Sv: Täcken

Nu vill inte jag vara den som är den men..

Jag förstår att man har täcken på raser som chiauaua, kinesisk nakenhund och andra korthåriga raser.
Men varför har man täcke på t.e.x en schäfer?? Ren nyfikenhet, men är inte det att förmänskliga hundarna lite?

Har själv en Cockerspaniel. Han har då aldrig frusit, vare sig det varit snöstorm och minusgrader, eller regnoväder.

Jag hade täcke på Zalo för när det regnade så tog det timmar innan han torkade. På vintern så älskade han att vara ute i snön, men följde han med till stallet och skulle ligga stilla en stund så blev han kall och då tyckte han att det var jätte skönt att få ha ett täcke på sig.

Så mycket fina täcken det finns. :) Sjäälv har jag problem att hitta något som är stort nog åt min frusna hund som drar storlek 70. :crazy:

Hööks har flera täcken upp till 70 cm =) dock vet jag ju inte hur pass fodrade de är men ett fanns även upp till 80 cm såg jag. Tur att jag inte behöver täcke till min stora för han drar nog minst 95 cm i täcken om inte 100 cm :)

jag har gjort ett eget täcke åt min hund :) det är fleece inuti och vattentätt utanpå, jag kan nog lägga in en bild sen nån gång ;) min hund gillar den och den funkar jätte bra!

Jag åkte till Hööks och köpte ett föltäcke till min Schäfer då det inte finns så stora täcken. Fick dock sy om det i fram så att han skulle kunna röra frambenen ordentligt. :)
Kopiaav23okt-03.jpg

Han hade det enbart ute när jag var på träning med hemvärnet. :)

Jag har täcken/tröor på mina småhundar för att dom fryser så inibövele:)
Här är dom på catwalken:angel:

Har även en varsin camojack medfluff på lvan till dom. Men det är inte tillräckligt kallt för dom än.

Mina så Innepinnar!!:love:

Typ Inne= cool, tuff. Och pinne kallar man ju rasen ibland:)

Blir lite som en drinkpinne fast i dvärgpinscher variant:D

Och sen vill iaf mina oftast vara inne =)

Aha då är jag med ;)
Fast min lilla dam är en English Toy Terrier :)
Men "pinniga" = smala ben har dom :D

Dina hundar var kanonsöta! :love:

Jag kan ju inte svara på det eftersom jag bara har korthåriga hundar men som en här i tråden skrev så hade hon täcke på sin när han skulle sitta still längre stunder. har men en hund som inte fryser när den rör på sig kan man väl tycka att det är onödigt med täcke. men regntäcke på när det regnar är en helt annan sak tycker jag. dels för att en blöt hund inte håller värmen lika bra och dels för vi människors bekvämliget.

Jovisst, det är ju bekvämt. Det är av denna anledning jag har täcke på pållen nu, för att han inte skall bli så jäkla skitig...:angel:

Men jag tror fortfarande att man kanske förmänskligar hundarna (och hästarna) lite.
jag tänker på förr i tiden innan det blev mode med hundtäcken. Jag har bara väldigt svårt att se dessa hundar med tjock päls frysa.
Men visst, ett regntäcke kan jag hålla med om.

Jag hade täcke på Zalo för när det regnade så tog det timmar innan han torkade. På vintern så älskade han att vara ute i snön, men följde han med till stallet och skulle ligga stilla en stund så blev han kall och då tyckte han att det var jätte skönt att få ha ett täcke på sig.

ja, då kan det ju vara bra med täcke. Inte bra med en hund som ständigt är blöt.
:)

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
851
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka