F

flashlight

Det är ju tävlingar på Täby snart. Nu vill jag inte skrämma vettet ur folk, men bara kolla om ni läst detta?

http://www.skandinaviskgalopp.com/servlet/VSP?id=sg&page=prefArtitem.vsp&$dialog.IDITEM=S000003725

Jag tvekade om jag skulle lägga mej i och skriva om detta, men känns fel att inte visa i alla fall. Men ni kanske har koll redan?

Jag rider tex en "gräshäst" men den startas aldrig på Täbys gräsbana.
De flesta tränarna lever på detta och måste starta hästarna annars försvinner inkomsten.:crazy:

Det finns en tråd på galopp om detta.

Annars vore det kul att se några av er som kommer dit:banana:, men som sagt, vill ändå förmedla vad som pratas om.

Sv: Täby

Informera en okunnig västgöte...går både terräng och hoppning på denna gräsbana då eller?

Nej går inte terrängen på gräsbanan innanför alla banor :confused: Ingen aning faktiskt, har inte tänkt att åka dit iallafall tror jag, långt som attan och INGA prispengar blir för mycket för en fattig fio

Informera en okunnig västgöte...går både terräng och hoppning på denna gräsbana då eller?

Jo, terrängen rids på gräsbanan också, vad jag vet. Men det är nog också hela underlaget allt vilar på som är problem med som jag förstått det. Gräsbanan har jag hört länge att den är dålig precis som det står.

Oj, hoppsan!

Jo vi skall dit och har aldrig hört talas om att det skulle vara dåligt underlag :confused:

Kan det vara så att dåligt underlag för 520 m/min är något helt annat än för >1000 m/min ?

Hur är det? Crayzymama, Murray mfl ni som vet

Att underlaget skulle vara dåligt för fälttävlan är inget som vi har reagerat på. Precis som Bettibets skriver är det säkert skillnaden på tempot som är avgörande för hur man vill ha det. Isf är alltid underlaget dåligt när vi tävlar fälttävlan:p

Inte för att jag fattar hur en terrängbana ska kunna hållas på en slät gräsplan:confused:, men har oxå hört o läst om många allvarligt skadade hästar pga undermåligt underlag som ledningen verkar strunta i. Bl. a djupare hål- på själva gräsbanan.

Det är som bekant blötare nu än hoppningen som gick i somras( vet ej exakt när den var:angel:)

De här jippona är smarta affärsdrag som tydligen ändå inte generar mer pengar till att åtgärda banorna- nu.

Läste ni att det lagts på sand- med sten i:mad: Så klantig får man bara inte vara.

visst är det skillnad på farten o hoppryttare verkar kunna rida på hur lerigt o dåligt underlag som helst:D

Jag tror inte många utanför galoppkretsar känner till hur skicket är. Det är inget man går ut med och som synes finns olika uppfattningar, där tränarna ser det på ETT sätt, ledningen på ett annat.

Man får inte glömma vilken ekonomisk katastrof det vore att stänga en sån bana helt eller att gå ut med att det är problem.

Sen har ju båda banorna gräs OCH dt problem, det är som sagt hela underlagt som är problemet, hela marken under, så som jag har förstått det hela. och som det står i artikeln är banan byggd på mark som kanske inte är den allra mest lämpliga...

Inte för att jag fattar hur en terrängbana ska kunna hållas på en slät gräsplan:confused:, men har oxå hört o läst om många allvarligt skadade hästar pga undermåligt underlag som ledningen verkar strunta i. Bl. a djupare hål- på själva gräsbanan.

Det är som bekant blötare nu än hoppningen som gick i somras( vet ej exakt när den var:angel:)

De här jippona är smarta affärsdrag som tydligen ändå inte generar mer pengar till att åtgärda banorna- nu.

Läste ni att det lagts på sand- med sten i:mad: Så klantig får man bara inte vara.

visst är det skillnad på farten o hoppryttare verkar kunna rida på hur lerigt o dåligt underlag som helst:D

Hålen på banan ska vara sorkhål, bla, ......sägs det.

Att underlaget skulle vara dåligt för fälttävlan är inget som vi har reagerat på. Precis som Bettibets skriver är det säkert skillnaden på tempot som är avgörande för hur man vill ha det. Isf är alltid underlaget dåligt när vi tävlar fälttävlan:p

Ja jag ville bara informera sen tar ju var och en risken med sin egen häst, ang tempo är det inte så lågt i ft heller att jag skulle chansa, särskilt inte som jag känner till minst en häst som fick senskada förra året.....Men det är jag, väldigt sjåpig med underlag - så du har säkert rätt - det går säkert bra:(

Har jag missuppfattat?
Trodde att de hade gjort ngt som ledde till detta.

Gammal sjöbotten är väl aldrig ngn hit, men nog går det.
Dirttracken åtminstone.

Jag förstår att de har mindre pengar än travet. Deras banor är dessutom ofta bara hårda grusbanor som klarar av hur mkt vatten som helst- blir bara bättre.

Gillar det där franska underlaget- kolstubb.

....eller kanske inte gjort snarare, elller gjort fel kanske, det är väl där man är oense om det är bristande underhåll utifrån förutsättningarna och behoven eller inte. :confused:

*kl*

Förra året red de en * och en ** samma helg. Vad jag såg/vet så var det inga problem med underlaget, jag gick banan ett varv och kan iaf inte minnas att jag tyckte det var dåligt (& jag är rätt kräsen :angel:) och såg sedan båda terrängritterna. Jag har heller inte hört om några hästar som blivit skadade efteråt av underlaget (senskador etc). Jag tror det finns betydligt fler "riktiga" terrängbanor som har sämre underlag.

Jag ska dit. Täby är ett rätt coolt ställe för ft tycker jag. :)

*kl*

Jag tror det finns betydligt fler "riktiga" terrängbanor som har sämre underlag.

För att inte tala om FT-hoppbanor...har varit på ett par ställen i år som nog borde fundera lite på vad de håller på med...inga namn nämnda men M**torp och Sk**up kan känna sig träffade!:devil:

Jämför med Boxholm som också har sin hoppning på samma sorts gräsvall o inte 17 är den så dålig som ovan icke nämnda platser...:angel:

*kl*

Förra året red de en * och en ** samma helg. Vad jag såg/vet så var det inga problem med underlaget, jag gick banan ett varv och kan iaf inte minnas att jag tyckte det var dåligt (& jag är rätt kräsen :angel:) och såg sedan båda terrängritterna. Jag har heller inte hört om några hästar som blivit skadade efteråt av underlaget (senskador etc). Jag tror det finns betydligt fler "riktiga" terrängbanor som har sämre underlag.

Jag ska dit. Täby är ett rätt coolt ställe för ft tycker jag. :)

Ja visst är det kanske coolt ställe :confused: men det räcker inte för mej:cool: Även om jag inte tycker en stor platt galoppbana är särskilt "cool", men jag vet att många är väldigt fascinerade....

Jag känner minst en vars häst fick en senskada då. Men visst, som jag skrev, man behöver inte få panik, men jag tycker inte det är mer än rätt att man få veta om diskussionerna, det var enda syftet med tråden, sen får alla avgöra själva eller kolla med andra eller, vad man vill. Jag hänvisar bara till artikeln som info, samt att jag själv hört samma av folk som verkligen känner till banan samt var på mötet dessutom.

DE skulle inte rek ens ft på den banan, men jag kan inte bedöma det, eftersom jag inte ridit på den som sagt.

Det är många fälttävlansbanor som har sorkhål men som inför tävling fylls igen där bansträckningen går.

Ja då så. Då fylls dom säkert igen :) .

KL

Jag är säker på att många tävlingar hålls på dåliga banor, så det kanske inte är ett problem alls för ft, kanske. Jag kan inte jämföra.

Ja, jag förstår att det kan väcka diskussion, men som sagt, bara avsett som info, inget annat, det är något som verkligen diskuteras.

Liknande trådar

D
Övr. Grenar Länk Någon som sett honom live? Berätta!!!
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Senast: Eldoria
·
T
Övr. Grenar Herregud, jag är i chock. Läste precis om att han fick transportsjuka under hemresan hem från Baden Baden...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka