Ta reda på var någon ligger begravd?

@älgen fast när jag söker efter släktingar som jag vet var dom är begravda så står det bara att det inte finns någon information så den verkar inte vara så omfattande den databasen...

Hittar inget på gravsidan på just de namnen jag ville ha tag i nu. Känns som att man kanske skulle kontakta Svenska Kyrkan här? I alla fall för det lokalt begravda. Ingen som helst aning om vilken församling.

@älgen fast när jag söker efter släktingar som jag vet var dom är begravda så står det bara att det inte finns någon information så den verkar inte vara så omfattande den databasen...

Gravar tas bort efter jag tror det är femtio år. Så är det äldre än så blir det givetvis klurigare.

Gravar tas bort efter jag tror det är femtio år. Så är det äldre än så blir det givetvis klurigare.
Hur länge får en grav finnas kvar?

En grav kan finnas länge. Det ser vi på kyrkogårdar med gravstenar som visar att någon begravdes där redan på 16- eller 1700-talet eller för ännu längre sedan. Enligt den begravningslag som beslutats av riksdagen gäller följande: "En gravrätt får upplåtas för viss tid, minst 15 och högst 50 år, eller alltid. Upplåtelse för alltid gäller bara så länge gravplatsen utgör en del av en allmän begravningsplats." (7 kap, 5 §) Vidare står det: "Om någon upplåtelsetid inte har bestämts, varar upplåtelsen i 25 år" (§6) Förutsättningarna för att en grav ska finnas kvar mycket länge kan skifta från plats till plats. Det kan bland annat kan bero på hur stort oanvänt utrymme man har på den lokala begravningsplatsen. Bäst är därför att undersöka hur man gör just där man bor. Lars B Stenström

taget från svenska kyrkan

Och Skatteverket såklart, men vet inte hur pass mycket de lämnar ut.

@älgen det är väldigt olika. Där jag arbetar sparar vi mycket, beroende på hur graven ser ut. Men vi tar inte tillbaka på nåt bestämt år, sköts graven rör vi inte den, även om gravrätten gått ut.
Just nu är gravrätten 25 år, men precis som du skriver har den varit 50 år och även "för alltid".

Om det är så att du vill ha hjälp med att se var de är begravda så kan du skicka PM till mig.
Jag släktforskar och har tillgång till diverse skivor och kyrkoböcker (via abbonnemang) och hjälper dig gärna om jag i sådana fall bara kan få mer information om vad personerna heter och var de är född och var de dör (om du vet det) så kan jag förhoppningsvis hitta dom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 256
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
574
Senast: Tonto
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 115
Senast: EZMK
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 944
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar