Täcken m. LÖS hals

K

Krabban

Hela förra hösten/vintern letade vi efter ett bra vintertäcke m lös hals. [Bra = vattentätt, andas och inga skav] Vi hittade ett som låg fantastiskt men som snart började läcka och gå upp i sömmen. Typiskt! :mad:

Nu letar vi efter:
*tjockt vintertäcke m lös hals (300-400g)
*regntäcke (fodrat eller ofodrat) m lös hals
*fleecetäcke/svettäcke m hals
*vanligt stalltäcke m och utan hals

Varför jag vill ha lös hals är för att jag funnit att de med fast hals blir för trånga då han har bred bog (har ardenner i sig). Täckena ska alltså passa en häst med bred bog.

Har ni några tips och idéer? Gärna prisvärda, lite billigare täcken oxå. Men det viktigaste är att de som ska vara vattentäta verkligen är vattenTÄTA.

Om ni vet att det finns hemsidor får ni gärna skriva adressen. :bow:

*tjockt vintertäcke m lös hals (300-400g) Thermo Master Combo?
*regntäcke (fodrat eller ofodrat) m lös hals Vet ej...
*fleecetäcke/svettäcke m hals kanske något från www.exklusiv.se
*vanligt stalltäcke m och utan hals www.exklusiv.se

*tjockt vintertäcke m lös hals (300-400g) Thermo Master Combo?
Fast det är ju med FAST hals.

Funderade lite på TM Outdoor m lös hals som regntäcke, men så andas det inte :confused:...

Tack för idéerna! :bow: Ska in och kolla runt lite på exklusiv nu. Har du ngt täcke därifrån? Tycker du de är bra? Är alltid lite orolig när man beställer på postorder och inte kan kolla på dem.

http://www.lillhastenistav.se hade förut lös hals till olympic light protector regntäcke. Går ju ringa och höra med dom om dom inte kan köpa in det igen :idea: Annars har de horse saver fleecetäcken med hög hals, tycker själv att det är ett jättebra täcke :)

Jag avråder dej från Thermo maste superfit winter, finns (fanns) med lös hals. Vi har det, och det går sönder utav ingenting :mad: .

Okej, tack då ska jag INTE ha det. Är så trött på dåliga täcken! :mad: Men det har jag hört mycket om TM att de inte är bra. Får väl hoppas på lite andra bra idéer från er ;)!

Jag har inget täcke från exklusiv men flera av mina kompisar har därifrån och dem är nöjda, bra priser och fna täcken! Alltid kul att man själv kan välja kantband och passpoal :)

Horseware Rambo Supreme Turnout (420g) är kanon... är vattentätt, andas och går absolut inte sönder... enda nackdelen är väl priset då, kostar mellan 3000-3500;- (det lägre priset för regntäcket, det högre för thermotäcket) :crazy: men du kommer inte ångra dig, det lovar jag dig, å täcket håller i år!! ;) Finns även designat i ett fleecetäcke med hals...

Lycka till!

TIBhorse täckena är outstanding! Är supernöjd! Billiga oxå. Tror att jag gav runt 900:- för mitt utetäcke med hals. Bästa köp jag någonsin gjort. Rek varmt detta märke :bow:

Bella Bus - Ja sånt är alltid kul!

Huntress - Nu har jag bestämt mig, det blir ett Exklusiv som fleecetäcke. Både till Stor och till Liten! :idea:

Fabo - Mmm... Rambo hör man ju alltid bra om. Men jag har faktiskt hört flera stycken som visst har varit nöjda med kvaliteten, men som inte varit 3500-kronors nöjda. Som tycker att de tar ut alldeles för mycket för täckena. Men visst hade jag velat ha ett...*drömmer mig bort*

Tyvärr blir det nog inget just nu, är lite för mycket för mig just nu. Dessutom tycker jag att man borde kunna hitta andra täcken som håller vad de lovar till ett lite mer överkomligt pris. Hoppas det iallafall. :)

Mmm... har varit inne på Tibhorse och kollat. Du säger alltså att det är ett bra täcke? Vintertäcket var ju inte direkt "vintervarmt" tycker jag. 220g. Fast som regntäcke... jaa, kanske det :).

Hur är det regnmässigt? Håller det i ur och skur? Var bor du förresten? Jag tänker att det har lite med att göra vad "i ur och skur" betyder. Jag tänker som här nere i Skåne där det verkligen kan regna och blåsa åt alla håll och kanter, här behövs BRA regntäcken.

Sen tänkte jag, hur är halsen? Såg ingen bild på hemsidan. Du råkar inte ha ngn bild? Min häst är rätt kraftig över både hals och bog nämligen.

Tack så jättemycket för ditt tips! :bow:

Det visste jag inte! :idea: Men är inte deras täcken lite smala i bogen? Hade ett Bucas, det var jättefint, höll alltid tätt osv, men pålle fick ALLTID skav av det. Kan ju ha förändrats då detta var ca 5-10 år sedan :o, har de det?

Jag har en löstagbar hals till mitt bucas o min storing som är ca 170 i manke o rätt rejäl i fram är bucas för stort i fram på och då glider det och därav skav...

Ja men du behöver ju inte ha bucas TÄCKE bara för att du har en bucas hals!!!! ;) Det funkar till alla täcken, fästas i en maggjord som följer med halstäcket.

Tips! (om du köper en bucas-hals)
Byt ut gjorden till en lika smal fast elastisk! Orginalgjorden är hård och svår att få att sitta kvar, men det finns ju typ lika smala elastiska eller så får du knåpa lite med en sax ;)

Det håller i ur och skur... Bor i skåne, vid kusten... :smirk:
Har tyvärr ingen bild. Jag köpte mitt på EKO i malmö. Om du har nära dit (eller till kristianstad) så kanske de kan ta in (brukar gå åt snabbt). Du kan säkert alltid köpa det på öppent köp om det inte skulle passa. Ta dock en stl större än vad hästen normalt brukar ha för de är lite små i stl. (Min som normalt har ca 140 har stl L).

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 172
Utrustning Har nästan letat ihjäl mig på alla ridsportssidor jag kan komma på efter täcken i storlek 105 som har hals, blir galen. De som finns...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 752
Utrustning hästen har för första gången blivit klippt, vilket gör att jag nojar lite över att hon ska frysa och bli stel när november blåsten...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg