Sv: Ta valpar

Däremot tycker jag inte att man ska sälja hund till en Svenssonfamilj där hunden är ensam hemma 8h om dagen, alla vardagar. .

Det tycker inte jag heller och det har jag heller inte föreslagit. Den Svensson jag syftar på är den som kanske inte haft hund i 20år, inte är så väl bevandrad i hundpsykologin eller saknar tid/motivation till att lägga all sin vakna tid på att uppfostra en bångstyrig jycke. Man vill ha ett trevlig sällskap, man aktiverar den så mycket som behövs och man kelar i tv-soffan. Man åker kommunalt, man rör sig ute bland folk, man får besök av barn, vuxna och andra hundar. Man vill gå kurs, man vill resa med hunden osv. En normalt funtad hund ska klara detta utan flera års specialträning. Tycker jag. Oavsett ras. De som inte gör det ska man inte avla på.

Två normalt funtade hundar som utan problem klarar detta ovan kan mycket väl ge avkommor som INTE gör det pga dåligt skakad gencocktail.

Iiingen fara. :D Här gillar vi många inlägg.

Om man väljer att (ex) para en fin schäfer med en fin rottis i syfte att få fram en bra hund, på vilket sätt blir den hunden bättre än någon av sina föräldrar? Vad har korsningen som de två rasrena avelsdjuren saknar?
Jag vet inte riktigt. Det är inga raser jag skulle välja att använda själv, inte ens som rena raser. Detta har jag inte funderat djupare på tyvärr och har därför inga genomtänkta svar. Men nån gång har man korsat olika hundar för att få fram en bra hund - och därav en ras - så det måste ju finnas tillfällen då det är positivt.

För min del är jag glad åt min BC-korsning. Han har storleken från schäfer/golden, utseendet mycket från BC:n dock lite grövre från de andra raserna. Han har koncentrationen som en BC, vänligheten och lugnet från en golden och pälsen vet jag inte vad det blev. :D Han vallar inte(har dock aldrig uppmuntrat det heller), hämtar gärna, är outtröttlig och passar aktivt sätt oss väldigt bra då vi behöver en aktiv hund som ändå kan varva ner, ligga lugnt och vara med överallt hela tiden. Sen vill jag ha den här viljan till att träna och göra saker. Att aldrig behöva muta fram ngt utan nästa få det utan att ens be om det. :D Jag älskar BC, Groenendael, belgare över lag och andra aktiva hundar. Men tacksam är jag att jag kunde få en "mindre krävande BC" då jag inte helt säkert skulle ha tiden med en ren BC som ofta också kräver att få valla. Den hunden är ju ingen anledning till varför man bör göra blandraser, men jag är ytterst tacksam att även jag kunde ha en "BC". ;) För de är otroligt vackra och otroligt roliga att jobba med. och jag har aldrig träffat på en hund eller ras som passar min bättre.

Det tycker inte jag heller och det har jag heller inte föreslagit. Den Svensson jag syftar på är den som kanske inte haft hund i 20år, inte är så väl bevandrad i hundpsykologin eller saknar tid/motivation till att lägga all sin vakna tid på att uppfostra en bångstyrig jycke. Man vill ha ett trevlig sällskap, man aktiverar den så mycket som behövs och man kelar i tv-soffan. Man åker kommunalt, man rör sig ute bland folk, man får besök av barn, vuxna och andra hundar. Man vill gå kurs, man vill resa med hunden osv. En normalt funtad hund ska klara detta utan flera års specialträning. Tycker jag. Oavsett ras. De som inte gör det ska man inte avla på.
Håller med till 100. :bow:

Jag vet inte riktigt. Det är inga raser jag skulle välja att använda själv, inte ens som rena raser. Detta har jag inte funderat djupare på tyvärr och har därför inga genomtänkta svar. Men nån gång har man korsat olika hundar för att få fram en bra hund - och därav en ras - så det måste ju finnas tillfällen då det är positivt.

Ja fast då handlar det ju inte längre om en enstaka parning mellan två rasrena hundar som jag tolkade det som att tråden handlade om i början. Då avlar man ju medvetet, ofta med flera olika raser, med syftet att få fram ett slutresultat. Och vägen dit är ju kantad med "misslyckade" individer och krävs enormt mycket jobb för att få till en homogen grupp/ras.

Din hund låter jättetrevlig och jag har inget emot blandrashundar (däremot oseriösa blandrasavlare) men jag törs nog påstå att du hade lite tur också (och kaaanske en gnutta skicklighet ;) ) som fick en sån trevlig hund. Vet du hur de övriga hundarna från samma kull blev?

Tillägg: Tänk om din hund blivit flamsig, lättdistraherad, fågelskådande och "klumpig" som en retriever. Ihärdig, envis, vallande och högaktiv som en BC.

Hade min goldens temperament utökats med BC-egenskaper hade det blivit en mardrömshund... Tro mig. *ryser vid blotta tanken*

Har du någon tanke/fundering/exempel själv på en korsning som du tycker skulle kännas "ok" och vad skulle slutresultatet isf vara?

Senast ändrad:

Ja fast då handlar det ju inte längre om en enstaka parning mellan två rasrena hundar som jag tolkade det som att tråden handlade om i början. Då avlar man ju medvetet, ofta med flera olika raser, med syftet att få fram ett slutresultat. Och vägen dit är ju kantad med "misslyckade" individer och krävs enormt mycket jobb för att få till en homogen grupp/ras.
Sant.

Din hund låter jättetrevlig och jag har inget emot blandrashundar (däremot oseriösa blandrasavlare) men jag törs nog påstå att du hade lite tur också (och kaaanske en gnutta skicklighet ) som fick en sån trevlig hund. Vet du hur de övriga hundarna från samma kull blev?
Yes, vi har koll på de andra valparna också - alla tror jag tom. Och det är jättebra hundar. Friska och sunda, lite olika utseende men alla blev väldigt snälla och fogliga.
Säkert hade vi tur, absolut. och min sambo som med sin far uppfostrat denna lille man är riktigt bra med hundar. Men min erfarenhet säger mig att de flesta blandraser blir bra - alltså de jag träffat. jag har inte träffat alla. Så för mig ser det ju ut som att det är vanligare att det blir bra hundar än att det blir dåliga. Som sagt - det var min ganska lilla/korta erfarenhet. ;)

Tillägg: Tänk om din hund blivit flamsig, lättdistraherad, fågelskådande och "klumpig" som en retriever. Ihärdig, envis, vallande och högaktiv som en BC.
Då hade han behövt ett annat liv än det han har idag. Och det hade vi blivit tvugna att ge honom. Jag anser att med rätt hantering är inga egenskaper dåliga egenskaper. Den ska tas an av en bra ledare och får den stimulans den behöver så undviker man de dåliga symptomen som kan uppstå.

Påverkar inte också mängden av de olika raserna hur mycket/starka egenskaper från raserna hunden får? Om det handlar om 50% eller om 6% etc?

Har du någon tanke/fundering/exempel själv på en korsning som du tycker skulle kännas "ok" och vad skulle slutresultatet isf vara?
Det har jag inte. Så långt har mina spekulationer inte vandrat. :D

Senast ändrad:

Nej. För att citera _husmusen_s inlägg tidigare i tråden:

Vet en som köpte en berner sennen som långt bak hade liiite schäfer i sig. Denna nästan renrasiga Berner sennerhunden ser ut och är mentalt schäfer rakt igenom ingen berner sennen alls. Så det kan ju slå igenom ändå.

50% golden och 50% BC kan ge allt från goldenliknande valpar till raka BC-kopior och allt däremellan i samma kull.

Ja det förstår jag. Men jag syftade på om det var 95% BC och 5% golden. Men jag tor dig, absolut.

Ja det är ju en sannorlikhetskalkyl. Har du 95% BC så är så klart sannorlikheten stor att valparna får ett kraftigt inslag av BC.

Men man vet ju inte.

Intressant tråd! :)

Den korsningen som jag nämnde ovan, med Schabrador till pappa och (renrasig, reggad) Engelsk Bulldogg. Båda valparna var klockrena kopior av APBT med något längre päls. Typ 3-4 mm längre kanske.

Dom hade ingen likhet ALLS med någon av raserna som fanns i dom. Utseendemässigt då. Rent personlighetsmässigt så var tiken lik sin far och väldigt samarbetsvillig, medan hanen var envisare än sin mor.

Det är så svårt, det går inte ens att förutspå till 10% vad det kan bli för något. Det är därför jag inte gillar det och aldrig kommer att uppmuntra det. Man ska ha ett hum om hur valparna kommer att bli (Och då räknar man ju såklart inte med extremt dåliga hem, misshandel, vanvård osv osv.. Utan normala förhållanden.), vilka negativa saker som kan tänkas titta fram och en hel del annat.

Jag har varit involverade i avel av GD och Fransk Bulldogg. Är fortfarande invoverlad i Frallorna, dock inte på lika hög nivå längre. Det är ofta ett pussel med renraserna att hitta matchande individer som ska ge dom allra bästa förutsättningarna, och då är ändå föräldrarna av samma ras med rätt så lika egenskaper allihopa.

Ja det är ju en sannorlikhetskalkyl. Har du 95% BC så är så klart sannorlikheten stor att valparna får ett kraftigt inslag av BC.

Men man vet ju inte.
Hm.. nu kom vi in på ngt. :D Finns det ingen forskning kring detta? Det skulle ju absolut kunna vara en anledning till varför man ska undvika att blands raser.

Det är så svårt, det går inte ens att förutspå till 10% vad det kan bli för något. Det är därför jag inte gillar det och aldrig kommer att uppmuntra det.
Där har vi ngt. ;) Jag förstår argumentet.

Det är nästan som människoavel ;) Vi hoppades på att vår bebis skulle få det bästa av oss båda. Hög intelligens, lätt att lära sig, tålamod etc etc.

Han är nu 8 mån gammal och har redan ett mer explosivt humör än både mig och pappan, och vi har rätt så heta temperament båda två :crazy:
Han är förvisso extremt söt och otroligt glad och charmig, men när han blir arg så blir han ARG.

Livet är ett lotteri ;)

Genetikforskning finns det ju massor av men det är svårt att sammanfatta. Egenskaper nedärvs inte likadant utan det kan variera beroende på vad det är för något. Ögonfärg nedärvs genom viss ordning och andra egenskaper genom andra ordningar/regler.

Mao, det var inte så enkelt. Man ska alltså vara riktigt expert för att avla. ;)

Personligen väljer jag att köpa andras bladraser än att göra mig egna. De behöver hem de också.
För jag är en sann bladrasälskare. :D Om man nu kan vara det.

Nu måste man skilja mellan 50/50 i första generationens korsning o i senare generationer. I förstagenerationen får man en gen från varje ras på varje genlokus. I senare generationer kan det blir hur som helst.
Korsar man tillbaka på en renrasig får man alltid en av dennas gen på varje lokus.
PL

Ett problem är att renrasiga sällskapshundar huvudsakligen är avlade på ett visst utseende o till väldigt liten del på att vara just lätthanterliga sällskapshundar.
PL

Nu måste man skilja mellan 50/50 i första generationens korsning o i senare generationer. I förstagenerationen får man en gen från varje ras på varje genlokus. I senare generationer kan det blir hur som helst.
Korsar man tillbaka på en renrasig får man alltid en av dennas gen på varje lokus.
PL

Så i en 50/50% kull blir valparna överlag enhetliga?

En sak har jag alltid undrat... Egenskaper, säg vallning hos BC, ligger ju också i generna? Hur överförs dessa, jag menar rent fysiskt/biologiskt? Eller gör de inte det...? Man säger ju att det sitter "i ryggraden".

Ett problem är att renrasiga sällskapshundar huvudsakligen är avlade på ett visst utseende o till väldigt liten del på att vara just lätthanterliga sällskapshundar.

Sant, vilket har gått till överdrift i många fall.
När man inte längre avlade efter syfte, då hunden inte längre behövdes/arbetades med, slog intresset om och sin vana trogen tog människan det hela lite föööör långt.... Egentligen borde alla avelsdjur mentaltestas/göra arbetsprov så som de nu meriteras i uställningsringarna innan de går i avel. Lite OT men ändå...

Jag undrar hur våra hundar ser ut om 50 år. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot att bli gammal.

Måste flika in att det är ju ändock en minoritet av uppfödare av sällskapshundraserna som avlar utan hänsyn till mentalitet...

De allra flesta uppfödare är mycket noga med att hundarna ska ha bra mentalitet :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg