Täcke bara för att slippa borsta?

M

Martenix

Ja, till rubrikens fråga, Hur många av er lägger på ett täcke på hästen bara för att slippa rykta leriga/ allmänt "smutsiga" hästar?
Själv går mina hästar i princip alltid utan täcke, tror jag använt täcke på den ena max 10 ggr om ens det sedan jag köpte henne för 8 mån. Och då är det endast p.g.a att jag ska rida t.ex. lektion senare och vill ha en torr häst ifall det regnar när jag släppte ut henne. I mitt tycke ska hästarna få vara hästar så långt som möjligt.. Detta innebär inte att jag har något emot att andra har täcken!

Så nu vill jag höra hur ni resonerar kring detta! :bump:

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

jag håller med.

lite lathet att inte orka borsta!

fast sen tycker jag ändå det är skillnad om man har en skimmel och ska på tävling/utställning, då är det ok!

nej dom har täcke för att inte bli våta och kalla!

borstar gör jag ändå.

Nej min häst har täcke för att jag inte vill att han ska bli kall.
Men om man ändå har täcke så skadar det inte att ha ett med hals för det är faktiskt skönt när hästen inte blir så smutsig :p

täckar aldrig mina hästar... men med tanke på nallepälsen de får och att den ena ääääälskar att rulla sig (plus att hagen är rätt lerig) hade det nog varit nått som vissa andra hade gjort :angel: hon är mörkbrun egetligen, men oftast öär hon helt grå när hon kommer in :d på allvar!

I hästäganden ingår att borsta, vill man inte göra det så skaffar man en icke-levande varelse. I vissa fall är det ju ok, ifall man ska tävla dagen efter och därför vill ha en ren häst, t.ex., men det är ju en annan sak.

Jag har täcke för att hästen inte ska bli kall och blöt + att undvika alltför mycket smuts där utrustningen ska vara. Går inte att få bort leran tillräckligt bra i mitt tycke, så jag vill lägga på en sadel ovanpå. Då måste hästen badas och det vill jag inte behöva göra varje dag. Så det blir täcke på.

lite lathet att inte orka borsta!
Hm, lathet...

Har du provat att borsta en häst på 173 cm som älskar att leka mullvad i leran? Glöm det där att rida, du får ägna tre timmar åt att få bort tillräckligt av eländet för att ens kunna sadla.

Till TS

Ja, jag använder tunnt täcke för att slippa borsta en lerig häst. Mina hästar har alltid fått lov att vara hästar. Mycket hagvistelse med kompisar och mycket grovfoder. Välskött i alla avseenden. Om jag då lägger på ett täcke, som hästen inte har ont av, för att bespara mig många timmars slit, så tycker jag det är ok.

Utan täcke hade min förra häst bara blivit riden två dgr i veckan. Eftersom jag jobbar så har jag bara några timmar på kvällen på mig på vardagar.

I första hand har jag täcke på för att hästen inte ska bli blöt och kall sen att hästen är relativt ren när man ska rida ser jag inte som någon nackdel;).

I hästäganden ingår att borsta, vill man inte göra det så skaffar man en icke-levande varelse. I vissa fall är det ju ok, ifall man ska tävla dagen efter och därför vill ha en ren häst, t.ex., men det är ju en annan sak.

tror du på allvar att folk som täcker sina hästar inte borstar???:crazy:

mina hästar blir mer borstade än samtliga otäckade hästar jag känner till... där tar dom bara bort värsta leran under sadeln och skiter i resten typ. vem var det som var lat sa du??:crazy:

Täckar som många övriga pga regn o rusk..
I höst och vinter hände det att jag täckade om jag visste att det skulle vara knappt med tid nästa em. (Pga tex mörker eller lektion)
Nu när det är så varmt skulle jag inte göra det.
Det hör till saken att rykten betyder mer än att bara få hästen ren, enligt mig.
Jag ryktar min häst även om han är "ren".

Det är nog ganska vanligt faktiskt...
Många som inte förstår hur viktig rykten är.

Mina går utan täcke när vädret tillåter och när vi ska på tävling eller träning har dom täcke för att hålla sig rena och torra

mina hästar blir mer borstade än samtliga otäckade hästar jag känner till... där tar dom bara bort värsta leran under sadeln och skiter i resten typ. vem var det som var lat sa du??:crazy:

Vart skrev jag det? Rubriken var följande: "Täcke bara för att slippa borsta". Slippa borsta = inte borsta.

Jag nämnde inte ens någonting om att folk som täckar sina hästar inte borstar. Varför ska du alltid överdriva? Jag pratade om folk hade täcken för att inte behöva borsta. Det finns garanterat sådana. Jag sa heller ingenting om att någon var lat.. Du har nog svarat på fel inlägg, Centaur.

Om man nu måste dela upp hästmänniskor i "De som täckar" och "De som inte täckar" så finns det garanterat lika många puckon inom båda kategorierna.

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:

**tio**

innan tävling eller utställning eller nåt ja!

annars har jag täcke på valacken nu trots att det är varmt, han är rakad på ryggen o rumpan ( av vet så det är liksom inget hår ) och därav väntar jag tills leran inte är så blöt... lite rädd att han ska bli kall då han är en sån som gnor och gnor o gnor....

Min häst har täcke typ 9 månader/ år för att hon har väldigt känsliga muskler, får absolut inte bli kall!

Om jag hade en typ nordis eller liknande så hade jag lätt täckat den för att spara tid, det är inget hästen lider av!
Den kan få vara naken inomhus (vilket är 12-14h/dygn i de flesta inackorderingsstall).

För de som undrar så säger jag som Centaur, det är inte så att man inte borstar bara för att hästen har täcke, tvärt om!

Vart skrev jag det? Rubriken var följande: "Täcke bara för att slippa borsta". Slippa borsta = inte borsta.
Jag tolkade TS inlägg som om att man ville slippa borsta lera, inte slippa borsta alls.

Kanske en feltolkning av mig. Om TS menade att man ska slippa borsta helt och hållet måste jag revidera mitt inlägg.

Jag kan lägga på täcke för att undvika ett lermonster dock borstar och ryktar jag hästen alltid!

såhär skrev du:
I hästäganden ingår att borsta, vill man inte göra det så skaffar man en icke-levande varelse

vilket låter som du tycker att folk som täcker för att hålla hästarna någorlunda rena gör det för att dom är så dåliga människor att dom inte borde få äga levande varelser.
:crazy:

jag ser ingen samanhang mellan att borsta och att använda täcke. jag borstar alla mina tre hästar noga varje dag, oavsett om dom rids eller ej. och oavsett om dom är leriga eller ej.

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka