Sv: Ta valpar

Hur hittar man bra hem till dessa när seriösa uppfödare av renrasiga hundar idag står med ett överflöd av unghundar som ingen vill ha... Varför väljer man att främja hunden som en slit-och-släng-vara?

Det finns renrasiga flattar som funkar lika bra. Vill man inte göra rasen den tjänsten att som skicklig hundförare ta fram en fin hund och premiera den? Dessa människor som vill ha valp efter henne, varför vänder de sig inte till rasklubbens valphänvisare. Om de inte köpte valp efter denna tik, skulle de då inte välja att skaffa hund alls? Om inte så har man ju precis försämrat möjligheten för flera fina flattevalpar att få bra hem. Om det är bra hem. Varför väljer dem dessa valpar, för att den här korsningen blir billigare?

Så det övriga kan vi utesluta ur diskussionen.

Dessa frågor kan du inte utesluta bara för att blandrasaveln anses "seriös".

jag gillar inte blandrasavel, vilket jag står för till 100 procent.
Diskuterade med en tjej som äger en djurbutik i en annan stad om att hennes mamma faktiskt skulle göra en "fuling" mot skk. Hojn föder upp blandraser enligt konstens alla regler (enligt tjejen iaf) och skulle nu även satsa på en renrasig ras. Denna renrasiga hundras kommer även blandas in i deras blandisavel. Men hennes mamma ska bli registrerad uppfödare på SKK, därför måste dottern stå som ägare till samtiliga blandraser. kan man kalla det för seriöst? hennes ursäkt var att dom inte gillade SKK och deras regler, men ville föda upp denna renrasiga ras med stamtavla.

Har inget emot blandraser även om jag inte tänker skaffa någon själv, och förstår inte heller folk som köper blandraser.

nej du det gör jag INTE. kolla i tidningen, finns såå mkt kattungar som folk vill ge bort.

sen är syftet med blandras avel inte att ta fram en bra hund. det kan det omöjligt vara med alla idiotiska korsningar som görs. syftet lär vara att få en liiiten söt bebbe efter sin gulle-hund...
:angel:

Senast ändrad:

Jag som blandrasägare vet ju vilka hundar som är föräldrar och därefter. Min hund har ju inte blandras så långt bak i släkten och kommer man till renras så räcker det ju med namnet så kan man hitta hela stamtavlan. Sen har jag inte träffat någon utan hans förfäder men vem har träffa sina hundars alla förfäder? Man får ju gå på det som är dokumenterat.

jo, visst är det inte omöjligt, i VISSA (väldigt få fall) att man kan kolla leden.

Min lilla är 50/50 mellan två meriterade föräldrar (olycka), så visst kan jag kolla honom!
Han är frisk som en nötkärna och bra mentalt, men jag skulle inte komma på tanken att avla på honom iaf!

Men som ex. våran stora kan vi kolla pappan lätt (renrasig boxer) däremot mamman lite svårare då hon har 3 raser i sig.

Så visst om man korsar 2 renraser kan man kolla bakrunden!
Men det är inte ofta det är reggade hundar dom avlat på isåfall och då går det ju inte att kolla ändå.

De flesta renras ägare, som har en hund med bra stam, går bra på utställning, mentaltester och liknande vill väl inte korsa den med en annan ras??

Senast ändrad av en moderator:

Men det jag undrar är, var registreras detta? Hur kan du kontrollera det?
Ja alltså vår hund är ju registrerad och chipmärkt etc som alla andra och efter som att vi också känner "uppfödaren" så kan vi ju också vara säkra på att alla uppgifter stämmer. Så för vår del vet vi ju att det som finns dokumenterat om vår hund stämmer. Han har inte blandras så långt bak i ledet utan det mynnar ut i renras.

Om man har alla hundar registrerade som vanligt. Är det då inte lika korrekt gjort som för en rashund. Är det inte lika säkert att alla uppgifter stämmer om det är en blandrashund?

Bara undrar..

Men snälla du, åter igen. Jag pratar om att seriöst ta en kull valpar. Inte oseriös avel. :bow:

Men du, nu tycker jag att du faktiskt lägger dig på en ganska låg nivå. ;) Onödigt tycker jag. Nu talade jag inte om dessa fall när man vill ha en "gulligullhund", jag talar om ifall detta skulle göras på ett seriöst sätt för att få fram en bra hund. Väldigt vad en del vill dra ner det till saker som vi inte pratar om. Jag respekterar era åsikter men varför man delta i diskussionen på en så låg nivå? Håll er till sak istället. Jag har nämnt "enl konstens alla regler" och då syftar jag på alla de regler som man har inom seriös renrasavel, fast med blandras/olika raser.

Jag hoppas att denna tråd kan fortsätta sakligt och trevligt för ingen här har ngn anledning att inte försöka hålla det så. :bow:

Vad menar du med "bra hund"? Behövs diverse korsningar när det redan finns x antal raser att välja bland?

Var ska en blandras registreras?

Så visst om man korsar 2 renraser kan man kolla bakrunden!
Men det är inte ofta det är reggade hundar dom avlat på isåfall och då går det ju inte att kolla ändå.
Det var dit jag ville komma. Eller om man har en hund med två raser i sig och en renras. Det kvittar sålänge man kan kontrollera förfäderna, ellerhur? Då har man ju koll på djurens bakgrunder på samma sätt som inom rashundsaveln. DÅ är vi ett steg nämre vad jag talar om. ;)

De flesta renras ägare, som har en hund med bra stam, går bra på utställning, mentaltester och liknande vill väl inte korsa den med en annan ras??
Nr 1. Hunden behöver inte ställas ut, tävlas eller liknande bara för att den är renras. Det kanske inte ligger i hundägarens intresse.
Nr 2. Jo, det har hänt, och händer fortfarande. ;) För även om man har rashund så betyder det inte att man har ngt emot blandrashundar. Tvärt om kanske. ;)

Ja jag vet faktiskt inte... Om man tar fram dessa valpar till ett speciellt syfte, och inte bara för att det finns folk som vill ha valpar efter en "trevlig hund" och man tar hänsyn till att inte avla på hundar med defekter... Jag kan väl inte säga att det är helt fel.

Vidhåller dock att det är sällsynt att det inte redan finns en rasren hund som kan användas precis lika bra till samma syfte (undantag är väl draghundar och liknande?) och dessa bör prioriteras tycker jag. Det finns så många blandrashundar redan som far runt som flipperkulor bland blocketannonserna... Det behövs verkligen inte fler.

Jag vet inte, det beror ju på vad för hund man är ute efter.

Varför en blandrashund ska registreras? Jag anser att alla djur ska registreras. För att hålla hundägandet på en seriös nivå, allt hundägande. För att allt hundägande ska tas på lika stort allvar och för att alla hundar ska finnas med i ett register, anser jag. Men du kanske inte håller med?

Vidhåller dock att det är sällsynt att det inte redan finns en rasren hund som kan användas precis lika bra till samma syfte (undantag är väl draghundar och liknande?) och dessa bör prioriteras tycker jag. Det finns så många blandrashundar redan som far runt som flipperkulor bland blocketannonserna... Det behövs verkligen inte fler.
Jag förstår detta och jag håller med. :bow:
Däremot måste jag säga att jag inte hittat ngn hund som passar mig lika bra som en blandras. Men jag är ingen expert på hundraser heller.

Däremot måste jag säga att jag inte hittat ngn hund som passar mig lika bra som en blandras.

Just det här uttalandet tycker jag är mycket märkligt.

Hur är en blandras? Är blandraser något enhetligt?

Visst ja, alla blandraser är som en lerklump som blir vad man gör dem till - oavsett de inblandade föräldrarna....:cool: :devil:

Jag förstår detta och jag håller med. :bow:
Däremot måste jag säga att jag inte hittat ngn hund som passar mig lika bra som en blandras. Men jag är ingen expert på hundraser heller.

Då har du haft tur som råkat hitta just rätt individ/individer, men du kan aldrig räkna med att hitta en likadan.

Jag håller med Duvan att detta uttalande är ett av de jag stör mig mest på i dessa diskussioner. Vad har t ex en labbe/schäferkorsning gemensamt med en bc/rottiskorsning, och varför passar dessa korsade hundar ägaren bättre än en renras av respektive ras?

Att klumpa ihop alla blandraser i en grupp är ungefär lika dumt som att klumpa ihop invandrare i en grupp :cool: Ingen av grupperna är homogen.

Jag är för korsningsavel där man faktiskt arbetar för att få fram en ny ras som inte finns på marknaden idag. T ex finns ingen direkt självklar vildsvinshund i Sverige idag, och man gör försök med lajkakorsningar. Kan man med målmedveten avel, mycket kunskap och hård kontroll och utsållning faktiskt få fram en "perfekt" vildsvinshund, ja då har man ju faktiskt tillfört hundvärlden något.

Själv har jag fallit för en endast 80 år gammal ras som har sitt ursrung ur 10 olika raser, och jag är glad att en viss Dr Martinez fick för sig att vara så dum att han ville skapa den ;), nämligen Dogo Argentino :love:

Men så sker ju tyvärr inte i praktiken...! och det finns ju redan massa fina renrasiga hundar.

så om inte målet är att få fram en ny RAS så nej...

Ojojoj vilken respons! :o :D Jag som mest satt här och funderade..
Jag ska försöka sammanfatta svar till frågorna.

Varför?
Tja, varför inte? Det blir i regel bättre hundar enl en del, sämre enl. andra. Det är väl en smaksak? Varför avla på en rashund?

KimZor

Vad menar du med det? Det tillför väl samma sak som en rashund? Vad menar du med vandringspokal?

Centaur

Oj, du.. Det var lite trångsynt sagt tycker jag. ;) Jag skulle aldrig i livet skaffa mig en raskatt. Förutom ev en bengal då kanske. Och de kattungar som är mest eftersökta hos mig är de som är "rena", korthåriga bondkatter. En tjej har tom sagt att finns det inga såna kvar så är de inte ens intresserade av att komma och titta, och de är villiga at betala för dem. Så där talar du utan kunskap/fakta. ;) Men det är som sagt olika. En smaksak och kanske också en fråga om vad man vill ha katten till.

QUOTE]

Vad menar du? Avlar du medvetet fram korthåriga "rena" bondkatter? Låter som europeer för mig men du skrev att de inte är raskatter. Om du inte ägnar dig åt seriös, planerad kattavel, hur vet du då att dina korthåriga husisar blir "rena"? Europen finns för att ta tillvara den klassiska svenska bondkatten. Numer är så många husisar så uppblandade med raskatt att de klassiska "bonkattsdragen" börjar försvinna. Därför finns kontrollerad avel i form av raskatt - europen. Fast då måste man vara beredd att det kostar pengar att föda upp katter.

Om många här tycker att det är bra att folk låter sina huskatter för ungar för att raskatter är för dyra. Tänk då på att en bondkatt bör kosta runt 1000 kr, för att vara seriöst uppfödd med vaccineringar etc. Man måste ta betalt för katterna för att föda upp, annars går det inte att föda upp seriöst.
Ursäkta att jag kapade tråden med kattprat.

Så du menar alltså på fullaste allvar att en korsning mellan en renrasig Rottis och en renrasig Schäfer är bättre än att skaffa en renrasig av någon av raserna? Eftersom du vill uppnå seriös avel med reggade föräldradjur kan du bara använda dig av maximalt 2 raser i en parning, och då måste ju dom hundarna enligt dig vara bättre än en renras? Eftersom du tydligen inte hittat någon ras som passar dig, utan får ha blandras.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka