Ta reda på kön eller inte...?

Jag förstår egentligen inte varför man är så nyfiken på könet? Gissar, slår vad, kollar och håller på. Eftersom det bara finns två kön, så kommer man ju att gissa rätt ungefär hälften av gångerna oavsett om man spår i kaffesump eller tittar på magens form.

Barnets personlighet får man ju inte veta något om på det sättet, bara kön.
Jag tänker snarare på att det ändå kan "gå fel". Ultraljud är inte helt tillförlitligt. Den som har fått besked om att bebisen är en kille kanske blir än mer chockad när ungen visar sig vara intersexuell (och kanske än mer benägen att vilja göra kille av barnet).

Ultraljud är ju ultraljud liksom. Jag tänker på veterinärer som inte berättar hur många valpar de ser i en tik (för att det finns en felmarginal).

Här fick sambon bestämma. Jag var lite nyfiken men han ville ha överraskningen och det gjorde inte mig så mycket att inte veta.

Jag förstår egentligen inte varför man är så nyfiken på könet? Gissar, slår vad, kollar och håller på. Eftersom det bara finns två kön, så kommer man ju att gissa rätt ungefär hälften av gångerna oavsett om man spår i kaffesump eller tittar på magens form.

Barnets personlighet får man ju inte veta något om på det sättet, bara kön.
Det är väl en sanning med modifikation, det finns tydligen massor med olika könuppsättningar och det verkar ju vara svårt att i vissa fall avgöra vilket av de två stora man tillhör. Om man nu tycker det är viktigt, menar jag. Med det sagt var jag ändå väldigt nyfiken på ultraljudet med mina tvillingar, vet inte varför egentligen för så mycket bryr jag mig nog inte. Men vi fick vänta det i vårt landsting. Med första barnet ville jag bara veta om hen levde eller inte eftersom jag hade blött ut hens syskon typ veckan innan. Sen kan jag glatt avslöja att trots att jag är feminist verkligen, köper fler klänningar åt min dotter än det får plats i hennes byrålåda.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur många här har tagit reda på könet på era bebbar i magen? O ni som fött.. Stämmde det som ni fått veta? Själv tog jag ju reda på...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 109
Senast: Snyggve
·
Gravid - 1år Ska på ultraljud på fredag och har så svårt att bestämma mig om jag ska ta reda på kön eller inte. Självklart spelar det ingen roll vad...
2
Svar
24
· Visningar
2 611
Senast: Lydia
·
Gravid - 1år Fick reda på att det startades en stöttningstråd för mig av moderatorn men att hon låste & tog bort den. Jag tyckte det var bättre jag...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
45 824
Senast: Björk
·
C
  • Låst
Övr. Barn Är lite nyfiken varför en del tar reda på könet innan? Är det av ren nyfikenhet eller ligger det något annat bakom? Själv vill jag inte...
2
Svar
38
· Visningar
2 655
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar