Klippt häst på lösdrift, täckad?

Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Mina har inte visat några tecken på att de fryser eller far illa. Så är ju fördelen med att dom går på lösdrift att dom har alltid tillgång till att gå under tak. Har täcken liggandes om de skulle frysa, men är det sämre väder så har jag 3 små ponnyer som glatt står inne i lösdriften och torkar sig för tillfället.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Tack för alla svar, intressant att läsa hur ni resonerar :)

Var till honom idag på kvällen och trodde att han skulle vara blöt efter dagens regnande, perfekt test om nya täcket funkar som det ska. Ponnyn var dock helt torr, även på utsidan av täcket :) Så insåg att han nog helt enkelt står i ligghallen vid dåligt väder och då åkte det av ;)

Känns skönt att läsa här och se att de flesta ändå anser att han kan gå otäckad. Kör på det tills vidare och skulle det smälla till och bli en massa minusgrader kanske jag lägger på ett täcke. Ska även vara uppmärksam på om han ser ut att frysa.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Svarar både dig och IronWill.

Jag helklipper flera av mina hästar och kan för mitt liv inte förstå hur man tänker om man har en helklippt häst ute utan täcke! :confused:
På lösdrift dessutom??! (inte IronWill's ponny)

Även om pälsen vuxit ut så har den ju absolut inte samma kvalitet som en oklippt päls, den släpper ut mkt mer värme och står inte emot väta på långa vägar på samma sätt som en oklippt.

Enda chansen att pälsen skulle bli normal igen är ju att ni klippt så tidigt att ni klippt sommarpälsen i höstas och att det nu vuxit ut helt ny vinterpäls.

Att som IronWill behöva klippa varannan vecka för att pälsen växer så kraftigt är ju verkligen inte normalt och jag kan knappt tro det. Om det var min ponny skulle jag kolla om hästen verkligen var frisk, cushings är en sjukdom som sätter fart på monsterpäls...

Jag har även ponnyer som är riktiga pälsmonster så det är inte bara halvblod och fullblod som jag har som referens för pälstillväxten, tycker att det låter helt osannolikt att behöva klippa varannan vecka.

Till TS får jag säga att den lilla klippningen klarar hästen utan täcke, kanske att den behöver hjälp om det blir riktigt kallt men inte vid normaltemperaturer.

Och vi hade under tiden jag jobbade med hästarna mer ett hbl, som klipptes varanna till var tredje vecka, och även klipptes sommartid för att dom la så pass mycket päls att dom inte fixade att jobba.
Så det är nog du som haft turen att slippa dom hästarna som man behöver hålla på och klippa så här pass ofta.

Till TS: En häst som är så pass lite klippt som din hade jag inte överhuvudtaget lagt täcke på, om jag inte ser klara tecken på att han skulle frysa tex att ha skulle stå och skaka.

/Camilla
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Sådär har jag haft min islänning klippt och på lösdrift, särskilt i Gävle lär det inte vara några problem, torrare och kallare vinter tänker jag på. (att det borde bli... :p)
Jag skulle inte täckat, kanske ett regntäcke om det är väldigt blött just när han är nyklippt. När du klipper nästa gång kan du låta gränsen över bogen gå liiite längre ner, då rinner regnvatten osv längs pälsen, och sedan droppar det bara av pälskanten, utan att hamna på det klippta. Väldigt fiffigt :idea:

Jag klippte också under magen samt lite i ljumsken, men så var han en jäkla svettgris, det kanske inte din pålle är.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Jag hade inte täckat den hästen. Den är inte klippt på delar som behöver vara varma för att den ska hålla/reglera sin kroppstemperatur. Jag spårklipper min som också går på lösdrift. Hon är utan täcke.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Pälsen växer ju så fort för att hästen behöver den. Om du klipper hästen mindre (lämnar mera päls kvar) så kommer det klippta inte att växa så fort. Hästen sätter den päls kroppen känner att den behöver.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Men det är ingen sjukdom att ha päls. Vad jag vet har ju din häst knappt varit igång ö.h.t genom åren pga skador, varför i hela friden ska man då helklippa? att den blir så varm att den står och flåsar låter helt absurt, har aldrig ngnsin varit med om det, de blir givetvis svettiga i lång vinterpäls om det är mycket varmt, men inte sjutton ska de stå och flåsa. Det folk glömmer är att päls faktiskt fungerar åt bägge håll, dvs det isolerar faktiskt även mot värme i viss mån, vid behov.

KL

ang. att helklippa för att sen ha hästen otäckad så tycker jag det är absurt. Man tar bort HELA hästens egna förmåga att själv kunna reglera sin kroppstemperatur när man klipper bort all päls. Eftersom man hugger av hårstråna när man klipper, så tar det tid innan pälsen växt ut så mycket igen att stråna kan lägga sig tätt och stänga ute väta och kyla. Eftersom de primära kroppsdelarna som reglerar värme och kyla är rygg, länd och kors på hästen, är det rent ut sagt vansinne att beröva hästen pälsen den satt där för vinterbruk och vinterväder och vindar, och inte erbjuda något som kompensation.

IronWill: om du vet att hästen biter och drar av sig täckena och därför inte kan ha täcke, så går man väl inte och helklipper? Du hade väl kunnat spara pälsen på ryggdelen iallafall - hon blir ju betydligt svalare bara av att vara klippt på övriga delar av kroppen.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Alltså.. En klippt häst som sätter päls så extremt fort fryser..den sätter ju pälsen för att den har behov av det!
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

*kl*
Jag hade inte lagt täcke på för den klippningen.
Jag har 2 halvblod (mor på 21 år och dotter på 5 år :D) som jag klipper hela halsen/bogen på för att de svettas inomhus annars. De går otäckade hela tiden oavsett väder och temperatur.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Mellan skadorna har vi tävlat upp till nationell nivå i dressyr och tränat hoppning en
gång i veckan i omgångar (alá 120-130 banor.) och då svettas hon som en gris.

Du får tro vad du vill! :)

För övrigt så biter hon i täcken och klär av sig - när hon är för varm.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

*kl*

Jag kan inte heller riktigt förstå er som är helt övertygade om att IronWill´s häst fryser. Hon har varit helklippt och pälsen har växt ut, och man märker väl på sin häst när den fryser?
Jag har en häst som varit helklippt två omgångar i år (en gång i maj och en gång i juli/augusti), sen dess är han även halvklippt två gånger och går nu otäckad. Det finns inte en människa som inte vet om det som kan se att han varit helklippt ö h t och han fryser då rakt inte - jag klipper ju för att han blir för varm och inte mår bra av värmen, slänger jag då på täcke så motverkar jag ju alltihop. Skulle jag helklippa idag - klart som tusan han skulle ha täcke på. Senast idag så kollade veterinären på honom (annan anledning) o han lider inte av att vara klippt.
Den andra som varit helklippt (augusti) har varit täckad, och även om han numera endast är halvklippt, och dessutom med utväxt, så har han fortfarande täcke på, för han sätter inte samma kopiösa mängder päls, och eftersom han tränas och blir svettig så känns det bättre att lägga täcke på fast att han torkat efter träning.
Jag klipper inte varannan vecka när hästen är i träning, men när jag klipper kanske en gång i månaden eller 5-6 veckor, så är det rätt stort behov, men som sagt, det är olika från häst till häst.

Jag kan inte förstå folk som helklipper hästar bara för att det är snyggast, när det inte behövs. Jag kan inte förstå människor som inte kan anpassa sig efter olika individer, man klipper när det behövs, så mycket som det behövs, och man täckar därefter, det som behövs. Jag kan heller inte förstå människor som låter sina hästar stå med två och tredubbla täcken en dag när det är tio plusgrader, men jag skulle inte döma en enskild individ, människa eller häst, efter något som jag läser på ett forum. Det tycker jag är absurt. Alla hästar är inte stöpta i samma form.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Pälsen växer ju så fort för att hästen behöver den. Om du klipper hästen mindre (lämnar mera päls kvar) så kommer det klippta inte att växa så fort. Hästen sätter den päls kroppen känner att den behöver.

Jag kan lova att han inte behöver pälsen.. han får värmeutslag om han får ha full vinterpäls. Har täcke på ute (ofodrat regntäcke vid plusgrader och 100g fodrat vid minusgrader...)
Och är väldigt varm och seg med all päls.. dvs han mår inte bra med den pälsen.
OM han hade bott på lösdrift eller i kallstall, osv DÅ hade det varit bra att han sätter massa päls.. men inte som det är nu.

Alltså.. En klippt häst som sätter päls så extremt fort fryser..den sätter ju pälsen för att den har behov av det!

På vilket vis fryser min häst då som sätter megapäls? han har täcke på (se ovan) och står i varmstall större delen av dygnet (går i hage mellan 7.30-15)
Han är varm att ta i och visar inga tecken på att frysa
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Mellan skadorna har vi tävlat upp till nationell nivå i dressyr och tränat hoppning en
gång i veckan i omgångar (alá 120-130 banor.) och då svettas hon som en gris.

Du får tro vad du vill! :)

För övrigt så biter hon i täcken och klär av sig - när hon är för varm.
Det var väl ändå en hel del år sen. LA:1 P:rofl:

Du verkar ta i med allt.:rofl:

En dressyrponny som man hoppar svår hoppning med fast den aldrig tidgare har hoppat är väl ett solklart fall för att bli skadebenägen.:confused:
Tror nu inte alls på den höjden- snarare 80-100- det du visat.

Du ska väl inte rida henne så nu under dräktigheten:confused: det var väl mer westernlunk

Om man är superpedantisk med att hästen ska vara snygg o är van vid tävling så kan en utväxt vinterpäls te sig rent äcklig
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Nu är ju inte Iron Will den enda i tråden som har helklippt häst utan täcke, vilket jag addresserat genom ett hederligt knapplån, det finns fler i tråden som rapporterat och visat bilder på helklippta ( i annan tråd förvisso), som då rakt inte har någon utväxt päls,med argumentet att det finns skydd som de kan gå under. Faktum kvarstår att man tar bort hela hästens egen förmåga att reglera sin värme när man klipper bort pälsen på primär områdena rygg länd och kors. Varför ska man göra det, om hästen går ute långa dagar? Vi pratar ju inte om några sport hästar/sportponnyer som utför ngt arbete i verklig mening ö.h.t.

om argumentet är att hästen i vila, med päls kvar på halva kroppen, står och flämtar och flåsar när det är plusgrader ute, ja då skulle jag råda denne att seriöst låta en veterinär utreda hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Jag har tävlat FEI ett par gånger på Stella samt hoppat 120-130 banor på henne för B-tränare som
tyckte att hon skulle tävla fälttävlan. Jag visst inte att jag behöver lägga ut telefonnummer till tränare
för din skull? Tydligen.

Enligt förra ägarna så hoppade hon LB när jag köpte henne. Jag tycker inte det är orimligt
att träna upp en häst från 100 cm till 120-130 på ett par år. På slutet red jag bara LA:P1 på henne.

BTW Axel så hoppades hon mest på ridskolan, för det var det som hon tyckte var roligt. Jag har
nämligen fått tag på en tjej som var en av dom som red henne mest.


Hennes skador har hon fått i hagen/en vid en olycka och en annan vid felskoning. Men dessa är säkert
på grund av att hon hoppade. Självklart.

Varför ska jag inte rida henne under dräktigheten?

Hon har både 5 cm långt hovskägg, lång man och har lång päls och är lite småtjock och får gå och rulla
sig i leran dagligen. Javisst axel, jag är så pedantisk med hur hon ser ut. Jag älskar vinterpäls på hästar! Det är hur
bekvämt och mysigt som helst!
 
Senast ändrad:
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Kan du tänka dig att jag faktiskt rådgjorde med hästens veterinär innan hästen klipptes? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 507
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 858
Senast: Seabaz
·
Utrustning Vi har blivit med en liten Welsh Mountain ponny, som nu bor i en lösdrift. Vi har ingen tidigare erfarenhet av detta och undrar hur 17...
2
Svar
26
· Visningar
5 156
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 117
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp