Täcke eller inte täcke? Det är frågan...

Sv: Täcke eller inte täcke? Det är frågan...

Jag har ett varmblod som går på lösdrift. Hon har rejäl vinterpäls. Men jag tar på henne regntäcke om det är minusgrader. Är det över nollan märker jag att hon inte vill ha täcket för då rullar hon sig ideligen..

Det man måste komma i håg är att pälsens förmåga att värma påverkas av t ex svett och täckning. Svettet och saltet tar ju bort det fetare lagret i hästens päls, just det som gör att pälsen skyddar bättre mot fukt och vind. Detta brukar synas väldigt väl när hästen blir blöt, och du har ett "avtryck" av sadeln som är blötare.

Att täcka hästen, gör att pälsens förmåga att resa sig försämras. Pälsens hår reser ju på sig för att ge mera värme, men denna muskelfunktion försämras om den inte används.

Det finns alltså många faktorer att ta hänsyn till när det gäller att täcka eller inte. Att leva naturligt gör ingen häst, för vi som människor har ju effektivt begränsat deras möjligheter i och med att vi domesticerat dem.

Det har du alldelens rätt i att hästarna inte kan leva naturligt, men jag vill iaf kunna ge dom det näst bästa. Vill även säga att min häst går på fri tillgång, vilket inte heller är naturligt. Inte står vilda hästar och käkar hö ur en foderhäck flera timmar om dygnet, men det är, tycker jag, bättre än att portionera ut maten... Men hästar i fångenskap kan aldrig få det "naturligt"

Det beror väl på vad du menar om de mår dåligt av att svettas, att ha lång päls och ridas en timme så svettas de ganska ordentligt, att efter ridtur bli utsläppt eller uppställd i ett kallstall då är nog inte så behagligt utan väldigt kallt.
Risken att må dåligt av att bli kall på det sättet kan hända.

Sen så för mig är det en "bekvämlighetsfråga" också, en regning och lergiv vinter som vi haft fram till idag så för att kunna rida mina hästar har jag tre alternativ:

1, låta hästarna gå ut utan täcke vid 8, ta in den så den senast 13 så hinner torka ordentligt tills jag kommer och ska rida, så det är möjligt att få den ren från lera mm.

2, låta hästarna gå ut utan täcke, ta in den klockan 17 och vänta på att den ska torka så kanske jag kan rida framåt 21 tiden när det är dags för kvällsfodret, och om jag har tur så kanske jag då är hemma strax efter 24.

3, släppa ut hästarna med täcken, hästen får vara ut till 17 och jag kan rida med en gång så jag komme hem i någorlunde vettig tid själv också.

Jag vägrar nämligen lägga sadel på en blörta/skitiga hästar.

Men dina problem med tider behöver väl inte gå ut över hästen? Sen tror jag inte hästen dör av att ha en sadel på om den är blöt om ryggen....:angel:

Jag har kallblodshästar, och jag använder så tunna täcken som möjligt, och hela hösten och vintern fram till nu har mina två "hemmahästar" gått med ofodrade regntäcken. Vi byter alltid täcke till natten, de har ofta tunna fleecetäcken på sig på nätterna.
Idag har det varit omkring 5 minusgrader och det har snöat kraftigt, och de fick fleeceklädda regntäcken på sig i morse. När de kom in i kväll hängde det istappar i nederkanten av täckena som var stela som lutfisk.
Just nu är det 8 minusgrader, och hästarna som bor i uteboxar har fleecetäcken + ofodrade regntäcken på sig eftersom det snöat in en del i boxarna under dagen.
Jag var nyss ute och gav natthö och hästarna hade fortfarande istappar i manarna.

Vår unghäst, som bor hos en granne i byn, är fyra år och hon har aldrig haft täcke. När vi tog in henne ikväll var hon täckt av en snö- och isskorpa på ryggen, men jag stack in ett finger under skorpan och kände att hon var riktigt varm och go. Så det dröjer innan jag lägger täcke på henne.

Jag tror liksom du att många lägger täcken på sina hästar efter almanackan: är det december så skall vintertäcket på, om det så är tio plusgrader ute.

I det sista inackorderingsstallet mitt sto stod var det flera som började med tjocka vintertäcken med hals redan i oktober när det var mellan tio och femton plusgrader!
En av hästarna fick svamp på sidorna, en annan tappade all manen under halstäcket, och en tredje tappade i kondition eftersom han stod och svettades i sitt halstäcke på nätterna i stallet.

Immer

Sen tror jag inte hästen dör av att ha en sadel på om den är blöt om ryggen....:angel:

Nej, den dör inte av det. Men det är lätt att det blir "brännskador" genom den friktion som uppstår.
Jag skulle heller aldrig lägga sadel på en blöt häst.

Immer

Nej, den dör inte av det. Men det är lätt att det blir "brännskador" genom den friktion som uppstår.
Jag skulle heller aldrig lägga sadel på en blöt häst.

Immer

Oj, det va nåt nytt för mig iaf.. de jag har märkt om jag ridit en blöt häst är att den torkar snabbt under sadeln när den börjar röra på sej... Men har dom kort päls så kanske det lättare blir "brännskador". Har ridit mycke islänningar,och ingen av dessa har visat nån form av irritation när dom blivit ridna med blöta ryggar.

visst är det varmare inne i ett kallstall än ute, då hästarna hjälper till att höja tempen lite och får lä från blåsten, men å andra sidan är hästarna begränsade i sina möjligheter att hålla värmen uppe genom rörelse ståendes inne.
(det är de iofs också ståendes i minimala rasthagar) :o

Ja - här kommer jag då - anti täcke personen. Om man rider länge i ett ridhus och hästen klipps för att torka fortare då har ju hästen förlorat sin päls på ett onaturligt sätt på grund av att vi människor arbetat den. Så då är det vårat ansvar att ersätta hästens päls med något annat - ett täcke.

Men jag själv skulle hellre låta hästarna ha viloperiod under de kallaste månaderna, bara jobba ute lite grann utan att bli svettiga. Hellre det än att bråka med täcken. MEN folk som tävlar och måste hålla igång/klippa hästen förstår jag såklart.

Alla gnäller på att min fölis inte har täcke men han har fått den varmaste och goaste pälsen av dom alla :D + jättebra hull, så det går nog ingen nöd på honom.
Samma med min welsh mountain tös (hon kommer frys ihjäl om du inte har täcke på henne!) som fortfarande är vid liv och frisk hälsa och jag har aldrig haft täcke på henne.
De flesta hästägare vill ju såklart bara sin hästs bästa, men VISSA glömmer ibland bort att det är en häst som borde få vara häst. När jag ser alla hundtäcken som kommit så drar jag bara en djup suck... Varför ska vi förmänskliga djuren? Vilken rätt har vi att ändra på deras liv. Dom var här först.

MEN som jag sa innan, om hästen på grund av människans vilja att arbeta den måste klippa den på grund av svett osv (och om man har en häst som älskar att hoppa/tävla) så är det ju klart att man måste ersätta pälsen med något annat.

Sen får man ju anpassa sig efter vädret, först nu har vi fått riktig kyla. Innan dess har det vart flera plusgrader och då finns väl ingen anledning att ha täcke - trots att det är januari månad.

Senast ändrad av en moderator:

Det har du alldelens rätt i att hästarna inte kan leva naturligt, men jag vill iaf kunna ge dom det näst bästa. Vill även säga att min häst går på fri tillgång, vilket inte heller är naturligt. Inte står vilda hästar och käkar hö ur en foderhäck flera timmar om dygnet, men det är, tycker jag, bättre än att portionera ut maten... Men hästar i fångenskap kan aldrig få det "naturligt"

Vill bara förtydliga att jag bara önskar att vi skall vara medvetna om att vi faktiskt gör ingrepp i hästens livsstil - vilket du är.
Att kalla saker för "naturligt" blir lite vridet, det är ju mera vår önskedröm om att göra det bästa för hästen.

Å andra sidan är jag övertygad om att vissa saker vi gör för hästar i fångenskap är väldigt uppskattade hos hästen. Trots allt så är naturen inte bara paradiset, det är också en HÅRD verklighet där flera individer som inte klarar villkoren dör.

Så länge vi vet vad vi gör, och varför, och fortsätter fundera och ifrågasätta så har nog de flesta hästarna det bra ;)

Hur skulle du lösa det om du var jag?

Häst är ett fullblod, sätter nada vinterpäls. Oavsett om jag täckar eller ej.

Äta mer kan hon inte, hon får redan mer än hon orkar äta.

Hon fryser direkt om hon blir kall, musklerna blir stenhårda och hon har ont i hela kroppen.

Berätta om en alternativ lösning mot täcke, det vore himla skönt att slippa släpa på tunga täcken som är snordyra i inköp.

Det är nog något som ingen kan lösa ... Och jag är absolut INTE motståndare till täcken, snarare tvärt om. Vi har islandshästar, som täckas vid behov. Och din häst har ju verkligen ett behov?!

Om jag trasslat till mina förklaringar ovan, så menar jag att vi måste vara medvetna om de begränsningar vi gör med våra hästar på stall och därmed också ta konsekvenserna. "Naturligt" är det inte mycket som är, men naturligt är inte heller alltid det allra bästa för alla individer.

Ponteveccio

I ditt fall skulle jag helt klart lagt ett täcke på hästen. Visst att man vill göra det så naturligt som möjligt för hästen men inte till vilket pris som helst. Fast man kanske kan fråga sig varför hon inte sätter någon vinterpäls? får hon rätt foder? Såna saker går ju att finurla över, oftast är det väl inte mängden som spelar roll utan proteinet, eller kvaliten på det man köper? Mina hästar lever typ på hö, förutom det digivande stoet, och de hästarna som lever på hö här hemma har massvis av hull men det digivande stoet har jag fortfarande lite problem med, vi skall kalla ut en veterinär och kolla över allt foder hon får. Hon verkar dock inte frysa men hon har väldigt lite vinterpäls. Allt hull hänger som en ölmage och lägger sig inte över ryggen/övre delen av revbenen. Skall ju vänja av fölungen nu snart men vill ha ut en veterinär innan så man vet exakt hur man ska göra så inte fölungen tappar allt hull.

vi har både ET kiropraktor o massör till hästen.
Kiropraktorn kommer två gånger om året o knäcker till honom, det är även han som rekomenderar att jag ska ha täcke på honom för att skydda ryggen.

Har stenkoll exakt på vad hon äter, allt är tiptop kvalité.
Hon har aldrig satt vinterpäls vilket inte är helt ovanligt på fullblod.

Det är alltid några grader varmare inne i ett kallt stall dessutom varken blåser regnar det eller snöar det sammantaget innebär detta att det är bra att byta till ett tunnare luftigare täcke inne, (om nu hästen verkligen behöver täcke där). Sen får ju ett täcke aldrig chansen att torka upp om det sitter på dygnet runt. Sover du i samma kläder du har på dig på dan?
PL

:bow: bra skrivet :bow:

Själv har jag mina ute dygnet runt i pricip så dom e lurviga o goa och dom har fri tillgång på grovfoder så det går ingen större nöd på dem... Täckar bara vid nederbörd (regn eller vintertäcke beroende på typ av nederbörd o temp), när det blåser riktigt ordentligt (har inget fullgott vindskydd i hagen så) och som nu när det är KALLT, inatt var det -20 grader hurr. E vädret allt för pissigt (blåsigt o/eller nederbörd) får dom gå in några timmar ev natten.

Sen tycker jag som många andra att klipper man hästen e det självklart med täcke, har haft hästen klippt tidigare, men man kanske inte ska täcka hur mycket som helst.. Förstår inte dom som lägger på hästen vintertäcke med halstäcke när det är plusgrader ute :eek: även om hästen är klippt anser jag att det är att ta i lite väl mycket... eller..

Har stenkoll exakt på vad hon äter, allt är tiptop kvalité.
Hon har aldrig satt vinterpäls vilket inte är helt ovanligt på fullblod.

mmm, det är ju sant, ja men dåså, då har du ju koll å då är väl din häst en av de som har behov av att ha täcken, som sagt, man ser ju om hästen behöver.

Men det har jag alltid funderat över, varför sätter inte araber och fullblod så mycket vinterpäls? har träffat EN arab som har anpassat sej och hon går på lösdrift men annars är det sällan man ser en riktigt lurvig arab. Men araberna är väl egentligen skapta till att vara i öknen...men fullbloden då?

de är ju avlade på snabbhet, hovar och päls är ingen prio.
snarare är det bättre med korthåriga hästar man inte behöver klippa.

jag har sett flertalet långhåriga araber och fullblod.
dock är många fullblod tillräckligt svårfödda utan att behöva kompensera för kylan.

visst är det varmare inne i ett kallstall än ute, då hästarna hjälper till att höja tempen lite och får lä från blåsten, men å andra sidan är hästarna begränsade i sina möjligheter att hålla värmen uppe genom rörelse ståendes inne.
(det är de iofs också ståendes i minimala rasthagar) :o

:) Det var min vet som sa till mig att dörrarna skulle stå öppna i stallet för att få så bra stallmiljö som möjligt + att jag skulle ta bort ena fönstret längs in i stallets sista box....jätte bra luft och hästarna må bra, men som du säger att man måste täcka dem när de står still eftersom de inte kan röra sig varma och likaså i små rasthagar annars går det åt för mkt energi och hästarna bli magra och ömma/sjuka så vida de inte ha fri tillgång till mat och kan hålla värmen på det viset:bow: ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Utrustning Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :) Har en ganska rund häst som vissa...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 132

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka