Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Jag har ett som jag hittade billigt i en butik för 2 år sen, pållen hade det på sig i höstas när det regnade 3 dagar i sträck och av någon anledning vägrade de komma in (nej jag krusar inte mina djur). Det höll torrt hela tiden, var ute och kände under på dagarna och inte blött någonstans mer än lite framme på bogen. Kan inte komma på märket nu bara..
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Mina regntäcken har vattenpelare 3000 och de håller hästen torr även om det regnar en hel dag. (täcken Himalaya och Shires från Börjes). Det hänger nog mer på hur själva täcket är gjort än på vattenpelaren för jag har provat andra täcken med samma vattenpelare som läckt mycket.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Säger detsamma, har aldrig haft ett fodrat HW som läckt igenom, och då var det äldsta ändå tio gammalt och aldrig ens omimpregnerat under alla åren.

/Camilla

Inte jag heller. Dessutom har ju HW garanti på sina täcken så det är bara att lämna tillbaks om man köpt ett nyare täcke som sen börjar läcka.

Jag tror folk tvättar sönder sina utetäcken många gånger.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Efter att ha googlat, och googlat, och googlat, kände jag mig besegrad. Hur mycket man än betalar för ett täcke så är andas-funktionen och vattenpelare c:a 3000, vilket jag tidigare inte tyckt räckt. Efter en hel dag med ihållande regn är täcket fuktigt på insidan....
Plötsligt snubblade jag över KÄLLQVIST av alla märken som har ett som är ÅTTATUSEN i WP och högre andasfunktion är det brukar vara (5000 tror jag?).
Är detta ett undantag som bekräftar regeln eller är jag dålig på att leta?
Har ni fler tips på riktigt bra täcken som VERKLIGEN håller för regnet?

Jag köpte nyligen ett vintertäcke från Horze.
Hade hästen ute med det på en hel dag i p***regn, när han kom in var han torr under och fodret kändes inte det mista fuktigt och vattnet ovanpå typ pärlade sig och bara rann av när jag skakade det.
Jag vet naturligtvis inte om det kommer att hålla sig sähär alltid, men klart godkännt för mig.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

För riktigt vattentätt kör jag på HW Rambo. Jag har inte varit med om att något sånt(på andra hästar heller) läckt om det inte är helt utslitet efter många års hårt slitande.

Mitt äldsta är nog nära 10 år nu. Det håller för en dags pissväder fortfarande även om det nu inte är 100% tätt överallt om det verkligen vräker ned hela dagen. Men undertäcket eller häst är inte blött.
Det är ju som någon sagt dessutom garanti på just läckage i, har jag för mig, 3 år.
Jag har ett gäng Rhino med. De känns inte riktigt lika safe. Jag tror inte de håller så många år som Ramo. Men visst håller de tätt bra då de är hyfsat nya iaf.

Dock tar det längre tid att torka dem när de är äldre. Insidan är inte blöt då det ligger på hästen(ej heller häst). Men plockar man av och hänger upp dem fuktiga/blöta upplever jag att fukten kan gå igenom täcket och de är svårare att torka än som nya.
Därför har jag alltid minst två regntäcken framme till vardera häst. Då kan stallpersonalen alltid hitta ett torrt täcke på morgonen vid utsläpp.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Har aldrig upplevt att något täcke alls har läckt. Visst kan det bli blött vid halsöppningen eller vid svansen men det är ju inte så konstigt om det regnar rikligt.
Och då har jag haft många olika täcken, bucas, HW, hööks, börjes, Ullared osv...
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Har aldrig upplevt att något täcke alls har läckt. Visst kan det bli blött vid halsöppningen eller vid svansen men det är ju inte så konstigt om det regnar rikligt.
Och då har jag haft många olika täcken, bucas, HW, hööks, börjes, Ullared osv...
Faktiskt inte jag heller! Men jag kanske har haft tur :)
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Jag har samma erfarenhet som du. Ullaredstäcke tex. köpt för 200:- höll i fem år. Och då var det spännena som gav upp. Läckte inte en droppe.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Nej, det hette något på M... Macpro eller något sånt. Det är väldigt länge sen, säkert 15 år.

Haha, jag hade samma täcke till min ponny, det var väldigt bra!

TS: Jag har haft Shire's täcken de sista åren, nu i år har jag köpt ett Rambo. Ingen av mina Shire-täcken har läckt, men jag maskintvättar inga utetäcken och det tror jag gör skillnad.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Knapplån

Jag köpte finntack-täcken från horze med 80g foder i förra året. Otroligt bra täcke! Lite litet/smalt i storleken, men ligger kanon, inget skav och det är vattentätt! Mitt första men inte sista finntack-täcke!:love: Jag har även bucas, horsware av alla typer, shire, domani osv till mina hästar. Det bästa är finn-tack!:bump::bump::bump::bump::bump: Ska ni köpa och har lite grövre häst, gå upp en storlek.

/A
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 904
Senast: Darkie
·
Utrustning Jättetacksam om jag får läsa några kommentarer om det täcket! Jag har egentligen bara ett bra regntäcke, men det har inget foder och...
Svar
9
· Visningar
1 054
Senast: Matiz
·
Utrustning Fick Börjes nya katalog igår och tittade lite på regntäcke till shettisen (strl 105) och hittade dessa två som jag nu funderar på...
Svar
5
· Visningar
1 317
Senast: LuddeLump
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp