Sv: Ta valpar
Men det jag undrar är, var registreras detta? Hur kan du kontrollera det?
Men det jag undrar är, var registreras detta? Hur kan du kontrollera det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur hittar man bra hem till dessa när seriösa uppfödare av renrasiga hundar idag står med ett överflöd av unghundar som ingen vill ha... Varför väljer man att främja hunden som en slit-och-släng-vara?
Det finns renrasiga flattar som funkar lika bra. Vill man inte göra rasen den tjänsten att som skicklig hundförare ta fram en fin hund och premiera den? Dessa människor som vill ha valp efter henne, varför vänder de sig inte till rasklubbens valphänvisare. Om de inte köpte valp efter denna tik, skulle de då inte välja att skaffa hund alls? Om inte så har man ju precis försämrat möjligheten för flera fina flattevalpar att få bra hem. Om det är bra hem. Varför väljer dem dessa valpar, för att den här korsningen blir billigare?
Så det övriga kan vi utesluta ur diskussionen.
Jag som blandrasägare vet ju vilka hundar som är föräldrar och därefter. Min hund har ju inte blandras så långt bak i släkten och kommer man till renras så räcker det ju med namnet så kan man hitta hela stamtavlan. Sen har jag inte träffat någon utan hans förfäder men vem har träffa sina hundars alla förfäder? Man får ju gå på det som är dokumenterat.
Ja alltså vår hund är ju registrerad och chipmärkt etc som alla andra och efter som att vi också känner "uppfödaren" så kan vi ju också vara säkra på att alla uppgifter stämmer. Så för vår del vet vi ju att det som finns dokumenterat om vår hund stämmer. Han har inte blandras så långt bak i ledet utan det mynnar ut i renras.Men det jag undrar är, var registreras detta? Hur kan du kontrollera det?
Det var dit jag ville komma. Eller om man har en hund med två raser i sig och en renras. Det kvittar sålänge man kan kontrollera förfäderna, ellerhur? Då har man ju koll på djurens bakgrunder på samma sätt som inom rashundsaveln. DÅ är vi ett steg nämre vad jag talar om.Så visst om man korsar 2 renraser kan man kolla bakrunden!
Men det är inte ofta det är reggade hundar dom avlat på isåfall och då går det ju inte att kolla ändå.
Nr 1. Hunden behöver inte ställas ut, tävlas eller liknande bara för att den är renras. Det kanske inte ligger i hundägarens intresse.De flesta renras ägare, som har en hund med bra stam, går bra på utställning, mentaltester och liknande vill väl inte korsa den med en annan ras??
Jag förstår detta och jag håller med.Vidhåller dock att det är sällsynt att det inte redan finns en rasren hund som kan användas precis lika bra till samma syfte (undantag är väl draghundar och liknande?) och dessa bör prioriteras tycker jag. Det finns så många blandrashundar redan som far runt som flipperkulor bland blocketannonserna... Det behövs verkligen inte fler.
Däremot måste jag säga att jag inte hittat ngn hund som passar mig lika bra som en blandras.
Jag förstår detta och jag håller med.
Däremot måste jag säga att jag inte hittat ngn hund som passar mig lika bra som en blandras. Men jag är ingen expert på hundraser heller.
Jag håller med Duvan att detta uttalande är ett av de jag stör mig mest på i dessa diskussioner. Vad har t ex en labbe/schäferkorsning gemensamt med en bc/rottiskorsning, och varför passar dessa korsade hundar ägaren bättre än en renras av respektive ras?Däremot måste jag säga att jag inte hittat ngn hund som passar mig lika bra som en blandras. Men jag är ingen expert på hundraser heller.
Ojojoj vilken respons! Jag som mest satt här och funderade..
Jag ska försöka sammanfatta svar till frågorna.
Varför?
Tja, varför inte? Det blir i regel bättre hundar enl en del, sämre enl. andra. Det är väl en smaksak? Varför avla på en rashund?
KimZor
Vad menar du med det? Det tillför väl samma sak som en rashund? Vad menar du med vandringspokal?
Centaur
Oj, du.. Det var lite trångsynt sagt tycker jag. Jag skulle aldrig i livet skaffa mig en raskatt. Förutom ev en bengal då kanske. Och de kattungar som är mest eftersökta hos mig är de som är "rena", korthåriga bondkatter. En tjej har tom sagt att finns det inga såna kvar så är de inte ens intresserade av att komma och titta, och de är villiga at betala för dem. Så där talar du utan kunskap/fakta. Men det är som sagt olika. En smaksak och kanske också en fråga om vad man vill ha katten till.
QUOTE]
Vad menar du? Avlar du medvetet fram korthåriga "rena" bondkatter? Låter som europeer för mig men du skrev att de inte är raskatter. Om du inte ägnar dig åt seriös, planerad kattavel, hur vet du då att dina korthåriga husisar blir "rena"? Europen finns för att ta tillvara den klassiska svenska bondkatten. Numer är så många husisar så uppblandade med raskatt att de klassiska "bonkattsdragen" börjar försvinna. Därför finns kontrollerad avel i form av raskatt - europen. Fast då måste man vara beredd att det kostar pengar att föda upp katter.
Om många här tycker att det är bra att folk låter sina huskatter för ungar för att raskatter är för dyra. Tänk då på att en bondkatt bör kosta runt 1000 kr, för att vara seriöst uppfödd med vaccineringar etc. Man måste ta betalt för katterna för att föda upp, annars går det inte att föda upp seriöst.
Ursäkta att jag kapade tråden med kattprat.