täcke på blöt häst?

G

gizzan

hej jag skriver för jag undrar lite det här ¨med täcke...idag regnar det ganska regält här...det jag undrar är om man kan ta på hästen fleece täcke o ett regntäcke över när hästen redan blivit blöt?? eller förvärrar det saken så jag stänger in fukten i stället?? hur gör ni??

hon är ioförsig bra pälsad, men 24 år gammal...hur gör ni sådana här dagar??

Sv: täcke på blöt häst?

Klart att hästen ska ha täcke om den är svettig och ska ut den här årstiden. Fleece funkar bra med regntäcke, men själv föredrar jag ulltäcken. För även om man stänger in fukten till en viss del så stänger du ju även in kroppsvärmen och den vill nog hästen känna av i stället för att kylas ned i regnet!

Kicki :)

hon är inte riden, så hon är inte svettig...

Nej, inte om hon inte har täcke på i vanliga fall.

Om man ska täcka en redan blöt häst, så skulle jag rekommendera ett regntäcke ryp HW, det måste ha rejäl "andasfunktion", aldrig två på en gång.

Jag brukar lägga en yllefilt mellan täcket och hästen om hästen är blöt. Det värmer även om de blir fuktigt, och naturligtvis ska regntäcket ha funktionen att det släpper ut fukt och ej är tätt.

Jag antar att hästen blivit blöt av regnet.....
Om hästen fryser, hade jag tagit in den i stallet och låtit den torka under svett/ylletäcke och sedan satt på regntäcke innan jag släppte ut den igen om det inte hunnit sluta regna först.

Ylletäcken är suveräna! Man kan riktigt se hur de drar fukten ur pälsen så att den lägger sig som små droppar utanpå täcket.
Eftersom ylle alltid värmer oavsett om det är torrt eller blött använder jag alltid ylletäcke i såna situationer som du beskriver. Och jag lägger inte på något täcke ovanpå om det inte är riktigt skitväder ute.

Att sätta på dubbla täcken på en häst är för mig en gåta, bättre då med ett tjockare täcke om hästen fryser.
Kan berätta vad som hände min häst förra vintern.
Medisen hade varit ute och ridit och det var runt -20 grader. Hästen blev rejält svettig då han inte var klippt och hade rejält med päls. De gånger han fick på sig ett täcke var efter ridpassen om det var jättekallt och han fortfarande svettig när man skulle släppa ut honom.
Medisen satte på honom ett fleecetäcke och ett regntäcke med fleecefoder i all välmening efter ridningen och släppte ut honom. Men saken var att jag hade sagt att inga dubbla täcken på honom då han hade tjockt med vinterpäls och gick utan täcke annars. Det räckte med regntäcket (andasfunktion och fleecefoder) och självklart så ska han då ha svettats av med svettäcken innan utsläpp. Tyvärr hade varken hon eller jag tiden att vänta in att han skulle torka helt, så lite svettig var han alltid när man släppte ut honom och sätta på ett regntäcke brukade fungera alldeles utmärkt. Han var alltid torr och fin och även täcket vart torrt vid insläpp. Denna gång, när hästarna skulle in för natten så hade både fleecetäcket och regntäcket frusit till is på honom! Kan bara föreställa mig hur det kan ha kännts att gå omkring i det i flera timmar.
Nu är det ju inga minusgrader men har hästen vinterpäls och har hö ute att äta, då räcker säkert ett regntäcke med fleecefoder. Känner du dig osäker och har tid, titta till honom efter tag för att se om han fryser :).

Är hästen inte klippt och inte svettig efter ridning, så varför sätta täcke på den? Hästens päls klarar att skydda hästen utmärkt, den är till för det.

I gamla tider innan alla dessa moderna täckesmaterial fanns, så rekommenderades att först torka en svettig häst så torr det går med halmviskor, sen att lägga på den ett täcke med halm emellan på ryggen. Halmen ger luftväxling samtidigt som den värmer och gör att hästen torkar fortare och fukten hålls inte kvar. Helt överlägset fleece och alla andra material.

Om någon av mina hästar blivit blöt och kall av regn/snö så händer det att dom får dubbla täcken på sig.
Är det inte längre någon nederbörd ute så blir det oftast bara ett ylletäcke som torkar upp och värmer hästen.
Om det fortfarande regnar/snöar så blir det ylle- eller fleecetäcke och ett ofodrat regntäcke utanpå för att hålla bort vätan, alternativt ett lite tjockare fodrat regntäcke med bra andasfunktion. Ingen av mina hästar har då hittills tragit skada av det eller verkat vara för varma när dom sedan kommit in i stallet på kvällen.

Jag brukar antingen ta in hästen, i en timme eller två med svettäcke, så när den torkat till kan man ju sätta på regntäcket igen. Men annars brukar jag också ha dubbeltäcke en stund. Svettäcke under och ett tunt regntäcke över. :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 254
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat