Täcke på inne, men inte ute

nyaste

Trådstartare
Hur tycker ni här på buke: Om man har täcke på hästen inne över natten, ska de då också ha täcke på ute på dagen? Eller kan man skippa täcken ute på dagen, men ha täcke på inne på natten?
Hästen jag tänker på står på dagen ute utan täcke (om det inte blåser eller snöar) och har fri tillgång till hö.
På natten står den i ett kallstall, och får ca 4-5 kg hö till natten. Täcket är på nattetid, eftersom den inte då har fri tillgång till hö, och ägaren säger att den börjar boxvandra (fryser?) utan täcke nattetid. Ute verkar hästen trivas bäst utan täcke, och det första den gör på morgonen då den slipper ut utan täcke är att rulla sig och leka i snön, för att sen gå och äta.
Vad tycker ni här inne?

Senast ändrad:
Sv: Täcke på inne, men inte ute

Så länge hästen mår bra så är det väl inget problem?
Det finns en miljon olika sätt att göra samma sak på, och vi får väl anta att ägaren känner sin häst tillräckligt bra för att avgöra vad som passar bäst för dem.

Joo, orsaken till att jag frågar så är för att ägaren har fått lite skit från andra hästägare, som säger att har hon täcke på inne, så får hon absolut inte sätta ut hästen utan täcke, eftersom den då får en "kallchock" då den kommer ut. Har hon täcke på inne så måste hon ha täcke på ute också.

Är den oklippt finns det ingen orsak till oro. Är den klippt delvis kan den nog klara sig om den leker mkt, har lä o inte går ute 16h. i storm eller dylikt.

Pälsen har väl växt ut en del?

Jag ser inga problem med det faktiskt. När hästen är otäckad ute så reser den pälsen och håller på så sätt värmen. Täcket, som den har inne, gör att hästen inte kan resa pälsen, men då hålls den varm av täcket istället. Personligen tror jag att hästen kanske boxvandrar för att den inte har så mycket hö att pilla med inne, men slutar den när den har täcke så är väl det bra.

Hö som den får inne nattetid så finns det alltid kvar av på morgonen, så den har att pilla med hela natten. Ger ägaren mer nattetid så är det runt vispat i hela boxen bara och nedtrampat. Med 4-5 kg så finns det alltid lite kvar på morgonen, men den har inte vispat runt det i boxen. Ytterst sällan så har hästen ätit helt slut på nattgivan, så det problemet är det nog inte.

Det är ju oftast kallare på natten, så varför inte? Hästägaren har väl kollat att hästen inte fryser på dagen och slutar hästen vandra med täckte låter det ju som hästen är nöjd. Är täcket hästennhar på natten extremt tjockt eller varför skulle den få en köldchock?

Ser inga problem med detta. Min connemara som har fått världens vinterpäls går alltid utan täcke i hagen. Efter ridningen på eftermiddagen får hon ylletäcke på sig som hon sedan har under natten. Denna tas av på morgonen när hon går ut i hagen.

Det är ett litet tunnare ylletäcke som hästen har på sig under natten. Det är just det jag inte heller förstår, att vad då köldchock? :confused: Hästen reser sällan pälsen under dagen, än mindre står och skakar, och han ser ut att trivas jättebra utan täcke i hagen, rullar sig i snön och leker med kompisen. Det är bara om det snöar eller blåser, eller är extremt kallt, som han har täcke på sig ute, och då oftast ett regntäcke med fleecefoder för att han inte ska bli blöt och kall.
Men nattetid verkar han inte få någon ro alls i kroppen om han är utan täcke, utan går då och bara vandrar runt runt i boxen, men med täcke på så lägger han sig till och med ner under natten och vilar.
Men i många andras ögon så är det här tydligen helt fel. Har man täcke på nattetid så måste man också ha det på dagtid.

Senast ändrad:

Det låter som om ägaren anpassat sig bra efter hästen och att hästen trivs och mår bra.

På nätterna är det kallare och när hästen står på box har den begränsat utrymme att röra sig, den kan inte röra sig tillräckligt för att hålla sig varm utan står lätt och blir kall. På dagen kan den röra sig och om solen dessutom ligger på värmer den en del även om det i övrigt är kallt.

Hö som den får inne nattetid så finns det alltid kvar av på morgonen, så den har att pilla med hela natten. Ger ägaren mer nattetid så är det runt vispat i hela boxen bara och nedtrampat. Med 4-5 kg så finns det alltid lite kvar på morgonen, men den har inte vispat runt det i boxen. Ytterst sällan så har hästen ätit helt slut på nattgivan, så det problemet är det nog inte.
ja men då så.. Då är det säkert som stallägaren tror då, att hästen känner sig obekväm utan täcke på natten. Kör på och bry er inte om vad folk gafflar om (i det här fallet i alla fall :) )

Låter ju som att det funkar bra så visst? Kanske lite konstigt om det är varmt inne eller ett tjockt inne täcke men hästen behöver kanske mycket mer mat över natten för att hålla värmen.

Min funkar med tunt täcke inne även om det är kallt, ute blåser det oftast och då vill han verkligen ha täcke. Det beror nog mest på häst gissar jag!

Såg mer svar nu, låter ju som en vettig ägare som försöker tolka hästen och inte bara göra på ett vis för att det borde vara så!

Som svar på frågan; tycker det låter rimligt. Mindre käk att hjälpa till att värma och mer stillastående = svårare att hålla sig varm än ute.

Å andra sidan så undrar jag om inte hästen hade kunnat få mer hösilage inne om den har tendens att vandra? Går dom på fri tillgång ute brukar dom ändå kompensera genom att käka desto fortare när dom kommer ut, så ur "hålla hullet"-aspekt lär det inte göra så stor skillnad tänker jag. Hellre då kanske undvika stress och kyla?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 087
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 066
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 606
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka