Täcken dessa underbara soliga dagar

K

kulltorp

Nu på förmiddagen har jag varit ute på en liten åktur. Det är runt 10 grader varmt och solen skiner. Trots detta så var ungefär 75% av hästarna jag såg på min lilla tur täckade. Där jag bor är det många som har häst så det var inte bara ett fåtal. Jag fattar inte varför folk inte tar av täckena och låter sina hästar stå och njuta i solen.
Människan är en märklig varelse...

/Annika

Sv: Täcken dessa underbara soliga dagar

Kan vara för att alla inte har möjlighet att åka ut till hästen varje morgon och byta/ta av täcke efter väder ;)

Hos mig går dock alla hästar utan täcke och är glad att jag bor på gården där jag har mina hästar så jag snabbt kan täcka efter väder.

Av en väldigt enkel anledning i mitt fall! Min häst kan inte för ett dugg riskera att det börjar regna eller blir annat dåligt väder om han är utan täcke. Då har han ryggont i flera veckor sedan. För mig är det inte värt det då han får så ont och kan i värsta fall bli halt pga låsningarna han får i länden och blir oridbar = tokig i huvet = farlig att hantera och blir grymt tjock och får inte äta nån mat. I vilken värld är det bättre än att ha ett rätt anpassat täcke i som är ''fodrat'' efter förhållandena?? Varför så trångsynt och bara se det ur din synvinkel???
De tar knappast skada av täckena så länge de inte är för varma.

Jag tror att det i de flesta fall beror på att folk inte tänker på att hästar har päls. Sedan är det ju väldigt bekvämt att slippa borsta leriga hästar:crazy: De flesta hästarna tål någon liten skur på dagen också utan att må dåligt. Det finns ju hästar som är väldigt känsliga, men så många är det ju inte.

Ett hett tips är att kolla prognosen lokalt på nätet ( www.smhi.se ) dagen innan så kan man planera för täcke eller ej. Det borde funka även för inackorderingar :idea:

Jag har gått efter prognosen i något år nu och det har stämt förvånansvärt bra. I år har mina pållar vara utan täcke alla dagar då det varit varmare än
-15 och inte blötsnö eller regn. Det har funkat väldigt bra tack vare att jag kollat prognosen varje dag. Nackdelen är ju att de får riktig björnpäls (bara hobbyhästar som inte klipps) och fällpälsen blandat med den härliga leran nu är väl sådär kul att tas med. Jag kan förstå folk med "rygghästar" och om hästen är nybadad och ska tävla nästa dag eller så. I övriga fall tror jag att det handlar om missriktad välvilja och en portion lathet...

För att jag vill kunna rida min häst när jag kommer till stallet.
Han gillar att rulla sej.... =)

Och jodå jag vet att de går att spola hästen men jag vill inte rida blöt häst !
Så mitt svar e , min häst går täckad för MIN skull !!!

Det finns något som kallas rykta också...

Täcken har man för hästens skull.
Förstår inte denna täckeshysteri nu när det är så varmt.
Det skall bli intressant och se när de fullpälsade shettisarna äntligen slipper sina täcken.
Jag åker förbi dom stackarna varje dag och nu tycker jag gränsen är nådd när det gäller de små pälsbollarna.
Det måste vara olidligt och klia nu när dom fäller att stå i solig hage 15 grader varmt och vindstilla.
Men det är klart dom är ju så söta i sina knallfärgade täcken.
Dom får mig mer att tänka på leksakshästar än levande djur.

Bara för att det är soligt så innebär det inte att det är tillräckligt varmt för att ta av täckena på hästar som gått täckade en hel vinter. :cool:
Jag skulle vara "snäll" och ta av täcket en solig fin dag på häst en gång, men hon tyckte inte att det var lika snällt eftersom hon tyckte att det var för kallt ute. ;)
Men då var det väl iofs aningen kyligare i luften än det är nu...

Men som någon sa: Man kan ju faktiskt kolla smhi för att förutspå vädret. De allra allra flesta hästarna överlever utan att må dåligt de första timmarna innan solen börjar värma (Solen värmer ju f.ö på hästarna innan vi känner det..)

Fast.. Om man har en sån häst måste man ju hur eller hur ha möjlighet att åka och ta av/på täcket eftersom vädret året runt kan vara oförutsägbart. För du låter väl knappast den stackars hästen stå med täcke hela sommaren?

Jag hade själv en sån häst förrut. De gånger hon fick stå i regnet ett par timmar (pga jobb) så fick jag helt enkelt åka dit så fort jag kunde, ta in henne och slänga på henne ett par fleece/ylletäcken för att värma upp ryggen igen. Funkade alldeles utmärkt.
Övertäckar man (dvs täckar i onödan) blir det bara värre för ryggen.

Sorgligt svar, men du är åtminstone ärlig!

Det finns något som kallas rykta också...

Va :eek: gör de ? Men nääää inte om leran är BLÖT :cool:
Och ja jag spolar min häst hals/huvud (för den "stackarn" har inget halstäcke TYVÄRR) för att kunna rida om leran är blöt... Är den torr BORSTAS den bort inte ryktas.

Täcken har man för hästens skull.Förstår inte denna täckeshysteri nu när det är så varmt.
Det skall bli intressant och se när de fullpälsade shettisarna äntligen slipper sina täcken.
Jag åker förbi dom stackarna varje dag och nu tycker jag gränsen är nådd när det gäller de små pälsbollarna.
Det måste vara olidligt och klia nu när dom fäller att stå i solig hage 15 grader varmt och vindstilla.
Men det är klart dom är ju så söta i sina knallfärgade täcken.
Dom får mig mer att tänka på leksakshästar än levande djur.

Jo men jag har häst för MIN skull därav rider jag för MIN skull och vill kunna rida när jag kommer ut å tar hand om min häst inte efter 1-2 timmar efter att jag är i stallet... Jag har ett liv förutom min häst och min häst överlever nog med täcke med....

Som du säger förstår inte täckeshysterin (åt andra hållet) och tycker att många måste ha ett alldeles för tråkigt liv som kan hänga upp sej så mkt på en sån "bagatell" ...

Jag hade själv en sån häst förrut. De gånger hon fick stå i regnet ett par timmar (pga jobb) så fick jag helt enkelt åka dit så fort jag kunde, ta in henne och slänga på henne ett par fleece/ylletäcken för att värma upp ryggen igen. Funkade alldeles utmärkt.
Övertäckar man (dvs täckar i onödan) blir det bara värre för ryggen.

Funkar tyvärr inte på alla hästar. Ett kort sommaregn på 10 min är inget problem för min häst men längre skurar är rena katastrofen. Ett par timmar i regn utan täcke är inte att tänka på. Har gjort det misstaget en gång och det tog ett par veckor innan spänningarna släppte helt i ryggen. Han tillhör dock kategorin hyperkänslig och har både artros och ks.

Men...nu pratar vi i och för sig om täcke och fint, soligt väder och då går det alldeles utmärkt att ha honom otäckad. Dagar som idag med sol och 10-15 grader så går han naken och tycker livet är toppen. :D

Mina hästar går utan och de njuter i fulla drag :D

215871_10150209488965948_789510947_8255400_451701_n.jpg

kl

I ett stall jag praktiserade på förra året gick i stort sett alla hästar med tjocktäcke ända till juni ;) Helt sjukt tycker jag. Dessutom var det "frimärkshagar" utan skugga. Det var ju ingen häst som var särskilt pigg kan jag säga.

Min häst är klippt och väldigt tunn över rygg och rumpa. Jag tror han överlever med ett 100g täcke dessa dagarna ;) han är inte överhettad därunder på något sätt. Jag har inte tid att ligga och köra till stallet framåt lunch varje dag och ta av honom täcket. Morgonen är det trots allt fortfarande kallt.

Min gamla har problem med ryggen och går även han med täcke, så hemsk är jag

Hur man kan diskutera som du förstår jag inte alls. Du har valt att ha häst, ja. Men hästen har inte valt dig. Av den anledningen är du , i min värld, tvungen att så att säga att betala tillbaka genom att låta hästen få vara häst och ha rätt till ett liv. Precis som du är så angelägen om att du ska ha. I annat fall finns det ju keramik man kan syssla med...

självklart finns det hästar som av någon anledning kan behöva täcke på sig. Men att man inte har tid eller ids rykta hästen är inte en anledning till att beröve hästarna de första solstrålarna. Att de njuter av dem lika mycket som vi är min absoluta övertygelse...
Gå själva med en tom ryggsäck en dag så får ni kännas hur det känns med spänningar osv. Vi eftersträvar väl alla att ha så lite spänningar som möjligt i hästarna?
Nej detta onaturliga hästliv som alldeles för många hästar lever gör bara att det är synd om hästarna...

På galoppstallet gick alla som inte gått jobb utan täcke såna här dar. De som gått jobb var svampade och hade tunna termotäcken. Mina klippta gick alltid utan såna här dar. De rullade sig massor ju! Fick borsta ute sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: chippen86
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand