Täcke eller inte täcke? Det är frågan...

black_darling

Trådstartare
Jag skulle vilja höra lite åsikter om hurvida vi ska täcka på våra hästar. Jag har själv min häst på lösdrift = vinterpäls, så för hennes del tror jag hon tycker det är skönt att vara utan.

Dom hästar som står på box på nätterna i vårat stall har vintertäcket på sig även inne på natten. Tror att det är en bekvämlighetsfråga för den som har utsläpp, men vet inte säkert.
Kan inte dessa hästar som står med täcke dygnet runt få hudproblem i form av svamp mm? Eller är jag helt ute å cyklar?

Jag kan absolut förstå dom som vill undvika vinterpäls på tex tävlingshästar (pga svetten) men våra "fritidshästar" som kanske rids 1 timme 6 dagar i veckan, mår dom dåligt om dom svettas? Är det inte bättre att dom får lägga sin vinterpäls (som många gånger fungerar bättre än alla täcken på marknaden) och försöka leva så naturligt som möjligt?

Kan det bero på att vi människor tycker att det är kallt och för vårat sammvetes skull lägger på hästarna täcke?

Lite funderationer från min sida... :) Vad tycker ni?

Sv: Täcke eller inte täcke? Det är frågan...

min häst har väldigt tunn vinter päls samt en jkänslig rygg där för får han ha täcke.
Men jag har haft hästar som gått oklippta o det har fungerat jättebra, såläng man inte tränat hårt i ridhus.
Svettas gör de ju även utan vinterpäls bara det att de torkar så himla mkt snabbare.

Har din häst ryggproblem eller bara lite kännslig? Jag skulle nog hellre kolla upp ryggen i stället för att lägga på ett täcke, men det har du kanske redan gjort :)

Jag tror att många förmänskligar sina hästar. Jag tycker det är lite hemskt att se några mil därifrån jag bor går en fjording och en shettis täckade, båda är oklippta, det måste vara väldigt varmt. har endast mitt hbl täckad pga av skada. har även vart en bekvämlig person och haft mina andra täckade med tunna täcken, så dom skulle vara torra och rena, skäms för det.

Det jag tycker är lite jobbigt är att vintertäckerna åkt på bara för att det är vintermånader, sen vilken temperatur det är verkar spela mindre roll. Vi har haft plusgrader fram till för 2 dagar sen!

Mina går ute på lösfrift och har bara täcke när det är blöt snö el regn vid låga temperaturer. Det är bara då de fryser. Valacken vill vi helst inte lägga täcke på alls då han är en väldigt känslig själ. Han har lätt för att trycka ihop/låsa bogen när han har täcke...:(

Går hästarna bara i hagen och inte jobbas (ex unghästar) så har de inte täcke. Möjligtvis om det är riktigt pisseväder. Mitt halvblod har jag täckad eftersom hon, precis som Bisons häst har jättekänslig rygg och behöver hållas varm. Och ja, hon ÄR kollad:smirk: Vår andra häst som inte rids går med ett tunnt regntäcke när det regnhar. Annars inget. Så jag tror det är väldigt olika från häst till häst. Man får se till individen helt enkelt

Mina hästar går på lösdrift, två shettisar & en New Forest. Shettisarna har aldrig täcke på sig, jag har vid ett par tillfällen täckat dom när det varit extremt dåligt väder. Detta har enbart resulterat i TRASIGA täcken, då dessa pojkar inte alls kan förstå vitsen med detta... Jättekul att rulla sig och försöka slita av varandra dessa:rofl:
Min NF är en dam på 19år, hon har regntäcke vid nederbörd, samt vintertäcke under de kallaste dagarna.
Jag tror absolut att hon skulle klara sig utan täcke, jag måste erkänna att täckena nog mest är för min egen skull:angel:

Jobbas hästarna så lite som du skriver, och har päls, samt är fina i hullet och verkar må bra: kör utan täcke. Jag har haft hästar på lösdrift i sex år (ridhästar, vbl travare) och de hade också på sig täcken väldigt lite. Där jag står nu går hästarna otäckade på lösdrift med fri tillgång på käk, funkar superbra.

Jag tycker absolut du har rätt i att vi förmänskligar våra hästar. I stallet jag jobbar ibland är det thermotäcken, halstäcken, nattlampa tänd.... nu går de flesta iofs ensamma i rasthagarna men de kan knappt röra sig naturligt i alla sina täcken :(

Min häst har gått täckad större delen av den s k "vintern". Vi har ju haft plussgrader grader i stort sett hela tiden här nere i Skåne så man kan ju tycka att man inte skulle behöva täcke då. :smirk:

Men vädret har samtidigt varit rent ut sagt vidrigt med hällregn dag efter dag efter dag.........:( Och det är rena "döden" för min pålle! Tro mig, det går inte. Han fryser så han skakar, man kan se det på långt håll och han blir alldeles stel och muskelöm i ryggen och hela bakpartiet och kan knappt röra sig.

Så han har gått med ett regntäcke (i princip utan foder) större delen av tiden. När det någon enstaka gång varit helt riskfritt från regn så har han gått utan men de dagarna är lätträknade. Eftersom jag har hästen inackorderad och eftersom man är tvungen att arbeta för sin brödföda så har jag heller ingen möjlighet att sticka iväg till stallet så fort det slutar regna för att ta av täcket och tvärtom när det börjar regna igen. Så täcke har han - dock inte något varmt.

Vill också i samband med detta påpeka att han har fri tillgång på stråfoder i hagen och har ett skjul att gå in i. Skjulet använder han dock bara på sommaren för att gömma sig för bromsarna.

Dom hästar som står på box på nätterna i vårat stall har vintertäcket på sig även inne på natten. Tror att det är en bekvämlighetsfråga för den som har utsläpp, men vet inte säkert.
Har man ett bra täcke som andas och ett kallt stall så ser jag egentligen inte varför man ska hålla på och byta täcken. Behövs ju i princip lika tjockt täcke när de går ute och rör på sig, som när de står inne i box och inte kan röra på sig, för att hålla värmen uppe.

Har min häst på lösdrift, och hon har täcke på sig permanent.
Har provat att ha henne ute utan täcke, men hon fryser, och å andra sidan trivs hon inte på box, så att ha täcke på är en kompromiss som funkat prima. Vi har fortfarande ett tunt täcke (100g) vilket räcker gott och väl i rådande väderlag (snö, strax under nollstrecket). Sparar det tjockare täcket till riktigt stränga vinterdagar (har räckt med ett 250g även i -15-20 grader tidigare år).

Jag vet inte jag,i vårt stall går de flesta hästar med samma täcke både ute och inne.Ett tjockt, fodrat,regntätt vintertäcke,ev med ett litet fleecetäcke inunder.Det är inte ens minusgrader ute!

Våra hästar är de enda som får av sej täckena när de tas in.Det tycker folk är jättejobbigt,men jag vill inte att de ska gå med täcke på sej dygnet runt.Pälsen trycks ner och förlorar sin värmeisolerande förmåga och i stallet varken blåser det eller snöar eller regnar vad jag har sett.....

Alla gör på olika vis verkar det som, oftast med en gemensam nämnare= man vill sin hästs bästa! Jag har samma täcke inne och ute för jag anser att i ett kallstall där hästen står stilla hela natten behöver hästen täcke minst lika mycket som när den är ute och rör på sig. Skulle täcket bli vått så byter jag inför natten men det inträffar sällan. Och så har jag gjort i många år, folk brukar fråga mig om mina hästar är klippta men det är de inte, de får bara sån kort jättefin päls av att ha täcke dygnet runt...

Jag tror oxå att många förmänskligar hästar. Min mamma tycker tex att jag ska ta in hästarna så fort det regnar eller blåser lite ute. Hon tycker "synd" om dem...

Annars har jag 2 st som är helrakade och går med täcke dygnet om. De är rakade för att jag tränar och tävlar dem. För övrigt har jag et föl som går med sin vinterpäls och en liten hingst. Han fick jag dock raka på halsen och under magen för att han svettades inne i stallet=/. Han har numera bara täcke vid blött väder. Då han står och skakar när vi tar in honom annars=(.

vårat varmblod har jättetunn vinterpäls & lite problem med luftvägarna, får en hemsk hosta om hon blir kall/blöt. hon har täcke dygnet runt, Det funkar jättebra!

Iofs har vi -16 ute ;)

men våra "fritidshästar" som kanske rids 1 timme 6 dagar i veckan, mår dom dåligt om dom svettas? Är det inte bättre att dom får lägga sin vinterpäls (som många gånger fungerar bättre än alla täcken på marknaden) och försöka leva så naturligt som möjligt?

Det man måste komma i håg är att pälsens förmåga att värma påverkas av t ex svett och täckning. Svettet och saltet tar ju bort det fetare lagret i hästens päls, just det som gör att pälsen skyddar bättre mot fukt och vind. Detta brukar synas väldigt väl när hästen blir blöt, och du har ett "avtryck" av sadeln som är blötare.

Att täcka hästen, gör att pälsens förmåga att resa sig försämras. Pälsens hår reser ju på sig för att ge mera värme, men denna muskelfunktion försämras om den inte används.

Det finns alltså många faktorer att ta hänsyn till när det gäller att täcka eller inte. Att leva naturligt gör ingen häst, för vi som människor har ju effektivt begränsat deras möjligheter i och med att vi domesticerat dem.

han är kollad, han får lätt låsningar i ländryggen på högersida o det är viktigt att han inte blir kall.

Det beror väl på vad du menar om de mår dåligt av att svettas, att ha lång päls och ridas en timme så svettas de ganska ordentligt, att efter ridtur bli utsläppt eller uppställd i ett kallstall då är nog inte så behagligt utan väldigt kallt.
Risken att må dåligt av att bli kall på det sättet kan hända.

Sen så för mig är det en "bekvämlighetsfråga" också, en regning och lergiv vinter som vi haft fram till idag så för att kunna rida mina hästar har jag tre alternativ:

1, låta hästarna gå ut utan täcke vid 8, ta in den så den senast 13 så hinner torka ordentligt tills jag kommer och ska rida, så det är möjligt att få den ren från lera mm.

2, låta hästarna gå ut utan täcke, ta in den klockan 17 och vänta på att den ska torka så kanske jag kan rida framåt 21 tiden när det är dags för kvällsfodret, och om jag har tur så kanske jag då är hemma strax efter 24.

3, släppa ut hästarna med täcken, hästen får vara ut till 17 och jag kan rida med en gång så jag komme hem i någorlunde vettig tid själv också.

Jag vägrar nämligen lägga sadel på en blörta/skitiga hästar.

men våra "fritidshästar" som kanske rids 1 timme 6 dagar i veckan,

:o så mkt rids inte äns mina tävlingshästar:( ;) nu till din fråga:D

Dem hästar/ponnyn som är under träning kan jag förstå att man täcker när de klipps osv....Själv är jag ganska anti mot täcken, men tyvärr har det varit så lerigt ute i hagarna i vinter så jag har varit tvungen, :eek: annars hade jag fått sadla och träna leriga små troll och det är inte så roligt, så jaaa.....:crazy: där har jag tänkt mer på mig själv antar jag...usch fy på mig:D Annars är det bara ett sto här som gått med vintertäcke på sig som annars blir väldigt öm i ryggen....

Att täcka inne i stall: Det gör jag på nätterna på vintern för att det är lika kallt inne som ute,dörren är alltid öppen...annars går det bara åt en massa onödigt med energi, viktigt med så bra luft och stallmiljö som möjligt....;)

Det är alltid några grader varmare inne i ett kallt stall dessutom varken blåser regnar det eller snöar det sammantaget innebär detta att det är bra att byta till ett tunnare luftigare täcke inne, (om nu hästen verkligen behöver täcke där). Sen får ju ett täcke aldrig chansen att torka upp om det sitter på dygnet runt. Sover du i samma kläder du har på dig på dan?
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Utrustning Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :) Har en ganska rund häst som vissa...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 132

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka