Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Fast om man läser dom så inser man att man inte behöver starta en ny.. än mindre diskutera samma sak om och om igen utan att komma någonvart :D

Ha ha eller hur ?


Good point där... Men samtidigt är ju risken att om man "väcker" en gammal tråd i ämnet "till liv" att den ganska fort spårar ur. Om man börjar om, från grunden kanske det tar ett par timmar... i alla fall. ;)

Mvh

moderator

Ja at best ;)
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Hmpf, grejen är ju att trots att vissa varit med i femtielva trådar och ältat detta och annat så kommer det ju nya personer som vill vara med i diskussionen och inte bara läsa vad andra tänker...
Sen- fine, jag tyckte det började snurra runt i slutet av tråden jag oxå. Kan förstå att det mesta blivit sagt men jag tycker det ger mig mer är jag personligen är med i diskussionen än när jag bara läser. Roligare oxå!!
Jag tror oxå halva tjusningen i sådana trådar är att få vara med "live" och kunna hoppa in om man vill. Drar man upp en gammal tråd är det gamla användare som kanske inte är med längre, och det blir ju lite dött och segt att läsa igenom om den lixom är "färdig". Det är ju själva diskussionen som är intressant, det är ju genom att vara delaktig i den som är hela tjusningent, när hjärnan måste tänka. Annars sitter jag nog hellre och läser ridböcker skrivna av hot-shots än plöja igenom gamla buketrådar :D

. Här är man ju för att vara med och uppleva real time. :)
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Jag tror oxå halva tjusningen i sådana trådar är att få vara med "live" och kunna hoppa in om man vill. Drar man upp en gammal tråd är det gamla användare som kanske inte är med längre, och det blir ju lite dött och segt att läsa igenom om den lixom är "färdig". Det är ju själva diskussionen som är intressant, det är ju genom att vara delaktig i den som är hela tjusningent, när hjärnan måste tänka. Annars sitter jag nog hellre och läser ridböcker skrivna av hot-shots än plöja igenom gamla buketrådar :D

. Här är man ju för att vara med och uppleva real time. :)

Exakt! Jag läser en massa böcker av diverse höjdare, men dem får man ju aldrig diskutera med. Här blir det en helt annan nerv och man kan ställa följdfrågor. Jag tycker inte alls är detsamma som att läsa gamla trådar. Dem lyckas man ju aldrig väcka till liv ens om man försöker.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

PÅ riktigt i cyberspace... ;-)
Och se nu fick vi så tråkigt att vi till och med gör inlägg i en tråd som handlar om en annan tråd... Herregud- nu får nån se till att det händer något igen:o
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

PÅ riktigt i cyberspace... ;-)
Och se nu fick vi så tråkigt att vi till och med gör inlägg i en tråd som handlar om en annan tråd... Herregud- nu får nån se till att det händer något igen:o

Tala för dig själv :D, jag tycker det är riktigt uppfriskande, när vi är VÄLDIGT överens ibland också :love:. Det visar ju på att vi inte är SÅ himla olika i tanken i alla fall. :bow:
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Ha ha .
Jag tycker folk väcker liv i gamla trådar dagligen dax när ngn börjar adressera ngn som inte postat sen Dacke och sen hänger folk på ;)
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Ha ha .
Jag tycker folk väcker liv i gamla trådar dagligen dax när ngn börjar adressera ngn som inte postat sen Dacke och sen hänger folk på ;)

Om jag då är vaken, brukar jag snabbt som attan radera nyaste inlägget och sen låsa tråden, så den trillar ner... :angel:
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Debatten gav också insikter i hur människor fungerar/agerar. Jag har förstått hur viktigt det är att hålla sig till sak och att vrida och vända på ordval och meningar för att undvika missförstånd. Jag har fått en djupare insikt i hur lätt s.k. drev uppstår, hur viktigt det är att i egna inlägg/svar kommentera det "A" sade från början och inte bara fortsätta debattera det "B" säger om vad "A" sagt.

Ja vad säger man...att det blir "drev" handlar nog bara om att det finns olika nivåer ridmässigt, inget konstigt alls egentligen.
Något som jag tycker du ska ta med dig, är att faktist svara på de frågor du får.
Det gjorde du inte i tråden, utan du attackerade motfrågor och tyckte att det handlade om personangrepp/självhävdelser.
Diskussionen blir då en aning frustrerad, och inte konstruktiv.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Å den jämförelsen skulle jag vilja höra :) Om man får det utan att tråden stängs ner...
Jag (Brille) förklarade bakgrunden till varför en häst kan höja sin manke och bröstkorg samtidigt som den fortfarande står på sina framben. Det beror på att frambenen sitter fast vid det övriga skelettet med en "muskelring" som kan bli mer oval genom att vissa muskler i den längs. Jag tror att det är samma muskler som hästen drar ihop när den "stampar av" med frambenen när den hoppar.

Jag använde ett tankeexperiment med ett rektangulärt bord där den fasta förbindelsen mellan bordsskivan och benen på ena kortsidan ersätts med snörstumpar på 5 cm. Då går det att höja den änden på bordet med 5 cm samtidigt som bordets ben på den sidan ff nuddar underlaget.

Inlägget blev uppskattat/uppmärksammat/...
.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Jag vill också ge ett STORT TACK till alla er som deltagit i diskussionen! Aldrig hade jag kunnat gissa att så många skulle engagera sig och jisses vad roligt det har varit även om vi inte alltid varit överens! Det känns lite vemodigt att det är över "/ Dock kan jag försäkra er om att ni inte sett det sista av Kontakt med hästens mun vs långa tyglar. Detta var bara.. nja, låt oss säga en Del 1. I'll be back med fler bilder och filmer och jag hoppas ni vill "hänga med" i den kommande diskussionen. På återseende!
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Har jag missat något, har du lagt in film på din långtygelridning?
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Moderator
Nu tycker jag att det är dags att stänga den här tråden. Men du kan väl vänta till söndag kväll så det inte kommer så hastigt. Tråden är "klar", jag tror att de som vill svara har gjort det.
.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Svarar, nej. Ingen film ännu, vi får förväntansfulla ha tålamod!


Ok, då vet jag att jag inte missat.
Men det kommer inte komma någon film, ingen film av alla de som i nöd plockats ut för att försöka visa någon sorts genomsläpplighet, arbete eller uppförsbacke på långtygel har bara visat helt vanlig inridningsridning eller till det lite grundridning.
Och att utbilda unghästar i grund med diverse olika sätt är inte särskilt svårt och jag påstår inte att det är skadligt - men komma ifrån "bogridningen"- det framtunga, gör man inte och det har ingen trots 3 trådar o massvis med inlägg ännu inte kunnat visa och än mindre förklara hur man gör.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Ok, då vet jag att jag inte missat.
Men det kommer inte komma någon film, ingen film av alla de som i nöd plockats ut för att försöka visa någon sorts genomsläpplighet, arbete eller uppförsbacke på långtygel har bara visat helt vanlig inridningsridning eller till det lite grundridning.
Och att utbilda unghästar i grund med diverse olika sätt är inte särskilt svårt och jag påstår inte att det är skadligt - men komma ifrån "bogridningen"- det framtunga, gör man inte och det har ingen trots 3 trådar o massvis med inlägg ännu inte kunnat visa och än mindre förklara hur man gör.

Om du nu har en så smal syn på exakt vad du vill ha för inlägg och svar på hur alla ska göra för att alla ska vara eniga, tycker jag att DU ska lägga ut en film och starta en tråd utifrån det.

Mvh

Moderator
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Fast jo, det tycker jag att man kan säga. Jag upplever att man kan se "balans" dvs mer i jämvikt även på de som inte är upplockade på samma sätt. Dvs hästarna rids ej på bogarna hela tiden om än de trillar dit då och då. Det är sen det fallerar när man vill snäppa upp det. MEN jag tror faktiskt att någon kan lyckas - om hästen är tillräckligt på sitsen och kan samlas därifrån. Sen har jag inte sagt att det är LÄTT och att alla kan klara detsamma i och med detta... Det är nog enklare för de allra flesta att rida med kontakt! Och som vi alla vet är det "enkla" svårt nog..

Jag tycker balans är gott nog i många fall!

Ang diskussionen!
Jätteintressant tycker jag, även om det stötts o blötts förr så kan iaf inte jag hålla mig från att läsa. Något nytt kan man ju alltid lära? Eller se, eller få ett nytt sätt att se på saker. Jag vill gärna att det fortsätter diskuteras. De som inte tycker det och anser att alla dessa trådar bara är upprepningar, ge sjutton i att läsa dem då ;)
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Fast jo, det tycker jag att man kan säga. Jag upplever att man kan se "balans" dvs mer i jämvikt även på de som inte är upplockade på samma sätt. Dvs hästarna rids ej på bogarna hela tiden om än de trillar dit då och då. Det är sen det fallerar när man vill snäppa upp det. MEN jag tror faktiskt att någon kan lyckas - om hästen är tillräckligt på sitsen och kan samlas därifrån. Sen har jag inte sagt att det är LÄTT och att alla kan klara detsamma i och med detta... Det är nog enklare för de allra flesta att rida med kontakt! Och som vi alla vet är det "enkla" svårt nog..

Här är något skrivet som vi nog kan enas om, varjefall jag.
Visst, om det är frågan om "bara" balans eller dvs-jämnvikt ibland är en sak.
Men att det ska betyda, att det går lika bra med lösa tyglar är inte sant då.

Det är en stor skillnad att kunna rida i balans, nästan hela tiden till att kunna få hästen att samla sig.
Skillnad på att få ett dynamiskt arbete mellan buk-rygg och där hästen utav detta blir lätt i sin framdel och vinklar bak i samling.

Hade Susan varit här hade hon sagt att det är en stor skillnad på en "leg mover" och en samlad häst som arbetar genom kroppen.
Leg movern piafferar som skimmeln på fotot, allstå helt utan en sammankoppling genom kroppen.
Hade vi sett den i samlad trav hade den troligvis travat i en hög form med underhals och utan genomsläpp eller vinkling bak......som inte ens är samlad trav, suck- det är svårt!
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Om du nu har en så smal syn på exakt vad du vill ha för inlägg och svar på hur alla ska göra för att alla ska vara eniga, tycker jag att DU ska lägga ut en film och starta en tråd utifrån det.

Mvh

Moderator


Men jag har inte skrivit något om vad för inlägg jag vill ha, uppenbart har andra användare haft långt större problem med det i tråden än vad du tror jag har, de har blivit otrevliga, gått till personangrepp och du har fått rensa- nej, jag ingår inte där.

Jag bara skrev som jag har skrivit förut-alla rider som de vill bara de är snälla mot hästen men att påstå långtygel eller då grimridning, som var på tapeten ett tag, går lika bra och det blir fin balans o samling av det-så skulle jag vilja se det någon gång- det måste finnas någon som har filmkamera just då när det visas och hur det skulle hjälpa om jag lade ut film på det vet jag inte - för inte kan du tro att jag kan, eller ens antyder jag kan, det jag menar ingen annan kunnat visa?
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Man kan komma till arbete med buk och genom rygg på lång tygel i balans - helt övertygad.
Det är sen problemen börjar :) Helt överens. Antingen tappas alltihop och det blir helt utan "spjonk" och med underhals och hela kittet. (DÅ hamnar de på bogarna och ryggen blir kort och spänd).

MEN det är även här många duktiga ekipage med "spjonk" som fallerar... Mycket fin linje och mycket balanserande behövs för att komma dit. Därav beroendet av kontakt längs vägen.

Har sett hästar som riditis in av proffs och varit till inspända till bogen (ngt överdrivet) och som har JÄTTEFIN gång. Men som aldrig kommer genom ryggen pga att det "går av" på mitten, nånstans precis där ryttaren är placerad. Det kan ge en form som för ögat ser jättefin ut om man inte kollar på detaljerna.
Jag tror att den hästen har mycket gemensamt med den på lång tygel ridna men sen samlade (som skimmeln).
De har inte stärkts runt manken och även främre delen av buken/bröstkorg samt buk för att orka räta ut och hålla i sej och upp sig och ryttaren, vilket jag anser vara A o O för samlande arbete. Plus givetvis bakbensengagemang och hävstång som orkar med. En välplacerad balanserad sadel och ryttare hjälper till också såklart.

Men just ja - vi skulle ju sluta och här broderar jag ut mej :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 835
Senast: Badger
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 823
Senast: honung
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp