Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Jag tror snarare att definitionen av balans handlar om det arbetena pratar om och i detta fallet är det inte klassisk dressyr . Det är där åsikterna kolliderar eftersom folk jämför äpplen med päron vilket blivit mkt tydligt i diskussionerna - man har helt skilda referens ramar .

Biffen : förstår inte riktigt ? Senaste inlägget ? Hästar med supergång och rörelser som spänns in osv - självklart blir det fel då ??? Fattar inte ha ha ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Japp det blir fel :)

Vi kan väl enas om det bara.
Vet att det förekommer och förstår att det är någon slags "genväg" som tas till.
 
Senast ändrad:
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Japp det blir fel :)

Vi kan väl enas om det bara.
Vet att det förekommer och förstår att det är någon slags "genväg" som tas till.

Håller med i dina tankar.
Det är sjukt svårt med ridning och man kan hamna lika fel oavsett vilkenmetod man använder...
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

KL

Detta blir mitt första inlägg på Buke!

Jag vill också tacka er alla för denna mycket informativa tråd. Och vem är du, undrar ni säkert då.

Jag är gammal återfallsryttare som numer rider sporadiskt men som fortfarande har kvar kärleken till dressyren som konstform. Jag skriver aldrig (jag anser att med min ringa erfarenhet har jag intet annat att bidra med i dylika trådar utom dumma frågor :p) , däremot har jag hängt med som läsare här i flera år.

Detta har varit den intressantaste tråden någonsin! Jag är fascinerad av de målande beskrivningar av samspel med hästen som några av er kommer med - det är förmodligen sådant jag själv aldrig kommer uppleva men gärna ser på bild/film. Och jag är dessutom väldigt imponerad över kunskapen som finns här på Buke. Mycket lärorikt, speciellt med alla bilder och filmer.

Så här kommer ett tack även från en som gömmer sig bakom kulisserna :bow:
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Utan "dumma" frågor så blir det ingen rolig tråd... Det är ju då man lär sig, när man vÅgar göra sig dum och faktiskt få svar på något! Och om man själv vågar fråga dumt så är det fler som säkert undrar samma sak och oxå får svar :-)

Så tänker jag!
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Håller med om att det var intressant. Var själv inte så aktib, men läste det mesta. Det ÄR svårt att få fram allt man menar i text. Inga tonfall går ju att förmedla och ibland väljer man fel ord och inlägget missuppfattas. Sen läser man med sin egen ståndpunk/sina egna åsikter i åtanke ibland. Några är väldigt duktiga på att läsa objektivt medan andra inte verkar kunna det alls. Så är det med forumdiskussioner. :)
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Det har du nog rätt i.
Om man då också inte kan se kvaliteerna som Totilas uppvisar så har man problem på riktigt.
I tråden väntade jag nästan på att argumentet som så många gånger förr skulle komma, att hästen klarar av alla rörelser inkl samling i fri form i hagen :(

Biffen

Man kan komma till arbete med buk och genom rygg på lång tygel i balans - helt övertygad.

Jag är inte alls övertygad.
Om man ska samla upp energin i schwungen måste man enligt mig, ha en kontakt med tygeln då halvhalterna tas tillsammans med sätet.
För att göra detta måste du först lösgöra hästen, få den igenom sin kropp så buk-rygg kan arbeta dynamisk, igenom kroppen.
Detta anser jag, är en omöjlighet att göra utan nr 3 i utbildningsskalan.

Har man ridit i en riktigt energisk samlad trav med schwung så inser man snabbt att signalerna från sätet är för långsamma och att sätet har alldeles för mycket att göra redan, dvs att vara följsam då det är myyycket gung, rörelse i denna trav.
Enkelt sagt kan man säga att energin du bygger upp bakifrån, försvinner mellen öronen på hästen om du inte har ett stöd i handen.

I utbildningsskalan ligger stödet från tygeln långt fram, finns en orsak till detta.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Tror jag uttryckte mig luddigt? jag menar med detta inte slutlig form, bara att man kan få igång muskelkedjan och få upp buk och rygg och igång med benen och få en balans i detta, utan att hålla i där fram... Ser ofta att många tjyvhåller sina hästar innan de fått börja komma igång. :)
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Nä då, du var inte luddig, vi bara är inte överens.
Jag hävdar fortfarande att du inte kan få buk-rygg att börja arbeta dynamisk utan stödet från tygeln.

Att folk tjyvhåller, JA!
Många gånger stryps gången på hästen men det tror jag handlar om att ryttaren inte kan vara så följsam som behövs när det hästen har mycket gång.
Man kan förstöra hästens gång, inte bara med gramaner och fanstyg, man kan strypa den också :)

Men vi kan väll enas att vi inte är överns ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Det har du nog rätt i.
Om man då också inte kan se kvaliteerna som Totilas uppvisar så har man problem på riktigt.
I tråden väntade jag nästan på att argumentet som så många gånger förr skulle komma, att hästen klarar av alla rörelser inkl samling i fri form i hagen :(
Totilas har förvaltas så väl att den blivit tidernas dyraste häst- superFerrari eller vad som nu är dyrast.:grin:

Det priset hade han inte som ung utan just pga att den utbildats så fullkomligt fulländat.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Men precis om innan blir det lite oklart vad man menar med "lång" tygel. Helt utlängd? Nej, då håller jag inte med dej. Men med utrymme fram men kontakt, så ja.
Tror det var Anky som på clinic tjatade på de svenska ryttarna att ge mer tygel ge mer utrymme åt hästen fram. Men det var ju inte fråga om helt lång tygel utan kontakt. Med det sätter man inte igång arbetet med buk och genom ryggen. Tänker jag.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Det är många som kallar ifrågasättande av påstående som inte går att bevisa för både drev eller också för den delen nätmobbning, konstigt tycker jag och antagligen ett sätt att komma ifrån att ö.h.t kunna visa någon grund för sina påståenden.

Jag tror mera det handlar om spydiga eller otrevliga kommentarer, eller när vissa låtsas missuppfatta. (och detta är tydligt) När själva diskussionen blir respektlös helt enkelt.

Jag tror i te heller det är fel att dra igång en liknande tråd igen trors att det redan finns många gamla. Även om mycket av det som skrivs redan finns i de gamla trådarna så att det blir upprepning så är det ändå så att den som läser måste vara mottaglig innan det som skrivits går in. Vi utvecklas ju hela tiden och skaffar oss mera erfarenheter. Man kan läsa något som man läst många gånger tidigare och plötsligt förstår man. Det går att sätta det skrivna i ett större sammanhang och det får en annan mening.
 
Senast ändrad:
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Håller med. Jag blir faktiskt lätt illamående av vuxna som ska göra sig lustiga o håna.
Hur ska motparten då vilja lyssna och förstå?
Lägger mig dock inte i det minsta när det sker, försöker bara läsa vidare.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Jag tror mera det handlar om spydiga eller otrevliga kommentarer, eller när vissa låtsas missuppfatta. (och detta är tydligt) När själva diskussionen blir respektlös helt enkelt.

Jag tror i te heller det är fel att dra igång en liknande tråd igen trors att det redan finns många gamla. Även om mycket av det som skrivs redan finns i de gamla trådarna så att det blir upprepning så är det ändå så att den som läser måste vara mottaglig innan det som skrivits går in. Vi utvecklas ju hela tiden och skaffar oss mera erfarenheter. Man kan läsa något som man läst många gånger tidigare och plötsligt förstår man. Det går att sätta det skrivna i ett större sammanhang och det får en annan mening.

Exakt så här är det, ja.

Och nu stänger jag den här tråden, då den börjar bli ett mellanting mellan tack för intressant debatt och att börja dra i lösa trådar här och var för att få igång något som inom fem minuter kommer leda till catfight igen.

Nu får gärna de här i tråden som börjat diskutera igen, starta en tråd i ämnet, så att det kan bli en diskussion igen eftersom det tydligen är just dessa som behöver få diskutera. Det var aldrig min mening att sätta munkavel på något. Men det skulle önskas lite mer respekt för varandras åsikter. Dessutom är det enbart larvigt för att inte säga, fruktansvärt barnsligt, att låtsas att man inte förstår vissa personers tankar och åsikter, när det förklarats i tio års tid utan att man bara måste ge sig in i tråden för att hacka för hackandets skull.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 835
Senast: Badger
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 823
Senast: honung
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp