Sv: Ta valpar

Visst, har själv fem såna, MEN det finns redan alldeles för många katter som avlivas eller är hemlösa pga att katten blivit dräktig vid olyckshändelse. Det räcker med dom kattungarna, man behöver inte göra fler..

Vet själv hur otroligt svårt det är att hitta hem till dom.

Skulle aldrig i livet köpa en hundvalp för 10 tusen.

Skulle du betala det för en TV? Eller för en häst? Eller en bil? Vad är värt 10.000:-?

Jag tycker att det är ett märkligt resonemang att en så relativt liten prisskillnad som det är mellan renras och blandras skulle vara något avgörande argument. Inköpspriset är i slutänden en droppe i havet jämfört med vad det kostar att ha hund.

Lever hunden i 10 år har du betalat ca. 2.75 per dag med ett inköpspris på 10.000:- Den försäkring som kända generationer bakåt och åt sidorna ger är väl värt dessa kronor.

De blandrasvalpar som föds behöver få bra hem, men att medvetet avla fram lotterihundar är dumt. Det gäller även renrasiga hundar där man inte har satt sig in i genetikens mysterier, utan bara vill ha valpar på sin fiiina älskling.

Personligen tycker jag att avel ska bedrivas utifrån ett övergripande avelsmål, inte en önskan att klona en älskling. Man bör kunna se den egna hundens nackdelar likväl som fördelar så att man kan kompensera och förstärka. Det mesta man hör i alla "blandrasavels"- och "min fina hund vill ha valpar"uttalanden är hur otoligt fina och bäst i världen de är - den funktionella kritiken finns aldrig där.

När jag tittar på mina egna hundar är jag mycket kritisk - mer än många andra faktisk. Jag ser en lång länd och lite klen pälsväxt och är medveten om att min hund inte är perfekt. I samma hund ser jag också en otrolig samarbetsvilja och rastypiskt temprament - vågskålen är igång. Är hennes fel så små att hennes fördelar klart överväger? Finns det en matchande hane som förstärker eller bibehåller hennes goda sidor och som kan kompensera hennes tillkortakommanden? Om inte bägge frågorna kan besvaras med JA finns det ingen anledning att avla. Min älskade hund kan jag ju njuta av ändå.

Vet en som köpte en berner sennen som långt bak hade liiite schäfer i sig. Denna nästan renrasiga Berner sennerhunden ser ut och är mentalt schäfer rakt igenom ingen berner sennen alls. Så det kan ju slå igenom ändå.

Jag tycker att det är ett märkligt resonemang att en så relativt liten prisskillnad som det är mellan renras och blandras skulle vara något avgörande argument. Inköpspriset är i slutänden en droppe i havet jämfört med vad det kostar att ha hund.
Även med tanke på allt man FÅR göra med en renrasig hund men inte får göra med en blandras.

*Delvis kl*

För mig har det inte aldrig varit en penga-fråga.

Jag hade TUR med min lilla blandras, medans den stora har gett mig många gråa hår (sambons hund).

Har tidigare haft otur med renras, men är nu lite mera "insatt" i hund och min nästa blir garanterat en renras som jag ska kolla upp på ett kritiskt och pedantiskt sätt!

Precis, det är den stora fördelen med renras. Man är inte beroende av uppfödrens kanske rosa glasögon, utan man kan själv bilda sig en uppfattning genom att läsa på om släkten.

Ojojoj vilken respons! :o :D Jag som mest satt här och funderade..
Jag ska försöka sammanfatta svar till frågorna.

Varför?
Tja, varför inte? Det blir i regel bättre hundar enl en del, sämre enl. andra. Det är väl en smaksak? Varför avla på en rashund?

KimZor
Det tycker jag inte om alls. Ser varken mening eller seriositet i det. Tillför inte hundvärlden något, utom möjligen en och annan s.k. vandringspokal.
Vad menar du med det? Det tillför väl samma sak som en rashund? Vad menar du med vandringspokal?

Centaur
ungefär lika smart som att medvetet ta kattungar på sin bonnkatt......

vem ska köpa dom? varför??
Oj, du.. Det var lite trångsynt sagt tycker jag. ;) Jag skulle aldrig i livet skaffa mig en raskatt. Förutom ev en bengal då kanske. Och de kattungar som är mest eftersökta hos mig är de som är "rena", korthåriga bondkatter. En tjej har tom sagt att finns det inga såna kvar så är de inte ens intresserade av att komma och titta, och de är villiga at betala för dem. Så där talar du utan kunskap/fakta. ;) Men det är som sagt olika. En smaksak och kanske också en fråga om vad man vill ha katten till.

Nu ska tilläggas att jag INTE ska ta valpar på någon blandrashund. ;) Så alla kan pusta ut. Men jag köper endast blandraser, då jag tycker att det blir bra hundar och har egenskaper från olika raser. Jag tycker om vissa blandningar helt enkelt, och har inte hittat ngn rashund som passar mig lika bra.

Syftet för parning är väl eg detsamma som vid all parning. Att få fram en bra hund. Eller?

Oseriös avel finns inom allt. Även renrashundar. Det var inte det jag syftade på i denna tråd. bara så att alla är medvetna om det. :bow:

Vad menar du med det? Det tillför väl samma sak som en rashund? Vad menar du med vandringspokal?
En rashund tillför förhoppningsvis sin ras något. En blandras tillför inte någon ras någonting och har dessutom begränsade användningsområden.

Och många hundar som söker omplacering är blandraser. I värsta fall får de byta hem några gånger under sin livstid = vandringspokal.

Syftet för parning är väl eg detsamma som vid all parning. Att få fram en bra hund. Eller?
Syftet med parning är att säkra fortlevnaden av bra gener och tillföra rasen någonting, att få fram en bra, användbar hund.

Och inget av detta kan garanteras med blandrasavel.

Oseriös avel finns inom allt. Även renrashundar.
Ingen har någonsin påstått något annat. Dock vill jag påstå att den oseriösa blandrasaveln är större, eftersom jag anser att blandrasavel per definition är oseriös.

Jag hade lite samma tankesätt som du tidigare, dvs: "varför inte blandras? dom är ju lika trevliga/trevligare än många rashundar"

Men efter att fått mera inblick i hundvärlden både inom renras och blandras, har jag tagit ställt mig på den sidan som är MOT blandaveln.
Dels pga alla ärftliga sjukdomar som kanske inte visat sig just hos föräldrarna men ändå finns med i ledet och även den mentala biten, alla kollitioner mellan rasena i hundens hjärna.

Visst finns det "bra" blandraser, men så himla mycket dåliga att jag tycker det överväger.

Det finns mycket skit i rasaveln också, men som Druvan skrev: Du har MÖJLIGHET att kolla upp hunden själv!

Kom på det! Var lite trött igår när jag skrev.

Kan ta det såhär ist En kompis till mej har en hund 75% Flat 25% Lab. Båda förldrarna kanon bra jakthundar. Hon har självklart inte det typiska Flat utseendet men har tempramentet därefter. Hon är en kanonbra jakthund. Hon används flitigt i fågeljakt samtidigt som dom går lydnadskurser på brukshundsklubben där hon också är kanon bra. Hon är även höft och knäledsröntgad.

Att korsa henne med en annan duktig Jagande Flat skulle antagligen bara ge bra jakthundar. Dom funderar på att ta valpar efter henne. Och har redan isf en full lista på bra männiksor som vill ha en valp.

Tycker det är mer okej att para så än ex.vis avla på renrasiga svaga individer.

En rashund tillför förhoppningsvis sin ras något. En blandras tillför inte någon ras någonting och har dessutom begränsade användningsområden.
Tillför sin ras? Syftet är väl att få fram bra hundar? Det tillför ju något till världen. Om det sen inte räknas som ras och därav inte tillför någon ras ngt så är det väl ovesentligt om det blir bra hundar? Mycket svårt att förstå detta. Förklara gärna. :bow:

Syftet med parning är att säkra fortlevnaden av bra gener och tillföra rasen någonting, att få fram en bra, användbar hund.

Och inget av detta kan garanteras med blandrasavel.
Okej detta förstår jag. Men måste syftet alltid ha med rasen att göra? Kan det inte få vara bara att man vill få fram bra hundar från just dessa två individer? Bara en undran..

Ingen har någonsin påstått något annat. Dock vill jag påstå att den oseriösa blandrasaveln är större, eftersom jag anser att blandrasavel per definition är oseriös.
Jo det är ju din åsikt. Men om man arbetar lika seriöst som en rashunduppförade så bör inte själva rasen avgöra om det är seriöst eller inte. Då tycker jag att det är mer oseriöst att med avsikt ta fram hundar, inom renrasaveln, som är så fysiskt missbildade att de tar skada av det i längden. För det är ett faktum! :cool:

Dels pga alla ärftliga sjukdomar som kanske inte visat sig just hos föräldrarna men ändå finns med i ledet och även den mentala biten, alla kollitioner mellan rasena i hundens hjärna.
Vill bara påpeka att i seriös avel är det en självklarhet att detta undersöks precis på samma sätt som när man avlar på renrashundar. :) Även i blandrasavel. Det var den typen av seriös blandrasavel jag syftade på.

Jag förstår hur du menar.
Dock vet jag några "seriösa" blandras uppfödare som säger sig ha full koll och att dom bara avlar på sunda hundar m.m.

Men där det sedan framkommit att det finns dåliga hundar bakom i ledet.

Vart kan man kolla upp sin blandras?
Man kan ju egentligen aldrig helt säkert veta vad man har i sin hund.

Ja blandraser är jättefina! Det är aveln jag är emot. Sättet att tjäna pengar utan att ha några åtaganden. Man behöver inte registrera, valpkullsförsäkra mm. Sedan är det många som ändå tar ut mellan 5000-9000 kr för valparna. Håller med ovanstående.

Missförstå mig inte, jag har inget emot blandraser, jag har ju 2 själv.

Samtidigt har jag på "äldre dagar" börjat tycka det skulle vara lite roligt att ställa ut och då är det renras som gäller ! :)

Vill bara påpeka att i seriös avel är det en självklarhet att detta undersöks precis på samma sätt som när man avlar på renrashundar. :) Även i blandrasavel. Det var den typen av seriös blandrasavel jag syftade på.

Men hur många av dessa "seriöst" framavlade blandrashundar har godkända höfter samt är kollade för rasbundna sjukdomar 7-8 generationer bakåt samt sidledes? Så långt tillbaka, minst, ser man ju resultat av på rasrena hundar om jag inte har helt fel. Hur många av avkommorna kollas? Hur hittar man bra hem till dessa när seriösa uppfödare av renrasiga hundar idag står med ett överflöd av unghundar som ingen vill ha... Varför väljer man att främja hunden som en slit-och-släng-vara?

Det jag stör mig mest på hos de korsar hejvilt är att de tycks ha rosafärgade glasögon på och klänger hårt fast vid att "blandraser är mycket friskare än renrasiga hundar!!" och sedan bara vill ha fram "söta valpar efter sin snälla tik".

Kan ta det såhär ist En kompis till mej har en hund 75% Flat 25% Lab. Båda förldrarna kanon bra jakthundar. Hon har självklart inte det typiska Flat utseendet men har tempramentet därefter. Hon är en kanonbra jakthund. Hon används flitigt i fågeljakt samtidigt som dom går lydnadskurser på brukshundsklubben där hon också är kanon bra. Hon är även höft och knäledsröntgad.

Att korsa henne med en annan duktig Jagande Flat skulle antagligen bara ge bra jakthundar. Dom funderar på att ta valpar efter henne. Och har redan isf en full lista på bra männiksor som vill ha en valp.

Jag skulle ändå inte välja att avla på den tiken.
Det finns renrasiga flattar som funkar lika bra. Vill man inte göra rasen den tjänsten att som skicklig hundförare ta fram en fin hund och premiera den? Dessa människor som vill ha valp efter henne, varför vänder de sig inte till rasklubbens valphänvisare. Om de inte köpte valp efter denna tik, skulle de då inte välja att skaffa hund alls? Om inte så har man ju precis försämrat möjligheten för flera fina flattevalpar att få bra hem. Om det är bra hem. Varför väljer dem dessa valpar, för att den här korsningen blir billigare?

Jag märker att jag formulerar mig klumpigt idag, skyller på trötthet efter en sömnlös natt.

Vart kan man kolla upp sin blandras?
Jag som blandrasägare vet ju vilka hundar som är föräldrar och därefter. Min hund har ju inte blandras så långt bak i släkten och kommer man till renras så räcker det ju med namnet så kan man hitta hela stamtavlan. Sen har jag inte träffat någon utan hans förfäder men vem har träffa sina hundars alla förfäder? Man får ju gå på det som är dokumenterat.

Men hur många av dessa "seriöst" framavlade blandrashundar har godkända höfter samt är kollade för rasbundna sjukdomar 7-8 generationer bakåt samt sidledes? Så långt tillbaka, minst, ser man ju resultat av på rasrena hundar om jag inte har helt fel. Hur många av avkommorna kollas? Hur hittar man bra hem till dessa när seriösa uppfödare av renrasiga hundar idag står med ett överflöd av unghundar som ingen vill ha... Varför väljer man att främja hunden som en slit-och-släng-vara?
Inom seriös avel - alla! Så det övriga kan vi utesluta ur diskussionen.

Om inte alla sett det än så skrev jag i trådstarten "enl alla konstens regler" och syftade därmed på att man sköter det på samma seriösa sätt som i seriös rashundavel. Enda skillnaden är att man använder fler raser än bara en.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka