Sv: Täcken

så du har skaffat dig en till pinne nu?=) Vilken kennel? Min mamma har en hanne som ska ut på foder om du vill ha fler=)

Nu vill inte jag vara den som är den men..

Jag förstår att man har täcken på raser som chiauaua, kinesisk nakenhund och andra korthåriga raser.
Men varför har man täcke på t.e.x en schäfer?? Ren nyfikenhet, men är inte det att förmänskliga hundarna lite?

Har själv en Cockerspaniel. Han har då aldrig frusit, vare sig det varit snöstorm och minusgrader, eller regnoväder.

Brukar absolut inte ha täcken på min vovve,då jag ser till att hon har pälsen kvar,men förera vintern fick jag klippa henne då vi skulle på en utställning,och nyklippt och kal,inget val!

så du har skaffat dig en till pinne nu?=) Vilken kennel? Min mamma har en hanne som ska ut på foder om du vill ha fler=)

Jepp, har att en lite varelse till nu. Vågar inte sätta ut kennelnamnet här. har haft grymt mycket problem med den:crazy:
Men jag kan säga så mycket att han kommer från enköping. Så vet du en hopplös kennel där så vet du vart han kommer ifrån ;)

nä har ingen större koll=) är ite så insatt i alla kennlar. Dvärgpinscher e inte riktigt min typ av hund=) Min peppe vet inte om att han är en pinne=)
Pm:a gärna kennelnamnet om du vill *nyfiken*=)

Nu e de staffar som gäller=)

Har inte ens hunnit få hem den första, men vi planerar redan att skaffa en tik åxå i framtiden =)

Nu vill inte jag vara den som är den men..

Jag förstår att man har täcken på raser som chiauaua, kinesisk nakenhund och andra korthåriga raser.
Men varför har man täcke på t.e.x en schäfer?? Ren nyfikenhet, men är inte det att förmänskliga hundarna lite?

Har själv en Cockerspaniel. Han har då aldrig frusit, vare sig det varit snöstorm och minusgrader, eller regnoväder.

Min mammas schäfer hade det för att han på äldre dagar behövde
värma upp rygg och leder under kalla höst/vinterdagar, det
tog bort stelheten.

Men oj så mycket elaka kommentarer hon fick när hon
gick med sin schäfer ute - enbart för att han hade
täcke på sig. Och han som mådde så mycket bättre
med hjälp av täcket.

Jag hittade inget som passade min hund så jag sydde ett eget.
I neongult med fleese foder och påsydda reflexer.:)

Jag har precis köpt ett till Zaga, det enda som var tillräckligt brett i halsen och över bogen ...

Tror att det är ett likadant som CrazyCanada, tror att detta täcke finns på de flesta välsorterade djurbutiker.

( Köpte ett helsvart till Zaga )

Märke: Breath Comfort

Här är en bild på hundtäcket jag gjorde själv, fleece inuti och vatten tätt utan på :)

Jag har ett täcke som köpts på lantmännen (har även sett dom på andra hundaffärer, men här i stan har lantmännen störst storlekssortiment), Dogman, Breath-time tror jag det heter. Vatten och vindtätt, andas och varmt, har magplatta, liten krage och bensnören (resårband) men sitter ganska bra även utan bensnörena på min hund i alla fall. Finns i Illrött-svart och Guldbrunt-svart. Rekomenderas definitivt. De verkar väldigt hållbara (köpte ett för stort täcke förra året som jag sålde vidare i år och köpte ett mindre, det täcket som använts en säsong i stall tre gånger i veckan samt i stan, med salt och allt vad det innebär -såg nästan nytt ut, inte en skråma), vilket jag anser även syns på täckets utförande, inte så billigt kanske (om man har en stor hund), men väl värt pengarna...Skall finnas i någonstans upp mot 80-85 cm tror jag att jag har sett, i alla fall 70 (då har min stora Flatte 65cm och det är mest för ryggens längd, magen finns det gott om plats kvar för till en kraftigare hund.

Ett sånt har jag till min hund, verkligen bra kvalitè och så! köpte mitt på internet.

Jag har täcken på mina vintertid iom att de är så små (3 kg) och tappar värme fort. De vill gärna vara med i stallet. Men de fryser så hycket utan täcken att det inte går. Så de får ha overall om de är riktigt kallt.

TS: De har varsitt täcke från Breath-Time. De är bra men är lite för bred fram för min ena hund. Hon har fått en fleecetröja från Dogfeaver istället. Och en overall från Jokke.

Senast ändrad:

Har bara läst i början av tråden, men hoppar in här ändå :)

Har en dp, som av naturliga skäl är frusen av sig. Han har en del täcken, men de jag hittat med magplatta, går så långt bak, så han kissar i eller på den.... Nån mer med samma problem??

Har bara läst i början av tråden, men hoppar in här ändå :)

Har en dp, som av naturliga skäl är frusen av sig. Han har en del täcken, men de jag hittat med magplatta, går så långt bak, så han kissar i eller på den.... Nån mer med samma problem??

Blir samma sak med vissa av mina täcken åxå. jag brukar vika fram magplattan lite. Går nog säkert att sy om för den som ka sy:) Men till den ategorin hör inte jag.

Har ju åxå dp:D

Blir samma sak med vissa av mina täcken åxå. jag brukar vika fram magplattan lite. Går nog säkert att sy om för den som ka sy:) Men till den ategorin hör inte jag.

Har ju åxå dp:D

Aha, men kan det ha med rasen att göra? De är ju ganska kvadratiska i kroppsformen. De ska gärna va lika långa i ryggen som de är höga. Kanske har de flesta hundar längre rygg än vad de är höga?

Kan inte nån smart människa skapa ett täcke för varje ras? Kan ju göra efter efterfrågan, så går man inte back på det ;)

Har åxå en Dp och han gör precis samma sak. jag orkar inte bry mog så jag tvättar täcket lite då och då istället=)

Annars kan man ju göra som Verrdogan sa, sy om det lite. borde väl bara va å vika in en bit mellan frambenen å sy ihop?

Vilken kennel kommer din ifrån?

Har åxå en Dp och han gör precis samma sak. jag orkar inte bry mog så jag tvättar täcket lite då och då istället=)

Annars kan man ju göra som Verrdogan sa, sy om det lite. borde väl bara va å vika in en bit mellan frambenen å sy ihop?

Vilken kennel kommer din ifrån?

Arne kommer från Bellocean´s Kennel. Tyvärr har han kroksvans, annars skulle han nog blivit pappa nu snart :D (han är alltså kastrerad;))

okej=) Min pinne kommer från Geordanis. Geordanis fösta kull=) Den vart inge vidare lyckad, så min ska inte heller bli pappa=)

Har åxå haft en med kroksvans. tyvärr så va vi tvugna att ta bort henne när hon va 5 månader gammal=( Hjärtfel...

okej=) Min pinne kommer från Geordanis. Geordanis fösta kull=) Den vart inge vidare lyckad, så min ska inte heller bli pappa=)

Har åxå haft en med kroksvans. tyvärr så va vi tvugna att ta bort henne när hon va 5 månader gammal=( Hjärtfel...

Nämen va trist att ta bort en så ung hund!!
Detta är oxå från kennelns A-kull, mindre lyckad oxå... Tyvärr. Trots det skulle jag inte vilja byta ut Arne mot nån hund ;D

Får väl hänga påi klubben ch säga at in nua valp från B-kullen inte är någon höjdre han heler:D Men han är sååå go ändå.:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
851
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka