Frusen fölunge!

Sv: Frusen fölunge!

Jag hade gjort som du gör.. jag brukar ta in mina i en box å bara slänga på de så dom vänjer sej.. men smidigast för dej eftersom du ej har box vore å ta långlina på fölis.. be någon klia och klappa å distrahera mm så bara lägger du på de sen kan fölis få spinga i linan tills den lugnat sej... sen kan du nog släppa.. jag la täcke på mina första gången häromdan å dom sket blanka i de när de väl va på mer än de ena som skulle smaka på de =) mina har dock aldrig täcke på sej eftersom dom har lösdrift i hagen men hade dom ej haft de så hade jag täckat.. säger som nån innan sa

hällre att dom håller sej torra å varma i hagen än å va kalla å behöva komma in i boxen å kansek bli sjuka på kuppen..

min 05:a hade täxcke rätt mkt som föl då hon frös lätt nu när hon e 6 e hon den mest tåliga häst jag mött. fryser aldrig =) så att de ska påverka de tror jag ej på =)

[QUOTEmen smidigast för dej eftersom du ej har box vore å ta långlina på fölis.. be någon klia och klappa å distrahera mm så bara lägger du på de sen kan fölis få spinga i linan tills den lugnat sej... sen kan du nog släppa..][/QUOTE]

Du tror inte att en sån upplevelse skulle vara lite traumatisk för fölis?

Håller med. Ett helt galet råd!
Misen, vet du hur starkt och snabbt ett föl är? Och hur många varv den kan snurra runt.
Det slutar med att hela fölet ser ut som en ihoprullad garnboll.

Kan säga att jag aldrig sett ett täcke på deras föl, och tror knappast dom står med 50 förkylda föl varje sommar.

Jag kanske också är hård men jag tycker föl ska vara utan täcke.
Jo fast ta reda på när de är födda.

de behöver vara väldigt tidigt födda för att hävda sig i unghästloppen. Redan som två men oftast som tre- inte alls som i tävlingar för ridhästar. Det är stor skillnad på en unge som är 6 mån vs en som är 1-2 mån.

Troligen har de ligghall som de kan gå in i.

I bästa fall. I näst bästa blir fölungen traumatiskerad. Men inte helt otróligt trasslar den in benen i linan och skär av en sena eller så.

Snick snack. Finns inget som styrker ett sånt uttalande.

Nej du menar att det inte är skillnad på en 1,5 o 2-åring eller 2,5 o 3åring.

det är stor skillnad o jämnar ut sig först senare- som vuxna.

Gissa varför man införde att alla hästar räknas som födda 1 Jan.- trav o galopp där hästarna börjar tävla tidigt.

Förr var de flesta halvbloden födda i apr-maj o nu feb ..helst.

Nej.
Det är ingen större skillnad. Det är ju bara att år efter år se vilka två-åringar som går bäst i unghästloppen. Det finns inget som säger att en mars-unge är bättre än en maj-unge.
Och det är väl inte många föl alls som föds i februari.

http://www.menhammar.com/sv/Avel/Arets-fol/ Kolla upp fakta innan du uttalar dig! 5 föl av 80 är födda i jan-feb, 11 i mars, 13 i april. Då återstår 51 föl som är födda i maj-juni och nåt enstaka i början på juli.

Menhammar vill ha sina märrar och föl på gröna fina beten med bra näringsinnehåll, inte större delen av dygnet på box och korta stunder ute i en snödriva. Och nej, de har inga ligghallar på betena.

Och eftersom Menhammar är bland de bästa uppfödarna i landet, så kan man lätt konstatera att deras årgångstoppar inte alls är födda i februari.

Dessutom tillhör Menhammar de uppfödare som har en filial i Kentuckty. Fölen kan ha varit födda där och exporterats hit för reg.

*kl*

Jag blir förvånad över att läsa att man ens överväger att i juli månad slänga på ett täcke på en fölunge.
Jag gissar att samma personer som tycker det är ok, skulle i nästa andetag skriva att det inte är ok att låta ha grimmorna kvar för fölungarna kan fastna.För jag förmodar att man inte tänkt att vakta på fölungen som ska ha täcket på, och likväl, när ska täcket slängas på? När det kanske kanske blir regn (och med risk att det då inte blir nått och man kan få risken med en överhettad fölunge istället?) eller när det redan regnat, och hur rätt är det då att utomhus slänga på ett täcke på en ev. redan blöt fölunge?

Om vi nu skulle ha ihållande regn i i mer än ett dygn där fölungarna har svårt att hinna torka upp mellan skurarna så får man väl antingen hjälpa fölungen att torka upp genom att gnugga den hyggligt torr med en handduk eller ställa in de i ett stall ett par timmar så den får sova torrt och torka upp på så vis.

Har man dessutom en kuperad hage så kan man hjälpa fölungarna med att t ex ge stona hö under nått stort träd där det faktiskt är hyggligt torrt, för även om det är betessäsong så brukar de flesta stona då och då vara sugen på hö om man serverar de det bara nån gång ibland.

Dessutom tillhör Menhammar de uppfödare som har en filial i Kentuckty. Fölen kan ha varit födda där och exporterats hit för reg.

Givetvis vissa. Men knappast de med svenska pappor, och det är de som är bäst.

Hur som helst. Föl behöver INTE täcken på sommaren.
Och inte på vintern heller.

Givetvis vissa. Men knappast de med svenska pappor, och det är de som är bäst.

Hur som helst. Föl behöver INTE täcken på sommaren.
Och inte på vintern heller.

Kan bara instämma.
Och fölen blir inte sjuka utav att frysa någongång. Visst kan de bli sjukare av att frysa, om de redan är sjuka dvs men knappast av någon enstaka tillfällen.

Om det är riktigt unga föl och väldigt dåligt och kallt väder så tar vi ibland in dem för att få upp värmen och vila sej. Har hänt någon enstaka gång.

Och nej jag är ingen expert, har ingen vetenskaplig grund till min inställning merän våra 50-tal föl som överlevt hos oss samt att trots allt är täcken inte naturliga.

Observera att jag förutsätter att ston med föl går i kuperade hagar med naturlig lä i olika väderstreck. :o
Om inte.. skaffa riktiga hagar, det finns!

Delvis KL
Med risk för att inlägget kan bli lite flummigt, var på möhippa tills kl 4 i morse så är inte helt klar i huvudet ännu :p.
Varför är det ok för ett föl att frysa men inte en vuxen häst :confused:, antar att de flesta av er har era vuxna hästar täckade?
Risken för att fölet ska fastna i sitt täcke är väl inte större än att en vuxen häst fastnar i sitt eller, förutsatt att man har ett välanpassat täcke? Jag kan förstå att det är rätt stor fastningsrisk om man har täcke på mamma häst där fölisen kan klättra upp med benen o fastna både i gjordar o i halsöppningen.
Jag har som sagt inte tänkt att täcka honom för att det ska regna några timmar utan bara o det ska regna mycket och länge. Jag brukar ha rätt så bra koll på väderprognosen, kollar alltid radarbilderna så jag vet ungefär hur mycket regn som kan väntas och det tar mig 5 min att köra bort till hagen.
Nu vet jag inte om jag överhuvud taget kommer lägga på nått täcke men det gör så ont i mig när man ser hur han fryser o skakar :cry:.

Täckar aldrig ston med föl vid sidan under sommartid. ;) Av precis de anledningar du själv skrivit.
Är det så illa med vädret att det är ihållande regn mer än 12 timmar så tar jag in de en vända så att de får torka inomhus alt jag matar upp märrarna i skogen under nån stor gran eller tall och ser till att det finns hö där så att stona är kvar inne i skogen för att fölungarna skall få en torr plats att ligga och vila på.

Att frysa är inte farligt. Täcken däremot är farliga, särskilt för små lekfulla föl som busar.
Ett föl är heller inte lika starkt som en vuxen häst och kan inte dra sig loss om den fastnar.

Anledningen till att man täckar en vuxen häst är att det är svårt att prestera om man blivit kall i musklerna plus att man sällan har tillräckligt bra hagar för en häst som bara vistas ute några timmar per dygn.

Ett föl måste ha möjlighet att ligga ned utan att bli kall och blöt, det hjälper inte ett täcke mot.

Jo fast ta reda på när de är födda.

de behöver vara väldigt tidigt födda för att hävda sig i unghästloppen. Redan som två men oftast som tre- inte alls som i tävlingar för ridhästar. Det är stor skillnad på en unge som är 6 mån vs en som är 1-2 mån.

Troligen har de ligghall som de kan gå in i.

Födda allt ifrån januari och juni, och nej inga ligghallar eller vindskydd på betena. Och jag är säker på den saken ;)

Man kanske ska fokusera på att ha en hage som har träd så att hästarna kan gå in och ställa sig där under och få lite reg skydd om man är orolig för att fölisarna ska bli blöta.
Täcke på fölet tror jag gör mer skada än nytta då de kan trassla in sig i de och de inte lär sig att reglera sin egen kropps värme om man insisterar med att värma upp dem redan i juli månad vad gör man då i januari när det kan va 18- då kommer fölis garanterat frysa då kroppen inte har vant sig att ställa om sin egen termostat och anpassa sig efter väder..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
945
Senast: Sonic76
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka