få hästen till klinik,vi har transport och allt iaf.

Som det låter kommer väl mamma att tycka det är en bra idé att avliva hästen, hon tycker ju inte et är intressant att äga den uppenbarligen.

Så en kortfattad fråga: Vi vet att hästen är sjuk i benet/benen men vi vet inte vad de är,kan vi då åka in på klinik och få hästen undersäkt och behandlad och försäkringen täcker om den har resservationer på hälutredning?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka