Sv: Ta valpar

sakligt?? Vad var det som var osakligt i mitt inlägg?
Svider sanningen eller?
Du verkar ju inte alls ha läst denna tråd. Jag ska INTE avla på blandras, det är inte syftet med tråden.

Det osakliga i ditt inlägg var att du syftar på oseriös avel. Läs tråden så förstår du att det är inte vad vi pratar om. Och det förekommer fö inom alla avel så det är helt ovesentligt i denna tråd. Och om du tycker att ditt inlägg var speciellt informativt och skulle få det att "svida" för en person som vill avla på blandras så kan du också läsa igenom tråden en gång till, för det finns en hel del informativa inlägg från bukefalister. Det var bara det att ditt var osakligt rakt igenom och dessutom bara upprepade vad många andra redan tagit upp. Inget illa menat dig personligen, men jag gjorde denna tråd för att disskutera ngt annat. :bow:

Jag frågade: VAR ska man registrera en blandrashund? Inte varför.....

Sedan undrade jag vad du menar med "bra hund" eftersom du skriver att det är vikitgast att få fram en bra hund, och då är det tydligen oväsentligt om den är blandras. Då frågar jag mig vad du menar med "bra hund"?

Hur många gånger har du fått skriva att du inte ska avla på blandraser ? ;). Själv tror jag räknat till 3..eller kanske 4.

Prova skriv med STORA BOKSTÄVER så kanske folk fattar :D:rofl:

Att inte folk kan läsa vad som skrivs...mycket märkligt :confused:

Men å andra sidan har jag heller inte sett någon som påstått att det är TS som ska avla utan skrivit rent generellt, liksom jag gjorde, ändå var hon tvungen att påpeka för mig att hon inte ska avla, trots att jag faktiskt - tro't eller ej! - förstått det.

Jag ska inte delta någe mera i denna diskussion för jag är tydligen så totalt osaklig och kan inte läsa, detta enligt TS själv - som jag undrar ifall hon själv kan läsa ibland då hon tolkar in helt egna saker i ett flertal inlägg....

Jag har inte sagt att just DU ska avla, utan använde den termen som exempel. Jag hade lika gärna kunnat skriva Lotta, Bertil eller Anna-Lena.

Men istället för att svara på det jag skrev, så väljer du att påpeka onödiga saker även i detta inlägg. Konstigt att du väljer bort vissa inlägg, trots att dom är väldigt sakliga och bra skrivna.

Om jag ska dra upp några exempel ur livet då;

Schabradorhane hoppar från andra våningen, bryter sig in genom en altandörr och parar en Engelsk Bulldogg.
Ca 9 v senare föds det 2 st levande valpar, och 3 st döda. Ägaren till hundarna väljer att spara tiken och sälja hanen, och låter tiken gå som daghund hos oss. En riktigt supertrevlig tik blev det, som följde med på allt och var extremt lättlärd - precis som sin far.
Hanen såldes, till ett bra hem med en rätt så kunnig ägare, och avlivades som 1½ åring. Han attackerade henne bakifrån, och bet henne i rygg och nacke 4 ggr innan ägaren lyckades värja sig. Innan hade han visat tecken på vallning i kombination med förvirrad aggressivitet.

Exempel 2:
En vuxen kvinna i ca 35 års åldern, med erfarenhet av hundar sen tidigare, bestämmer sig för att para sin mediokra Schäfer med en Rottis, eftersom den kombinationen var SÅ eftertraktad tydligen. Båda föräldradjuren är trevliga och reggade, men inte hälsokollade eftersom dom ju ändå inte skulle gått i avel...
Av 9 valpar lever 2 st idag, trots att tjejen parade trevliga föräldradjur med stamtavla och levererade sina valpar chippade, avmaskade, vaccinerade och besiktigade samt att dom fått växa upp i en bra miljö.
3 valpar fick rätt så allvarlig HD eller AD, och resterande 4 visade aggression antingen mot barn eller sina ägare och fick avlivas.

Det är i princip bara sådana här blandraser jag stött på, trots att jag träffat ett väldigt stort antal. Jag har hjälpt till att uppfostra och träna en hel del av dom också, och många av dom har varit mycket förvirrade hundar. En Schäfer/BC vallade allt, och när hon kom ikapp blev hon arg och bet hårt. En Schäfer/Rottis högg efter ansikten på folk, redan som 7 mån gammal och vaktade något enormt. En Riesenschnauzer/Rottis är superosäker på det mesta, och biter efter mörkhyade människor, barn och i princip alla andra hundar.

Osv osv.. Detta är vad man för det mesta får fram genom s.k seriös bladnrasavel. Det GÅR inte att veta vilken ras eller individ som slår igenom, i vilken valp. Därför ogillar jag all blandrasavel, förutom dom som strävar efter att få fram en ny ras, som är förbättrad inom det området den är ämnad för, än vad dom redan existerande raserna är.

VAR ska man registrera en blandrashund?
Ber om ursäkt. Hos Svenska Kennelklubben. Registrerad som en BC-blandis.

Sedan undrade jag vad du menar med "bra hund" eftersom du skriver att det är vikitgast att få fram en bra hund, och då är det tydligen oväsentligt om den är blandras. Då frågar jag mig vad du menar med "bra hund"?
Det beror helt på vad man vill ha ut av hunden.

Men istället för att svara på det jag skrev, så väljer du att påpeka onödiga saker även i detta inlägg. Konstigt att du väljer bort vissa inlägg, trots att dom är väldigt sakliga och bra skrivna.
Jag ber om ursäkt om jag missat inlägg. Ni får gärna skriva och hänvisa till dem så lovar jag att ge svar. :bow: Jag är varken trångsynt eller naiv - försöker iaf. Jag kan mycket väl ändra åsikt. Och som jag också sagt så har jag själv ingen rak, genomtänkt åsikt kring detta. Jag söker hitta grunder till varför det inte skulle vara accepterat. Jag är uppriktigt intresserad av konkreta anledningar.

Osv osv.. Detta är vad man för det mesta får fram genom s.k seriös bladnrasavel. Det GÅR inte att veta vilken ras eller individ som slår igenom, i vilken valp. Därför ogillar jag all blandrasavel, förutom dom som strävar efter att få fram en ny ras, som är förbättrad inom det området den är ämnad för, än vad dom redan existerande raserna är.
NU förstår jag din skepsis. Absolut. Här har vi en saklig anledning som skulle kunna vara fakta eller bara oro. Du tror att man avlar fram en hund vars egenskaper inte fungerar ihop med de andra varpå det kan bli problem. Jag tror däremot att så inte är fallet. Alla hundar kan bli farliga, alla hundar kan jaga. Men det är ngt som aldrig ska bli aktuellt eller intressant för en hund, att skada andra. Det tror jag har att göra med flocken och människan. Det finns hundar som avlas/avlats just för att vara ett hot mot andra, men även dessa hundar fungerar bra med rätt människor. Men jag har inte för avsikt att ändra din åsikt där. Jag ville bara klargöra mina egna spekulationer i frågan. Det är helt ok att ha olika åsikt och i detta fall kan ingen fakta stå bakom någon av våra teorier. ;)

Men å andra sidan har jag heller inte sett någon som påstått att det är TS som ska avla utan skrivit rent generellt, liksom jag gjorde, ändå var hon tvungen att påpeka för mig att hon inte ska avla, trots att jag faktiskt - tro't eller ej! - förstått det.

Jag ska inte delta någe mera i denna diskussion för jag är tydligen så totalt osaklig och kan inte läsa, detta enligt TS själv - som jag undrar ifall hon själv kan läsa ibland då hon tolkar in helt egna saker i ett flertal inlägg....

Okej, nu ska vi reda ut det här Zoya. Läs ditt eget påstående nedan:
Fast nu ÄR det ju så att de allra flesta som producerar blandraser INTE har någon koll på vad det är de tar fram.

Läs mitt inlägg till dig:
Det osakliga i ditt inlägg var att du syftar på oseriös avel. Läs tråden så förstår du att det är inte vad vi pratar om. Och det förekommer fö inom alla avel så det är helt ovesentligt i denna tråd. Och om du tycker att ditt inlägg var speciellt informativt och skulle få det att "svida" för en person som vill avla på blandras så kan du också läsa igenom tråden en gång till, för det finns en hel del informativa inlägg från bukefalister. Det var bara det att ditt var osakligt rakt igenom och dessutom bara upprepade vad många andra redan tagit upp. Inget illa menat dig personligen, men jag gjorde denna tråd för att disskutera ngt annat.
Det handlar alltså INTE om att du påstår att jag ska avla. Jag hoppas att du uppmärksammat det jag skrivit till dig nu.

Glöm inte att även DU måste läsa vad jag skriver. Då kanske du skulle se vad jag menade och inte "prata strunt bakom ryggen". Om du inte helt ärligt sett detta eller läst vad du och jag skrivit så kan jag ursäkta ditt senaste inlägg. Annars tycker jag att det är oerhört omoget av dig att prata som om vår disskusion varit en helt annan. Fö tycker jag inte att du har ngt att göra på ett forum om du inte kan hålla dig till sak eller hålla god stämning. För jag har ingenstans varit otrevlig mot dig eller dömt dig på ngt sätt. Jag har rakt och enkelt sagt till när du missförstått trådens innehåll och det tycker jag att man borde kunna ta i en vuxen konversation om man ska vistas på ett forum. Jag tycker inte om personangrepp eller pajkastning och därav tänker jag inte provoceras av det du skriver. Det jag ber om är trevlig stämning i denna tråd och ett moget bemötande från alla skribenter, och de som inte kan eller vill ha det så får gärna byta till en annan tråd. Jag ser dock gärna att du fortsätter att svara i tråden på det som är min undran.

Jag skriver en tråd fär att jag är uppriktigt intresserad av andras åsikter och för att själv kunna ta ställning i frågan. :bow:

Du tror att man avlar fram en hund vars egenskaper inte fungerar ihop med de andra varpå det kan bli problem. Jag tror däremot att så inte är fallet. Alla hundar kan bli farliga, alla hundar kan jaga.

Problemet är att det inte enbart hänger på miljö och uppfostran. Om du har en blandras av två olika raser kan du i princip få en hund som är "schizofren"...
Ex. (taget ur luften) korsa min jaktgolden med en border collie och du kan få en hyperaktiv hund som ska valla allt samt bära in det. Hur stressad blir inte en sån hund? Eller så blir det en samarbetsvillig agilityhund.
Eller en dobbermann korsat med rottis. Du kan få en skitstor hund med rottisen tjocka pannben-"jag löser det själv"-attityd med dobbisens nervositet och låga bittröskel. Det kan bli tvärt om också, problemet är ju just att man inte vet. Hur många av säg 8 valpar blir "bra"? Och vem tar ansvaret, vad händer med de som inte blir bra...?

En släkting till mig hade en "rondell" med fyra-fem raser i, hejvilt blandat, och den var en mardröm att leva med. Det var terrier, vallhund, brukshund och sällskapshund i den och den visste inte vilket ben den skulle stå på... Den jagade, vallade och hade ett enormt behov av att arbeta. Men nu var det väl inte den typen av hund du tänkt dig.

Visst kan man ju korsa två liknande hundraser, men vad är då vitsen med att korsa alls.

Det handlar alltså INTE om att du påstår att jag ska avla. Jag hoppas att du uppmärksammat det jag skrivit till dig nu. :

Fast du kände dig ju tvungen att påpeka för mig att det inte var du som tänkte avla, eller hur?

Glöm inte att även DU måste läsa vad jag skriver. Då kanske du skulle se vad jag menade och inte "prata strunt bakom ryggen". Om du inte helt ärligt sett detta eller läst vad du och jag skrivit så kan jag ursäkta ditt senaste inlägg. Annars tycker jag att det är oerhört omoget av dig att prata som om vår disskusion varit en helt annan. Fö tycker jag inte att du har ngt att göra på ett forum om du inte kan hålla dig till sak eller hålla god stämning. För jag har ingenstans varit otrevlig mot dig eller dömt dig på ngt sätt. Jag har rakt och enkelt sagt till när du missförstått trådens innehåll och det tycker jag att man borde kunna ta i en vuxen konversation om man ska vistas på ett forum. Jag tycker inte om personangrepp eller pajkastning och därav tänker jag inte provoceras av det du skriver. Det jag ber om är trevlig stämning i denna tråd och ett moget bemötande från alla skribenter, och de som inte kan eller vill ha det så får gärna byta till en annan tråd. Jag ser dock gärna att du fortsätter att svara i tråden på det som är min undran. :

Prata strunt bakom ryggen?? Nu får du faktiskt ta och kamma dig för du verkar ju inte ha någon koll på vad du pratar om.

Ingenstans har jag varit omogen eller hållit dålig stämning. Det var faktiskt du som i ditt svar till mig kallade mig för osaklig etc. Det enda jag skrev var min syn på blandrasavel - men det dög visst inte och då började du mede lågvattenmärke och fortsätter dessutom. Kalla inte mig omogen när du själv inte visar upp din mognaste sida.

Du biter dig själv i tån dessutom när du säger att man inte bör vistas på ett forum om man inte kan ta en vuxen konversation. Om du inte märkt det så är det inte trådstartaren som bestämmer vilken vändning en diskussion i en tråd tar. Man måste inte hålal sig till pudelns kärna hela tiden utan det kan ta helt andra vändningar ibland. Om du inte kan leva med det kanske DU inte borde vistas på detta forum :rofl: eller åtminstone låt abli att starta trådar.Men om det är klubben för inbördes beundran du är ute efter så är detta fel forum för dig...

Tycker faktiskt att du svarar på det du vill svara på och ett flertal frågor går obemärkta förbi, vad beror det på?
Nä, lär dig att bli saklig själv innan du kritiserar andra....

Nu är det slutdiskuterat för min del i denna tråd.

Jag skriver en tråd fär att jag är uppriktigt intresserad av andras åsikter och för att själv kunna ta ställning i frågan. :bow:
Det är ju det du inte är - helt uppenbart....

Okej, där har vi olika åsikter. Jag anser att alla hundar fungerar med rätt miljö och människa. Och att stress inte beror på individen utan på vad individen saknar. Men det är en åsikt och ingen vetenskaplig fakta. ;)

Fast du kände dig ju tvungen att påpeka för mig att det inte var du som tänkte avla, eller hur?
Var vänlig hänvisa till det du syftar på. :bow:

Prata strunt bakom ryggen?? Nu får du faktiskt ta och kamma dig för du verkar ju inte ha någon koll på vad du pratar om.
Jag förstår uppriktigt inte vad du menar men lägger du fram citat och hänvisar vart jag ska läsa så ska jag absolut göra det.

Det var faktiskt du som i ditt svar till mig kallade mig för osaklig etc.
Och det var du ju också. Det var inget påhopp och jag försökte få med det. Att jag informerade dig om det för att förklara varför jag inte ville diskutera ditt inlägg mer. Att du missförstått vad jag syftaede på i detta inlägg.

Det enda jag skrev var min syn på blandrasavel - men det dög visst inte och då började du mede lågvattenmärke och fortsätter dessutom. Kalla inte mig omogen när du själv inte visar upp din mognaste sida.
Nej, det du gav åsikt på var oseriös blandrasavel. Om dina fördommar säger dig att all avel på blandras är så oseriös som du beskriver då är det en sak, men i denna tråd skrev jag klart och tydligt att vi skulle utgå från att det inte var så. Varpå jag anser att det du skriver är osakligt. Kan du svara på frågan och utesluta detaljen att det skulle ske på ett oseriöst sätt så skulle jag absolut uppskatta det. Som jag skrev tidigare också.

Du biter dig själv i tån dessutom när du säger att man inte bör vistas på ett forum om man inte kan ta en vuxen konversation. Om du inte märkt det så är det inte trådstartaren som bestämmer vilken vändning en diskussion i en tråd tar.
Vilken vändning - sant. Men att konfrontera trådstartaren som om hon talat om någonting annat tillför ju ingenting till tråden. I en tråd håller man sig till sak. Om du diskuterar med andra om oseriös avel är det upp till dig, du har också möjlighet att skapa en egen tråd. Men i denna ville jag specifikt tala om seriös blandrasavel. Och det är det som är frågan. Svara på den eller gör en egen tråd om det som intresserar dig om du vill. Det som jag vill disskutera här är en helt annan sak. Om jag ställer en fråga kan du inte svara på en annan när jag specifikt har skrivit att det inte handlar om seriös avel. Och därmed tänker jag inte ta det ämnet i denna tråd, men kanske i en annan?

Vi kunde ju ta detta med moderatorerna men jag tror att även du ser skillnaden.

det kanske DU inte borde vistas på detta forum eller åtminstone låt abli att starta trådar.Men om det är klubben för inbördes beundran du är ute efter så är detta fel forum för dig...
Det är just detta jag menar. Jag vill ingen stans att du ska känna dig påhoppad och det hoppas jag att du inte gör heller.

Tycker faktiskt att du svarar på det du vill svara på och ett flertal frågor går obemärkta förbi, vad beror det på?
Nä, lär dig att bli saklig själv innan du kritiserar andra....
Återigen. Hänvia till vad du pratar om. Du kan ingenstans lägga fram någonting som tyder på att det ligger ngt i det du säger. Kanske är det därför du para prumt väljer att lägga ner det hela och inte lådsas läsa det jag skriver nu?

Olika hundraser hanterar och visar stress på olika sätt. Hur många blandraser har turen att hamna i det ultimata hemmet där man kan bemöta även den värsta varianten av stressbeteende?

Det är inte alltid en sönderstressad hund kan bli harmonisk även i det perfekta hemmet.

Vad väljer du att baserar du dina åsikter på, vetenskap eller "tro"? :)

Okej, där har vi olika åsikter. Jag anser att alla hundar fungerar med rätt miljö och människa. Och att stress inte beror på individen utan på vad individen saknar. Men det är en åsikt och ingen vetenskaplig fakta. ;)

Jag tycker att vi borde fokusera på att få fram hundar som är så stabila att de fungerar även i de mindre perfekta hemmen (hos Svenssons) istället för att säga att alla hundar funkar med de rätta förutsättningar. För alla hundar lever inte optimalt, människan har sällan ett liv som är skräddarsytt för hundar, men jag anser att hunden ska fungera ändå. Till viss gräns givetvis.

Att låta ta fram hundar som kräver allt för att sedan skylla på omgivningens fel om det inte funkar är fruktansvärt orättvist mot hunden. Och omgivningen.

Olika hundraser hanterar och visar stress på olika sätt. Hur många blandraser har turen att hamna i det ultimata hemmet där man kan bemöta även den värsta varianten av stressbeteende?
I seriös avel anser jag att det ingår i ansvaret som uppfödare att se till att hunden hamnar rätt, följa upp och skriva ett kontrakt. Det ska gälla både avel som "företag" och avel i den bemärkelsen att man tar en kull bara.

Finns vetenskap bakom det hela väljer jag i regel vetenskap. :)

Nu blidde det väldigt många inlägg av skogstrollet här, ursäkta, men frågan är intressant och det slog mig nu när jag satt och åt lunch:

Om man väljer att (ex) para en fin schäfer med en fin rottis i syfte att få fram en bra hund, på vilket sätt blir den hunden bättre än någon av sina föräldrar? Vad har korsningen som de två rasrena avelsdjuren saknar?

Jag tycker att vi borde fokusera på att få fram hundar som är så stabila att de fungerar även i de mindre perfekta hemmen (hos Svenssons) istället för att säga att alla hundar funkar med de rätta förutsättningar. För alla hundar lever inte optimalt, människan har sällan ett liv som är skräddarsytt för hundar, men jag anser att hunden ska fungera ändå. Till viss gräns givetvis.
Absolut. Det borde finnas hundar av alla sorter. Däremot tycker jag inte att man ska sälja hund till en Svenssonfamilj där hunden är ensam hemma 8h om dagen, alla vardagar. Men det är ju återigen en åsikt som är min. Perfekta är inte alla dock.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg