Täcke på engelska?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Jag är mycket nyfiken på vad folk generellt i Sverige använder för ord för täcke när de talar engelska!

Själv använder jag ordet doona. Vad använder du för ord?

Duvet eller bara covers, men covers är nog mest något som sitter i sen jag var barn och kan mycket väl vara något vi lite svengelskt sa.

Duvet. Hatar dock att uttala det, jag tycker det låter så jäkla löjligt och snobbigt på något vis :yuck:

Doona hade jag aldrig hört förut.
Ja, duvet låter supersnobbigt tycker jag! Dessutom, alltid när nån säger det tänker jag på citatet från Young Ones ("you know what they say - dirty duvet, dirty mind").

Doona är australiensiskt!
Quilt, säger maken. Och quilt covers är påslakan.
Quilt gillar jag!

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Håller på med en skrivuppgift och har fastnat lite. Skriver en analys av ett tal och behöver en korrekt översättning av "the self"...
Svar
10
· Visningar
577
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar