Täcke = Arg häst...

E

Em_E_liE

Jag vet inte om denna tråd hamnar rätt, flytta den i så fall. :bow:

Nu är det så här att jag undrar en sak ang. täcken och min häst.

Det är nämligen så här att när jag har en handduk i handen eller ett täcke, benpadd eller liknande och går förbi eller står en bit ifrån min häst, så blir han steppig.

Han typ "travar på stället", lyfter benen som att han skulle trava, men han står på stället och har benen uppe länge innan han byter. Han går oftast fram så långt han kan när han står på gången, och gärna åt sidan, mot den som sätter på honom täcket.

Ibland har han varit nästan rädd :eek:, ibland gör han ingenting, kan lägga öronen bakåt lite smått (han "låtstas" ofta att vara sur, speciellt första mötet med någon han inte känner), men gör liksom ingenting annat. Ibland kan han hugga efter en, men han gör inget mer än att "hotar" så att säga, han skulle aldrig bita(!!!!).

Min fråga är nu, VARFÖR gör han så när man kommer med täcket?

Det spelar ingen roll om jag kastar på täcket, vilket täcke det än är, eller om jag lägger på det så fint man nu kan, som om hn vore en unghäst som aldrig haft täcke på sig... Ja, ni förstår. Det spelar ingen roll helt enkelt.

Tacksam för lite hjälp!

Sv: Täcke = Arg häst...

Din häst försöker säga till dig - den där saken tycker jag är otäck - den har jag dåliga minnen av

det är ditt jobb nu att lista ut varför - till ett svar som hästen blir glad av

Har hästen ont på fel ställe så kan ett täcke göra ont

När den biter i luften så säger den - gör inte illa mig - då biter jag - om jag törs

Vissa tillstånd kan ge ömhet i muskler - eller ömhet i binväven - då kan det göra ont om ngn snuddar en tom

Jag skulle ta ut en seriös massör för säkerhets skull

Och tänka reagerar den i andra situationer? - vad säger den om sadel?

Ngt försöker den säga - ditt jobb att lyssna

Tack för ditt svar! :bow:

Han har ju varit med om en del förut, säkert mycket mer än jag vet om... Inte så positiva saker om jag säger så.

Ägarna sedan tre år (jag har honom på foder) säger att han alltid varit så när man ska lägga på täcket!

Han brukar bli väligt öm när han lossar/byter päls, men han reagerar även under tiden då han inte lossar/byter?!

Jag känner mig riktigt dum varje gång jag ska lägga på honom ett täcke. :( Just för att jag inte vet varför han gör så, om han har ont eller liknanade.

Tog ut ET för ett tag sedan, men ingenting om ryggen eller så visade sig då. Han hade någon låsning i nacke/hals, men tycker inte att en sådan grej skulle göra det obehagligt med täcke?! Eller? :confused:

Brukar sätta på honom täcke när han är lös i hagen också, han står still då, han har ju möjlighet att gå iväg, men gör det inte. Han kan dra bak öronen och kasta med huvudet uppåt, men står still.

Så fort täcket kommer på (bara det ligger där) blir han sitt normala jag igen. Öronen framåt och är precis som normlat.

Men sedan om jag kommer förbi med en handduk eller benpaddar så börjar han steppa igen. Och då behöver jag inte göra någonting, jag kan bara stå där och hålla i handduken/paddarna, eller som sagt, bara gå förbi med grejorna i handen... Så det är ju inte bara täcket som är det "onda". Eller förknippar han allt lite större med täcken och det "onda"?

Med sadeln är han lite till och från. I början var han hems, men sedan hade han en hemsk sadel också, använde den bara en gång. Sedan bytte jag sadel och efter det blev han bättre med sadlingen. men han är ju som sagt lite till och från vqad gäller sadlingen. Schabraker kommer på först, ingen rekation. Sedan padden, ingen reaktion. Sen kommer sadeln, och då kan han börja som när man kommer med täcket, men inte lika mycket.

Är alltid mycket försiktig när jag lägger på sadeln, så att jag inte "kastar" på den på honom. Kan "grina illa" (kasta med huvudet, bita i luften (dock väldigt sällan, men ändå för ofta) lägger öronen bakåt) vissa gånger vad gäller sadelgjorden också. Men även där är det lite olika. Drar försiktigt, och bara ett hål i taget! Då brukar det inte bli mer än att öronen åker bak...

kan han ha blivit slagen tidigare? kanske med en blöt handduk, liksom rappat till honom om han gjort något?
ang låsningen i nacken, är den borta? har han ont i manken?
kan han ha sadelgjords tvång, eller vad det heter när hästen ogillar allt som spänns runt magen?
Kan han vara öm i huden?

Din häst försöker säga till dig - den där saken tycker jag är otäck - den har jag dåliga minnen av

det är ditt jobb nu att lista ut varför - till ett svar som hästen blir glad av

Har hästen ont på fel ställe så kan ett täcke göra ont

När den biter i luften så säger den - gör inte illa mig - då biter jag - om jag törs

Vissa tillstånd kan ge ömhet i muskler - eller ömhet i binväven - då kan det göra ont om ngn snuddar en tom

Jag skulle ta ut en seriös massör för säkerhets skull

Och tänka reagerar den i andra situationer? - vad säger den om sadel?

Ngt försöker den säga - ditt jobb att lyssna

Bra skrivet!!:):):):)

kan han ha blivit slagen tidigare? kanske med en blöt handduk, liksom rappat till honom om han gjort något?
ang låsningen i nacken, är den borta? har han ont i manken?
kan han ha sadelgjords tvång, eller vad det heter när hästen ogillar allt som spänns runt magen?
Kan han vara öm i huden?

Det där med blöt handduk eller liknande vet jag ingenting om. Låsningen i nacken är borta. Han har tidigare haft en mankinflammation, men den är helt utläkt och när man klämmer och känner så reagerar han ingenting(!). I början av min fodertid var det värre. Då hade han "ridskoledarr" bara man nuddade manken eller i närheten, som dom gör när dom har en fluga dom ill ha bort, darrar till, men det vid manken höll på hur länge som helst. då ömmade han även, inte bara darret. Men ingenting av det nu.

Sadelgjordstvång tvivlar jag på, men kan ha fel. I början när jag hade honom var han riktigt hemsk och visade verkligen att han hade ont. Men gansk kort efter att han kom, (en månad) så slutade det, nu är det bara vissa dagar och oftast långt emellan gångerna.

Han kan mycket väl vara öm i huden, speciellt när han fäller. Men har inte märkt någon direkt skillnad på hans sätt när täcke eller sadel kommer fram. Har liksom inte sett något direkt mönster. För vissa gånger kan det vara bara sadeln han reagerar på och vissa gånger bara täcket.

Helt klart försöker han ju säga mig någoning. Men jag förstår inte vad. :(

Ska ta hem ET igen, och sedan blir det ren massör. :laugh: Får se vad dom säger.

Jag håller med, det var ett bra svar! :laugh:

Om han har haft hemskt ont, så kan det hända att han fortfarande är rädd att det kommer göra ont igen. Därför blir han lugn när han känner att täcket inte gör illa honom, men han är kanske inte säker på om det kommer göra illa honom framöver och därför är han rädd varje gång.
Kan vara en teori.

Om en häst är rädd för nått så brukar de bli ännu mer rädda när de sitter fast, så för att sänka stressnivån på din häst kanske du kan försöka sätta på täcket ute i den mån det går, när hästen är lös.

Hästar kan inte lära sig om de är rädda, och kanske är det därför han inte "lär sig" att det inte gör ont att sätta på täcket. Om du kan få till det så att han inte är rädd när du tar på täcket så tror jag att han kanske kan slappna av tillslut. Kanske vill ha få nosa och bita lite i täcket innan du lägger på det?

Ja så kan det ju vara, inte direkt tänkt på det mer än att han verkar vara rädd för det. Eller att han tror att det ska göra ont.

Ska börja ha honom lös när täcket sätts på! :laugh:

Brukar låta honom få lukta och fixa med täcket innan det läggs på, började för någon vecka sedan. Vissa gånger kan han inte ens ängna en tanke åt täcket, mer än att det är farligt typ... Men nu när jag börjat med det varje gång, att han får fixa med täcket innan så går det lite bättre. Men det är en lååång väg kvar!

Egentligen helt omöjligt om man inte ser hästen

men utifrån den erfarenhet jag har

Jag tror att sadeln inte är optimal.

många sadlar klämmer på manken

om låsningen satt långt ned i halsen så kan hästen ha problem med bringan men då borde den säga till när du knäpper spännena.

Om man gör sina rutiner långsamt så kan man lättare ringa in vad hästen säger ifrån för

Vad du faktistk kan prova själv

lägg på ett schabrak

lägg på ett schabrak till som du viker dubbelt men lägger bakom manken så att sadeln lyfts från mankområdet och har mer bärkontakt bakom

det måste vara slätt som vanligt annars

Prova och se om han blir mer rörlig av detta när du rider

Då min häst är mkt känslig vid pällssättning och fällning, som oxå blir svårare och längre perioder för varje år. Har varit i kontakt med olika veterinärer som säger samma sak, problem vid fällning/sättning blir värre med åren om hästen är speciellt känslig. Min kan vissa dagar vara öm i huden, annan dag konstig då man lägger på täcket, nästa dag verka helt ok, sen när man börjar borsta försöker han liksom krypa ur skinnet, eller stå på stallplan o sparka o slå som en toking! aldrig problem vid ridningen som tur är. Ibland uppför han sig som om det var en älg loppa!

Sadeln är provad och kollad tre gånger det här året jag har haft honom! Och den passar nästintill perfekt (ingen sadel är perfekt på någon häst, bara mer eller mindre bra=anser jag, där av mitt uttryck "nästintill perfekt").

Har kollat hans manke också, nu har han inte ont. Men hade lite i början när han kom...

Han reagerar inte på någon elastgjord runt magen, varken hårt eller löst, eller normalt spänd. Varierar id sadling och den sadelgjorden.

Reagerar inget när jag spänner några spännen på täckena. Endast när jag lägger på honom täcket (många av gångerna, men inte alltid).

Om jag nu "lyfter upp" framvalvet på sadeln med "padd" vid manken kommer sadeln att trycka mer på ryggen, vilket inte kommer att förbättra några rörelser hos hästen. Varken om det gör mindre ont vid manken eller inte, det blir ju en annan smärta av det ju, nämligen ryggen. Har jag fel?!

Han är mer känslig vid pälssättning/fällning, men han reagerar inte när jag borstar honom... Så antar att han inte är hyperkänslig då?!

Om jag nu "lyfter upp" framvalvet på sadeln med "padd" vid manken kommer sadeln att trycka mer på ryggen, vilket inte kommer att förbättra några rörelser hos hästen. Varken om det gör mindre ont vid manken eller inte, det blir ju en annan smärta av det ju, nämligen ryggen. Har jag fel?!

Ja för den del av sadeln som klämmer mest är den delen vid manken pga av hur sadelbommen är konstruerad - man kan säga att sadelträet/bommen är ett slags upp och nedvänt v vid manken om sadeln inte är perfekt så kommer sadeln klämma där

Massor av hästar har förtvinade muskler runt manken av denna orsak

Sedan om sadeln verkar passa i stallgången så tänk på att där står hästen rak - sadeln skalla ge utrymme att böja sig också - annars blir sadeln som sidostänger på en travhäst - den får svårt att böja sig Hästen är som starkast bakom manken - där tål den att bära vikt - annars skulle maninte kunna rida barbacka :idea: framför måste den ha en viss rörelsefrihet om den skall kunna böja sig

Bakom också om den skall kunna gå på tygeln

Jag ville att du skulle avlasta manken för att se om den klämde där

När jag har åkt runt och undervisat så har många sadlar varit felaktiga - trots utprovning - enligt hästen

Många sadlar är för smala, eller för vida, eller för raka - framdelen är den hårdaste delen på sadeln pga ortspetsarna

Det kan vara obehaglig erfarenhet hos din häst - men eftersom det är så vanligt så skulle jag utesluta det

Jag har också fått sadlar utprovade av stora flotta ställen - men hästen sa annorlunda - därför har jag börjat tänka själv och baka ihop sadelinpassning och hästens rörelsemekanik - hur ändras kroppen när hästen rör på sig

Skulle den inte klara av att bära där man sitter barbacka så har den stora problem

Den för också stora problem om sadeln är för rak så att den belastar överallt men inte där

Egentligen skall du känna under sadeln

Lägg den på hästen utan tillbehör ( gjord stigbyglar schabrak)

håll vä hand på framvalvet, lirka in höger handen under bossan under framvalvet - alltså smyg in den under kåpan och håll handlflatan mot manken under bossan

Dra nu handen bakåt längs bossan

Upplever du trycket likadant hela vägen

Jättevanligt är att det är "tomt" på mitten

Och/eller att den bakre delen där kilarna är - trycker mer

Inte bra

Bara en fråga nu då av din bra förklarande text! :laugh:

Men när det gäller den där glipan under sadeln i mitten där. (Du försår va?!)

Han har ingen glipa där, men tänkte, VAD händer OM det är en glipa där? Hur påverkar det hästen. "Självklart" mer tryck fram och bak av sadeln, och det var det jag var orolig för, vad gällde att lyfta framvalvet med en padd.

Men som sagt, min fråga var hur det påverkar hästen när trycket kommer mer av framvalvet och av bakvalvet, alltså ett ojämnt tryck. Vad får det för effekt på hästen?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 423
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 178
Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 584
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård