Frusen fölunge!

Sv: Frusen fölunge!

Jag är helt emot att fölisar ska stå och frysa!
Jag har står inakorderad och har därför ingen möjlighet att bygga vindskydd och inte ett träd i sikte.

Jackie0044.jpg

Odrglig6.jpg

Om täcket är väl tillpassat är risken för att fastna minimal.

Bara för att det är sommar är det inte alltid varmt! Igår hade vi regn hela dagen och 12grader (det är inget sommarväder).

Du gör ju som du vill, men jag tycker det är löjligt att täcka föl som du gjort på bilderna. (Och mamman med för den delen.)

Det regnar ju inte ens!
Och ingen ska försöka få mig att tro att täcken inte begränsar rörelsefriheten, särskilt i bogarna.
Tror faktiskt många kotledsinflammationer beror på att hästen går och spänner sig, och tar korta steg för att täcket stramar.

Med tanke på att jag inte brukar gå ut i hagen och ta av täckena medan det regnar så kan det ju vara så att det har regnat :idea:

Det står inget om att mamma är med på bilderna! Jag brukar ha mina hästar i flock så det är inte mamma som är med på bilderna.

Självklart!
Jag tittar bara till mina hästar någon gång i veckan så antingen är det täcke på en vecka eller också täcke av!

På första bilden är kortet taget vid utsläpp regnet hängde i luften och sedan regnade det hela dagen.

Andra bilden är tagen tidig morgon det regnade på kvällen när jag gick och la mig och stallet var nymålat!

Men som du själv skrev det är väl upp till mig om jag vill ha täcke på, jag tycker det även är upp till TS hur hon vill göra.

Visst, ha täcke.
Men försök inte få folk att tro att det är nödvändigt, eller ens bra.
Det går inte att jämföra hur människor fryser, och hur hästar reglerar sin temperatur.

Du gör ju som du vill, men jag tycker det är löjligt att täcka föl som du gjort på bilderna. (Och mamman med för den delen.)

Det regnar ju inte ens!
Och ingen ska försöka få mig att tro att täcken inte begränsar rörelsefriheten, särskilt i bogarna.
Tror faktiskt många kotledsinflammationer beror på att hästen går och spänner sig, och tar korta steg för att täcket stramar.

Jag håller med dig,, det regnar inte på den bilden som visas. Att många kotledsinflamationer skulle beropå att hästen går och spänner sig håller jag oxå med dig om, men att ett täcke skulle vara den primära orsaken till denna åkomma förstår jag inte vad du fått den iden ifrån. Det finns många andra mkt "tyngre" orsaker till uppkomsten av kotledsinflamationer så som felaktig belastning som ett exempel. Ett annat exempel är rörelsestörningar och "dolda" fel vilket ofelbart leder till förkortad steglängd.

Visst,, många hästägare har svårt att anpassa ett täcke rätt på sin häst, ännu mindre verkar förstå vikten av att köpa rätt storlek och väl anpassade kläder till sina djur. Komiskt nog så brukar man enbart genom att se på hästägarens klädsel och passform hur det samma är på deras hästar.

Om vi nu ska ta detta "naturligt" så är hästen så konstruerad att ingen häst fryser så länge den har tillgång till föda för föda leder till omvandlad kroppsvärme. Täcke eller inte är inte det jag ser som det mest anmärkningsvärda från TS även om jag ser täcken i detta fall som en ökad olycksrisk. Det jag reagerar på är hur man törs ha ett föl med den typen av bristfällig inhägnad.

Nej du menar att det inte är skillnad på en 1,5 o 2-åring eller 2,5 o 3åring.

det är stor skillnad o jämnar ut sig först senare- som vuxna.

Gissa varför man införde att alla hästar räknas som födda 1 Jan.- trav o galopp där hästarna börjar tävla tidigt.

Ursäkta Axel men om vi nu ska ge det nyfödda fölet dom mest optimala förutsättningarna. Menar du att ett föl som föds i janurari och får gå i snöstorm på frusen mark i drygt 4 månader skulle få en bättre tillväxt än ett föl som föds i maj och strax efter kunna beta av den frodande växligheten??

Min erfarenhet säger att det födda fölet i Januari ligger i utvecklingsfasen före det födda fölet i maj under det första halvåret, under samma förutsättningar och i samma miljö kommer dock det senare födda fölet när dom båda är åringar att ha fått en starkare och främst bättre utveckling.

Dessa förbannade årgångslopp där det råder brist från (främst äganas hets) och tränare har vi mer än en gång tagit del av resultatet för den enskilda individen framtida hållbarhet.

Läs individen och främst alla individer behöver individuell tid för att i framtiden kunna uppvisa sin prestation.

Och eftersom Menhammar är bland de bästa uppfödarna i landet, så kan man lätt konstatera att deras årgångstoppar inte alls är födda i februari.

Med tanke på den kvantitet dom producerar så blir inte jag i alla fall imponerad av deras resultat i procent.

Fats är dom nu som du säger en av dom bästa uppfödarna i landet så förvånar det mig hur illa ställt det är när man tar reda på helheten,, inte bara ser sig blind på topparna.

Om vi nu ska ta detta "naturligt" så är hästen så konstruerad att ingen häst fryser så länge den har tillgång till föda för föda leder till omvandlad kroppsvärme. Täcke eller inte är inte det jag ser som det mest anmärkningsvärda från TS även om jag ser täcken i detta fall som en ökad olycksrisk. Det jag reagerar på är hur man törs ha ett föl med den typen av bristfällig inhägnad.

Oj, att ingen häst fryser så länge den har tillgång till föda får du jättegärna förklara för min häst som nog inte fattat det :p. Hon har vid flertalet tillfällen stått o fryst så hon skakat när det regnat mycket trots att hon gått på bete i en stor hage full med mat.
Ang. bristfällig inhägnad så vet jag inte riktigt vad du menar med det :confused:, om du nu menar mig.

Jag håller med dig,, det regnar inte på den bilden som visas. Att många kotledsinflamationer skulle beropå att hästen går och spänner sig håller jag oxå med dig om, men att ett täcke skulle vara den primära orsaken till denna åkomma förstår jag inte vad du fått den iden ifrån.

Därför att man med ögat ser att många hästar som går med täcken förkortar steglängden, samt "går på lina" med frambenen.

Våra fölisar har en härlig ullig fölpäls, den får de om de går ute.
I plus tolv grader tar det många timmar innan ett friskt halvblod i god form fryser.
Har man inte regnskydd ska föl inte vara ute mer än ett par timmar,de behöver vila!
De blir inte sjuka av regn, däremot av att behöva sova på blöt mark.

Och nej, inga hästar rör sig "massor" vid spöregn. täcke eller ej.

kl

Märkligt med frusna ungar.

Eller annars har vi starka och friska föl, för dom har aldrig haft ett täcke på sig. Inte någon årgång :confused:

En enda gång tog vi in p.g.a. vädret, och det var då den ramlade ner över 30 millimeter på dryga 3 timmar.
Och vi tog inte in för att dom frös, för det gjorde dom inte, utan för att få dom att torka upp medans vattnet sjönk undan i hagarna.

Hästfolk brukar ju ha ganska bra säkerhetstänk.
Och att lägga täcken på föl hör definitivt inte dit. Inte på mamman heller för den delen.

Enda undantaget då det gäller täcke, eller filt, är vid mycket prematura ungar som ligger platt i halmen och inte kan ta sig upp.
Men då ligger men hos dom för att hjälpa upp värmen.

Sedan kan man ju fundera på just "förhindrande" av rörelse. En unge är ju en akrobat. Frågan är ju hur rörlig den blir med ett täcke på sig.

Nää...inget sånt för oss. En unge som står och skakar för sommarregn och över tio grader är det nåt fel på.
Och vilken plan har man då det är 30 minus eller vräksnö i vinter?
Täckar man unghästen då också?

AM

Håller med om att ett föl som skakar av kyla mitt i sommaren måste det ju va nått fel på eller??

Ja. Det tycker jag.

För det har kommit skapligt med regn och just hagarna, där märrar som inte är färdigseminerade är, har lite dåligt med skydd.

Ser genom fönstren då oväder drar förbi hur ungarna lever rövare där ute.
Det jag blir orolig över då är definitivt inte att dom skulle frysa utan i stället kana ut genom staketen då dom leker där.

Vissa morgnar så har temperaturen varit under tio grader men när man går ronden så möts man definitivt av glada och pigga föl som gjort jävelskap hela natten.

Hästsportsaffärer är inte dumma i huvudet.
Dom ser till att skapa ett behov för kunderna.

Allt från borstar, krämer, hjälptyglar osv.

Dom har nu skapat ett behov av föltäcken. Dom har fina färger och sitter som limmat på dom små.
Dom drar igång marknadsföring som skulle kunna få oss att sätta upp taggtråd i hagarna igen om dom tyckte att vi ska det.

Man måste vara kritisk och inte gå på allt.

Har man inte en ordentlig hage och bra aktivitet för ungen så får man leta rätt på det.

Hästägare är ofta fullblodsegoister och vill hellre ha ungen hemma så att man får kela med den.
I stället för att leta rätt på ett rejält bete, kanske 20 mil bort, som är anpassat för sto med föl vid sidan och där buntvis med ungar går.

Man vill helt enkelt inte unna den lilla att få växa upp, dom få månaderna det igentligen gäller, på ett sunt vis.

I stället skyller man på att hagen är för dålig, hittade inga kompisar. Det är för långt bort, man har inget släp, stoet är svårlastat.
Men i grund och botten handlar det om kontrollbehov.
Ungen blir kvar hemma i tråkig hage, säkert där vuxna individer gått i hundra år, och parasiterna dras som magneter till ungen.
Den får gå hemna och så köper man ett sött täcke för det måste den ju ha eftersom den står och skakar..

Tråkigt. Tråkigt.

AM

Halleluja!

Ang hur de gör på vintern, de täckar såklart då med.
Senaste två åren har jag helt plötsligt sett åringar i hagar med täcken.
Gärna i hagar med träd och vilda hingskompisar. Eller nästan ännu värre, i platta rutor
med en shettis som inte ger nån stimulans. men de är varma och friska från skrubbsår iaf..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
945
Senast: Sonic76
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka