Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill inte outa någon, så jag väljer ett anonymt nick. En närstående är beroende av sömntabletter och stark smärtmedicin, och vill nu komma ur detta. Men vart vänder man sig?
Jag vill inte outa någon, så jag väljer ett anonymt nick. En närstående är beroende av sömntabletter och stark smärtmedicin, och vill nu komma ur detta. Men vart vänder man sig?
Till sin arbetsgivare, om sådan finns. Arbetsgivaren har ansvar för att hjälpa till med behandling och / eller rehabilitering.
Missbruk klassas som sjukdom o man får inte sparka folk hur som helst pga sjukdom.Är du säker på att det gäller för läkemedelsmissbruk/beroende? Jag har själv jobbat i arbetsledande position och varit med i utkanten av ett antal missbruksärenden. När dessa landar hos HR så brukar folk med alkoholproblem sättas i kontakt med företagshälsan och folk som använder narkotika/doping skiljas från sin anställning.
(jag har alltså själv inte koll på juridiken kring det hela och inte varit delaktig i processen utöver att rapportera problemen till högre instans)
Missbruk klassas som sjukdom o man får inte sparka folk hur som helst pga sjukdom.
1a stycketI min bransch kan det mycket väl ha varit så att man skilt personen från anställning på grund av lagbrotten som följer med ett narkotikamissbruk, då LST / RPS ställer krav på god vandel och alltså drar tillbaka förordnande/godkännande vid lagbrott.
Det jag är nyfiken på är dock var du hittar att arbetsgivaren är skyldig att rehabilitera drogmissbrukare. Mig veterligen så talar bara LAS och AML om alkoholmissbruk i sådana fall.
(Frågan är alltså öppet ställd och inte menad som kritik, jag är nyfiken på vad som faktiskt gäller)
Är du säker på att det gäller för läkemedelsmissbruk/beroende? Jag har själv jobbat i arbetsledande position och varit med i utkanten av ett antal missbruksärenden. När dessa landar hos HR så brukar folk med alkoholproblem sättas i kontakt med företagshälsan och folk som använder narkotika/doping skiljas från sin anställning.
(jag har alltså själv inte koll på juridiken kring det hela och inte varit delaktig i processen utöver att rapportera problemen till högre instans)
Jag kan bara tala för hur vi gör på mitt jobb då jag nyss varit djupt nergrävd i vår alkohol- och drogpolicy, men jag är inte sakkunnig så tackar för @Alexandra_W s svar med juridisk expertis Men jag har varit under uppfattningen att det inte ska skiljas på beroende och beroende (mig veterligen även beroenden som inte har med substansmissbruk att göra) vad gäller arbetsgivarens plikt att rehabilitera. Men förstår också att lagbrott kan spela in vad gäller processer mot en anställd.