Täcken från Börjes. Vad tycker ni?

niardasp

Trådstartare
Tycker ni att Börjes täcken är bra/dåliga?
Varför?
Har ni något täcke från Börjes?
Jag tänkte främst på:
Täcke Ylle för 265:-
Skrittäcke Gold 198:-
Himalaya Vinter 435:- / MacPro Vinter 698:-

Vad tycker ni om dessa täcken?
Rekommenderar ni nåt annat?

Båda vintertäckena har ju 300g foder.
Hur tjockt är det?
Jag vill helst ha ett litet tunnare vintertäcke, alternativt ett regntäcke med foder. Något täcke ni har att rekommendera som regntäcke med lite foder i?
Tack

Har ingen erfarenhet av de täckena, men 300 g är ett ganska så tjockt vintertäcke, eller i alla fall "normaltjockt".

Ä i princip helnöjd med alla täcken jag köpt ärifrån. MacPro är ett jättebra täcke, skrittäcket är helt ok till det priset. Lite stort för min pålla dock. Har även ett Typhoon jag köpte där på rea för ett par år sedan för 400:-, har hållt kanon även det! De andra täckena har jag ingen erfaranhet av. Mitt enda dåliga köp därifrån är ett tunt regntäcke med bara bomullsfoder som gick sönder och läckte med en gång i princip. Macprro täckena håller i många år, har gamla varianten sen ca 5 år tillbaka och det är först nu det börjar se lite slitet ut men håller fortfarande helt torrt oavsett väder!

Det har endast bomullsfoder, alltså ingen stoppning. Dock så är det i mkt kraftigt yttermterial och jag tror det håller tätt bra vad jag hört!

Macpro har väldigt bra passform o är ordentligt vattentäta!
Motsvarande täcken till Himalaya (som fanns innan Himalaya) var oxå bra, trots lågt pris! Så jag tror Himalaya är motsvarande, bör det va iallafall.
Skrittäcket vet jag inte, har bara ett ländtäcke som varit bra.
Termotäckena är jättebra!
Ylletäcket och de billigaste fleecetäckena är tyvärr stora i bogen, fleecen dessutom rätt electriskt. Lite synd, det är bra kvalitet på dem annars.

I regel så har jag upptäckt att Börjes täcken är av ganska klen kvalitet. :smirk: Det går an om man har hästarna i små hagar utan träd eller buskar, och helst ska de inte busa så mycket med varandra heller. Men har man mycket vegetation i hagen eller busiga pållar, då går täckena tyvärr sönder ganska omgående. Utetäckena är starkare än innetäckena, visserligen, men mina hästar som kliat sig en del mot väggarna inne i boxen har haft sönder ett flertal Börjes-täcken. Thermotäckena har speciellt klent yttertyg. Minitäcket från Börjes vill jag inte ens höra talas om - det må vara billigt, men det är då det enda positiva jag har upptäckt med det! (Usch, vad negativ jag känner mig... :o)

På plussidan hamnar ylletäckena. Det enda jag haft som gått sönder slets i stycken när min ena häst rullade sig och på nåt mirakulöst sätt, som bara fjordingar kan, fastnade med en söm i nederkanten på täcket. Ritsch - och så fanns inte det täcket mera! :smirk: Men shettisens täcke är fortfarande helt, flera år senare. Som någon redan påpekat, de är stora i halsskärningen. Jag fick sy in samtliga för att de skulle passa.

Jag ger dock Himalaya-täckena en chans, har beställt ett nu för att se om det duger. :)

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 466
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 059
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden