täcke för att minska vinterpälsen.....

lovehorses

Trådstartare
Jag sitter å funderar på hur jag ska göra i höst/vinter.:confused:

klippning eller täcke på hela tiden????
varmblods sto på tre år. vet inte hur hon fungerar på klippning. Eller hur tjock hennes päls blir.Första vintern för våran del. Hon hade väldigt bra päls när hon kom men då stod hon på lösdrift.

Klippa henne i vinter, en mindre klippning (vet ej namnen på alla klippningar). verkar smidigast med tanke på ifall jag inte rider henne såmycket som jag planerar.

det med täcke på hela tiden ver kar himla omständigt, komma ihåg att sätta täcke på hela tiden.

Jag vill ha era åsikter, hur tänker ni göra i vinter?
Vet att ni inte har samma hästar men kul att veta.

Lite flumtråd men man kanskeinspirerar och kan diskutera kring detta.

fram med allt bara!

Sv: täcke för att minska vinterpälsen.....

om du klipper henne bör du väl ändå ha på täcke när hon är ute ikyla?
:confused:

jo men kanske inte hela tiden, beroende på hurdan vinter det blir.
är det fina vinterdagar kanske hon klarar sig utan täcke då.Men jag vet ju inte hur lätt hon fryser.

Har jag att hon har tunnare päls så måste jag ha täcke hela tiden hurdant väder det än är....

Ska du verkligen klippa henne när hon fortfarande är så ung? Hon kan ju bli grumt känslig senare när hon blir äldre.. Varför inte låta henne ha kvar pälsen, du rider väl inte jättemycket nu ändå? Det är ju bara att ha på nåt täcke som andas de gånger du har ridit så hon torkar lite fortare. Eller om du absolut måste göra någonting så klipp bara lite fram på halsen, då behöver du inte ha täcke överhuvudtaget. De blir ju bara känsligare om de går med täcken hela tiden... tycker jag i alla fall. Vi började inte med täcke överhuvudtaget på våra unghästar förrän de blev runt 4 års ålder, men bara när de hade ridits riktigt svettiga så att de skulle torka o inte bli kalla.

//Barnardo

Om du klipper hästen måste du ju täcka den på vintern för att ersätta pälsen du tagit bort, den kan inte gå rakade på vintern utan täcke om den går med päls på sommaren, för klipper du den så kommer den ha minder päls än på sommaren o det är inte snällt mot pållen

Då är det väl bättre att du låter bli att klippa och sedan har ett vintertäcke på, och blir det några fina milda dagar så kanske hästen klarar sig utan täcke. men jag tycker inte att du ska klippa och sen gå utan täcke..

Man kan visst klippa utan att de behöver ha täcke. Kanske inte en helklippning, men någon spårklippning eller liknande går utmärkt. Har en kompis med travare som hon alltid klipper på vintrarna, och hon har aldrig täcke utom om det är riktigt kallt. Själv har jag heller inte täcke när jag klipper mina på vintern, men låter alltid pälsen va kvar över ryggen o korset plus under magen..

du får ändå räkna in den totala värmeförlusten..
:crazy:

klipper man så ska hästen ha täcke. ids man inte täcka så får man låta hästen behålla sin päls!!!

Håller faktiskt icke med... jag tror i alla fall inte att hästarna nödvändigtvis behöver frysa för att man klipper dem, men det beror ju också på hur sent man klipper och hur mkt. Det är ju just täcken hit och täcken dit som gör hästarna så himla känsliga

Jag anser att om man inte täckar en klippt häst på vintern så är det djurplågeri. Ids man inte täcka så ska hästen heller inte klippas, en häst ska inte gå med mindre päls vintertid än sommartid.

Jag anser att om man inte täckar en klippt häst på vintern så är det djurplågeri. Ids man inte täcka så ska hästen heller inte klippas, en häst ska inte gå med mindre päls vintertid än sommartid.

Fast jag har en häst som spårklipps (dvs max 10% av pälsen klipps bort), han verkar inte vara det minsta brydd ens när det är snorkallt ute, han har fri tillgång på grovfoder och fint hull och kondis. Har aldrig upplevt att han skulle frysa - däremot upplever jag att han INTE tycker om att gå täckad. Jag har inga problem med att leta vintertäcken i hagen dagligen för att hästen klätt av sig - men hästen verkar ha problem med att ha täcket på sig, dessutom visar han inga tecken på att frysa, ska jag jaga den stackars kraken med täcket som den så uppenbart inte vill ha på sig?

Kyla bekommer ju sällan en häst som har tillgång på foder. Det dom möjligen kan frysa av är blöta och blåst. Jag tycker du gör rätt.

Sara

Hur intensivt rids den, och hur svettbenägen är den?

låter överdrivet att klippa en hobby häst som är 3 år. s¨åvida den inte blir riktigt svettig vartenda pass.

en bra regel ö.h.t ang. klippning är att lära känna sin nya häst innan man klipper. dvs hur den fungerar under arbete och i kyla, täcknings behov osv.
är en så trend det här med klippning nuförtiden att folk står redo med klippmaskinen sekunden hästen sätter första hoven genom stalldörrn. för att "alla" klipper , eller för att man tycker det är "snyggt". Skulle själv aldrig komma på tanken att klippa en 3 åring då jag skulle förutsätta att den rids sparsamt.

tycker man har allt att tjäna på att först lära sig hur hästen är, då de reagerar mkt olika beroende på arbete, fysik och hull, till kyla och arbete. lägg till pälstypen till detta.

Kyla bekommer ju sällan en häst som har tillgång på foder. Det dom möjligen kan frysa av är blöta och blåst. Jag tycker du gör rätt.

Sara

Så upplever även jag det. Även några av de frusna hästar vi haft har man kunnat ta av ett "extratäcke" vid fri tillgång på grovfoder. Däremot skulle inte mitt samvete må bra av att en häst stod ute i nollgradigt skyfall med blåst.

Har upplevt att det är få hästar som är torra som fryser - oavsett hur kallt det är.

Mitt vbl-sto klipps inte, oavsett hur mkt hon rids. Om hon blir svettig torkar hon relativt fort och fryser dessutom redan med vinterpäls, så det skulle inte funka att klippa henne.

Djurpl¨geri var väl att ta i.. min valack kan lätt gå naken en kall men torr och fin vinterdag när han är helklippt. Gäller när solen är framme och ingen blåst eller nederbörd. Men minusgrader hindrar inte. Och han fryser INTE då.

Nu skrev jag iof att JAG anser att det är djurplågeri, sen är det upp till var o en o ha sin tolkning

Varför sätter en häst vinterpäls? Jo, därför att den "pälsar på" sig det skydd den behöver. Och nu ska du klippa och inte täcka? Håller med en tidigare talare om att ifall man inte ids täcka ska man inte klippa! Jag vet inte hur vissa tänker men klipper jag en häst är det för att den hästen jobbas svettig och ska torka fortare och slippa gammal svett som torkar fast. Varför överhuvudtaget klippa en 3-åring som du inte verkar ska jobba så hårt?:confused:

intressant diskution detta har blivit. det är ju bra att alla har olika åskiter...

Det med klippningen, det jag mena äratt jag kanske kan ha utan täcke vissa dagar men märker man att hon fryser måste jag ju sätta täcke det är klart. Fundera på en klippning som är halsen ochpå bogen och under magen.
Jag tänkte väl rida 4 dagar i veckan är min plan. NU vill jag inte höra att det är för mycket m.m. Ni vet inte hur jag rider så det kan ni hoppa över det.

Jag får se hur hur det blir inget är bestämt måste se hur det går med allt. kanske i slutändan blir det inget. det var en fundering bara.

Så länge hästen har tillgång till grovfoder brukar de inte frysa. Men det är väl olika från häst till häst? Dessutom fryser väl hästarna i regel mer om man klipper dem över ryggen och korset än om man klipper lite på halsen.. Som jag sagt tidigare, våra hästar brukar klippas fram på halsen o över bogen och de har aldrig frusit. Det var någon tidigare som skrev om att hennes häst inte ville ha täcke heller.. samma gäller min ena. Han säger verkligen till hur han vill ha det gällande täcken. De enda gånger han vill ha täcke är när det är riktigt riktigt kallt, neråt 20 minus, och då är han klippt. Men han bryr sig inget vad gäller blåst eller regn, men han har ju alltid något att pilla med och grovfoder att äta.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 971
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 302
Senast: Åsa A
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 545
Senast: Gimlan
·
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 359
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka