Täcke på föl??

elle12

Trådstartare
Jag har lite funderingar angående mitt föl i år då han är VÄLDIGT tunn i sin päls. Han fällde fölpälsen snabbt och har sedan dess varit fullblodslik i sin päls, övriga fyra föl han går i hagen med har mer eller mindre ullig päls som de antingen verkar ha satt nu eller fölpäls som ej försvunnit ännu. Nu till det stora problemet, han fryser väldigt lätt verkar det som, de är dock inne nattetid sedan en vecka. Pratade med en jag känner som haft många hästar som sa att i sällsynta fall har hon täckat någon unghäst, men inte föl. Jag är av den grundinställningen att föl/unghästar ej ska ha täcke, men samtidigt kan jag väl inte låta honom frysa? Hur ska det bli när det blir ännu kallare? Han verkar pigg och kry för övrigt, men päls sätter han nog inte verkar det som, pappan är 45% fullblod, modern har normal päls. Förra året tyckte jag att den som köpte mitt föl då var väldigt pjoskig då hon satte täcke på honom, men han hade normaltjock päls och frös inte så här.

Sv: Täcke på föl??

Det beror väl oxå på om den kan äta lite foder.:confused:
skulle nog kunna tänka mig ett tunt regntäcke om den verkar att må dåligt.

jag är själv emot att täcka dem i onödan- unghästar då.
Men föl är ju känsliga.

vädret skiftade ju på en natt från sommar till höst, iallafall här.

du blir väl inte ett dugg klokare av detta.
Jag tror att du ser o gör vad som är bäst för fölis:bow:

Berätta hur du gör framöver.

Jag hade täcke på mitt föl trots allas predikningar om att de ska "härdas". Hon hade också tunn päls och har än idag väldigt tunn päls.

Så i början hade jag regntäcken med något tunt foder första vintern. Minns att jag köpte typ hööks billiga regntäcke i 115 cm och hade den vintern (som jag sen sålde som föltäcke). Som åring/2-åring blev det mer vintertäcken och sen har hon täckats som de andra i stort sett, även inne.

Den stora fördelen är ju att hon blev väldigt mycket hanterad och aldrig reagerar för saker man slänger över/på henne.

Jag har lite funderingar angående mitt föl i år då han är VÄLDIGT tunn i sin päls. Han fällde fölpälsen snabbt och har sedan dess varit fullblodslik i sin päls, övriga fyra föl han går i hagen med har mer eller mindre ullig päls som de antingen verkar ha satt nu eller fölpäls som ej försvunnit ännu. Nu till det stora problemet, han fryser väldigt lätt verkar det som, de är dock inne nattetid sedan en vecka. Pratade med en jag känner som haft många hästar som sa att i sällsynta fall har hon täckat någon unghäst, men inte föl. Jag är av den grundinställningen att föl/unghästar ej ska ha täcke, men samtidigt kan jag väl inte låta honom frysa? Hur ska det bli när det blir ännu kallare? Han verkar pigg och kry för övrigt, men päls sätter han nog inte verkar det som, pappan är 45% fullblod, modern har normal päls. Förra året tyckte jag att den som köpte mitt föl då var väldigt pjoskig då hon satte täcke på honom, men han hade normaltjock päls och frös inte så här.

JAg tycker som du att man inte ska täcka utan anledning. Men jag har täckat mina fölis de är födda sent, och hinner inte sätta päls så det räcker.

Se till att få ett som passar bra så du slipper och få en rädd fölis.
Så att det sitter riktigt på. Det är lättare att lossa på benremmar och så än att få en fölis att acceptera sitt täcke som har halkat runt, under magen, så fölisen har snärjt in sig.
:crazy:

Tack för svaren, jag svarar alla som svarat. Såklart kunde jag inte hålla mig utan lånade ett shettistäcke (115) i stallet och provade på fölis. Han var jättesnäll och verkade tycka att det var OK, inga bengjordar men magremmar var det på täcket. Problemet var dock att han är alldeles för smal över bogarna för att kunna ha det täcket ännu, det fattades minst en decimeter i bredd på honom med det innersta spännet, i övrigt var rygglängden OK. I eftermiddags var det ganska fint väder här så han frös inte i dag, men jag ska åka och kolla om det finns 115 täcken som är smalare i bogen, blir det blåst och regn kommer han att frysa igen, och jag vill inte ha en sjuk fölis.

Jag tror också att det är väldigt olika hur hästarna sätter päls, just denna häst tror jag aldrig kommer att få speciellt tjock päls eftersom han aldrig hittills har haft det, och han är snart 4 månader. Vi har en varmblodig travhäst i stallet, han har liknande typ av päls och fryser också väldigt lätt. Man får väl se det från den positiva sidan att han blir van att ha något på ryggen och att han ser ganska välvårdad ut i sin korta päls och att man nog inte behöver klippa honom så mycket senare i livet. Sedan att man får ha en massa olika täcken för alla sorters väder även när de är unga är väl inte lika kul. Fölet ska gå med två andra hingstungar efter avvänjningen, så täckena lär ju inte bli så långlivade;)

Sy igen den i fronten- lagom anpassat. så brukar föltäckena se ut.

inga gjordar heller utan en bred lapp som fästs högre upp, då sitter det bra.

Ja, det bli nog till att sy in det, shettisarna är ju mycket bredare i bogen än fölen. Lika bra att fixa lappen samtidigt, tack för tipset, jag undrade själv hur man skulle få till det med gjordarna annars.

Ja, det bli nog till att sy in det, shettisarna är ju mycket bredare i bogen än fölen. Lika bra att fixa lappen samtidigt, tack för tipset, jag undrade själv hur man skulle få till det med gjordarna annars.

Det finns föltäcken att köpa. de har jag.

Jag har använt ett 105 täcke som passat bra både här och där. Sen tycker jag att det inte är fel att använde sig av benremmar eller gummibanrem.
Se till att de är så korta att de inte hänger ned, för de är inte så kraftiga om benen, så jag har fått göra såhär att jag liksom har kortat av dem genom att göra några knutar.

För annars kan det glida över rumpan, och det är ju inte bra.:(

105 blir nog för kort i ryggen för mitt föl, 115 var bra i rygglängden. Jag är själv ingen mästerskräddare, men har som tur är en kompis som är duktig på det, så hon kommer att fixa mitt täcke så att det inte sitter för löst.

Mitt ena föl blev sjukt i år i kvarka och var ordentligt dålig, efter ett par veckor på ultuna ville jag ha dem på bete men den här förbannade regnsommaren höll på att driva mig tokig eftersom han blev blöt och frös så han skakade.

Trots att jag är motståndare till täcke på föl såg jag det som enda alternativet om han skulle kunna vara ute i regnet. Så jag la en hel dag på att sy om ett ponnytäcke där jag tog bort magjordar och sydde en fodrad magplatta som knäpptes uppe vid ryggen ( som ett hundtäcke).
Täcket satt perfekt och jag var så nöjd när jag klädde på honom, tills jag insåg att fölis vägrade låta det vara ifred. Han tyckte ju nu plötsligt att han hade en jätterolig leksak på ryggen och tuggade och drog i täcket så mycket han orkade, framförallt i bogen, även mamma kunde tänka sig att hjälpa till.
Jag prövade ALLT som smakade illa och smörjde på men inget hjälpte så det vara bara att inse att det kommer inte funka , skaderisken när han har lyckats dra sönder täcket och trasslar in sig kändes inte värt det.
Så lösningen fick bli att varje gång det regnade , leda in honom i lösdriftsahallen och sitta där tills de slutat regna! :crazy::crazy:

Att ha ett täcke på ett föl som dessutom går tillsammans med 2 andra hingsungar tror jag kan bli farligt , för jag har svårt att tro att de kommer låta täcket vara ifred!

Var bara medveten om biverkningarna med att täcka kroppen så du inte överdoserar täcket.
Fölets kropp behöver träffas av dagsljus minst 4 timmar per dag för optimal skelettutveckling.
Omgivningstemperaturen påverkar tillväxten av hår, ju varmare närmast huden desto saktare hår tillväxt
Data från lamadjuret talar för att ju mer hårstrånas muskler får träna sig desto fler gener för hårtillväxt knäpps på. Täcket hämmar hårmuskelns arbete. HH

Jag är egentligen emot täckandet, men vad göra när fölet skakar när det blåser, regnar eller bådadera, vilket det gör här tidvis. Hästarna går normalt ute 9-16, tas in eller går ej ut om vädret är extremt, men inget av de andra fölen har så tunn päls eller står och skakar i lite blåst och regn. Jag hade såklart sluppit täcket, men jag tror att han är ett extremfall. Hur långt ska jag våga träna innan han blir sjuk tror ni i sådana fall, för det blir han nog om han fryser tror jag? Jag brukar inte vara pjoskig, har haft unghingstar på lösdrift från avvänjning-2,5 år tidigare utan problem.

Jag kan inte åka från jobbet och ta in dem varje gång det kommer en skur eller blåser lite mer, och varken han eller hans mor uppskattar inte att stå inne hela dagen när de andra går ute.

Jag är egentligen emot täckandet, men vad göra när fölet skakar när det blåser, regnar eller bådadera, vilket det gör här tidvis. Hästarna går normalt ute 9-16, tas in eller går ej ut om vädret är extremt, men inget av de andra fölen har så tunn päls eller står och skakar i lite blåst och regn. Jag hade såklart sluppit täcket, men jag tror att han är ett extremfall. Hur långt ska jag våga träna innan han blir sjuk tror ni i sådana fall, för det blir han nog om han fryser tror jag? Jag brukar inte vara pjoskig, har haft unghingstar på lösdrift från avvänjning-2,5 år tidigare utan problem.

Jag kan inte åka från jobbet och ta in dem varje gång det kommer en skur eller blåser lite mer, och varken han eller hans mor uppskattar inte att stå inne hela dagen när de andra går ute.

Sätt du i lugn och ro på ett täcke på din frusna bäbis, han ska inte behöva frysa och risken är ju att han inte står sig i hull. För de gör av med energi som är viktig för fölisar och som t ex min gamla häst som nu är 27 år. Hon är i behov av täcke när det blir ca 7 grader varmt.:smirk:

Inte har varken du eller jag på täcke för att det är kul! När det är fint och gott väder ute behövs ju inte täcket. Det gör bara att han vänjer sig vid "storhästhantering." och det är ju bra. Har ju med hans tillit till dig. Bara positivt.

Kör hårt livet är kort.:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Phadrah
·
C
Hästvård Behöver nog lite tips o råd. Det regnade rätt friskt härom natten och när jag kom till hagen på morgonen så frös min stackars fölunge så...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 014
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 080
Senast: axel
·
Träning Halloj! Har en helt fantastisk 3åring som verkligen är mitt allt! Jag har haft honom i snart 6 månader och jag red in honom för 5...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 761
Senast: Eliteanka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka