Täcken med andasfunktion

ylvaaskersund

Trådstartare
Kan ngn svara mej på hur täcken kan andas om dom på utsidan e fulla av lera och fulla med hästhår på insidan? Mvh En väldigt nyfiken tant

Sv: Täcken med andasfunktion

De kanske inte andas så mycket då? Men det är väl inget problem, bara att göra rent täcket på in- och utsida.

Sv: Täcken med andasfunktion

Eftersom både hästhår och lera andas? Nä, skämt åsido, hästhår blir ungefär som en ullfilt, dvs är ju väldigt genomsläppligt och andas mkt väl, även om det sitter ordentligt mkt till och med.

Lera så om det är ett ordentligt lerpansar så kanske det sätter ner, men annars så lera i den mängd som blir på täcken är även det poröst och genomsläppligt.

Däremot ffa av det som är utanpå täcket, sätts andasfunktionen ner. Det man kan se när det ligger snö på täcket och täpper till, att det inte andas lika bra då (jag har dock aldrig själv upplevt det).

Andasförsämringen av t ex lera spelar dock inte in i normalfallet, utan möjligen om täcket läggs på svettig häst, eller den springer sig svettig och ångig. Det tycker jag dock inte 'andas ut' även med rent täcke, då krävs fleece eller ull eller liknande genomsläppligt täcke utan 'beläggning'

Liknande trådar

Fordon Jag har sett till och från att folk frågar om hjälp med bilen när de gäller rengörning på insidan. och tänkte jag startar en egen tråd... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 009
Senast: myzzan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 815
Senast: pews1972
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår... 2
Svar
30
· Visningar
5 042
Senast: Singoalla
·
Utrustning Efter att ha googlat, och googlat, och googlat, kände jag mig besegrad. Hur mycket man än betalar för ett täcke så är andas-funktionen... 2
Svar
31
· Visningar
6 893
Senast: Habibi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka